ترفندهای بی نظیر تندخوانی

ترفندهای بی نظیر تندخوانی

ترفندهای بی نظیر تندخوانی

خواندن یک توانایی غریزی در انسان نیست که همراه با رشد او رشد کند؛ بلکه نیاز به تمرین کردن دارد. اما خواندن مهارت سختی نیست و می توان آن را به راحتی یاد گرفت. خواندن می تواند بهره وری سلامتی و ثروت شما را چندین برابر کند. اما نکته ای که وجود دارد این است که خواندن درک کردن نیست. بلکه دو امر متفاوت از هم هستند و چیزی که در خواندن مهم است؛ درک مطلب است.

بدون درک کردن خواندن کاری بیهوده است و وقت شما را هدر می دهد. ترفندهای بی نظیر تندخوانی؛ مقاله ای است که امروز قصد پرداختن به آن را داریم. در پایان مقاله یک پکیج بسیار عالی را برای افزایش تمرکز و افزایش ظرفیت مغز به صورت حرفه ای تر به شما معرفی می کنیم.

درک مطلب هسته ی اصلی خواندن و مطالعه است. یک عادت که ممکن است زمان خواندن مانع از پیشرفت شما می شود؛ بحث رگرسیون یا بازگشت به عقب است. اما شما می توانید موانع خواندن خود را حذف کرده و سرعت خواندن خود را افزایش دهید. 

در اینجا بخوانید که چگونه تندخوانی کنیم؟

رگرسیون ( بازگشت به عقب) دشمن تندخوانی :

 یکی از موانع تندخوانی همین امر بازگشت به عقب است. این مفهوم به این معناست که شما چیزی را خوانده اید؛ اما دوباره به مطلب بر می گردید تا مطمئن شوید که مطلب را فهمیده اید یا نه. وقتی به این امر عادت کنید؛ شکستن آن سخت می شود . و در خواندن دچار رکورد می شوید؛ جریان و ساختار متن را از دست داده و باعث می شود تا درک کلی شما درباره مطلب کاهش یابد. نسبت به این عادت خود کاملا هوشیار باشید و سعی کنید آن را انجام ندهید مگر اینکه مجبور باشید.

چه چیزهایی منجر به رخ دادن رگرسیون می شوند:

عدم اعتماد به نفس؛ در شما می تواند یکی از عوامل برگشت و یا رگرسیون باشد. اگر به خودتان درباره مطالبی که خوانده اید اعتماد نکنید؛ مدام دچار رکود می شوید. خیلی ها به جای اینکه عادات مطالعه را در خود بهتر کنند؛ از این روش استفاده می کنند تا تمرکز خود را بازیابند.

شاید در ظاهر فکر کنید رگرسیون به شما کمک می کند؛ اما خیلی بیشتر از آنچه فکرش را بکنید شما را کند خواهد کرد. رگرسیون تقریبا 1/3 از هر زمانی را که به مطالعه اختصاص داده اید؛ را تلف می کند. این مثل این است که شما دو قدم به جلو بردارید و بعد یک قدم به عقب. 

گاهی اوقات- نه بیشتر- رگرسیون لازم است. به خصوص اگر متنی که در حال مطالعه آن هستید تخصصی است. یا وقتی متن زیاد خوب نوشته و یا ترجمه نشده است و شما خود باید متوجه موضوع شوید. اما خیلی ها این کار را تنها به این دلیل انجام می دهند که بخشی از عادت آن ها شده است. 

اگر می خواهید سریع تر بخوانید و هر آنچه را که خوانده اید درک کنید؛ باید این عادت برگشت به عقب را در خود از بین ببرید. به جای مرور مجدد مطالب بهتر است:

  • بر روی آن ها تمرکز کنید
  • برای مطالعه خود هدف تعیین کنید
  • حواس پرتی ها را از خود دور کنید. 

سعی کنید تمرکز کردن را تمرین کنید؛ زیرا اگر مغز شما عادت به بازگشت به عقب داشته باشد؛ دیگر بار اول در خواندن تمرکز چندانی نخواهد داشت. در نتیجه در مطالب کتاب غرق نمی شوید و برای درک آن مجبورید بارها متن را بخوانید. 

چگونه مانع از ایجاد رگرسیون ( بازگشت به عقب) شویم؟ 

یکی از کارها این است که متنی را انتخاب کنیم که آن را دوست دارید و یا برای شما مهم است.

“خواندن یک کتاب باید برای شما شادی و لذت را به همراه داشته باشد نه رنج و تنفر را. پاتریک آلن”

اگر خواندن کار زیادی بخواهد و شما را به اذیت بیاندازد؛ سعی می کنید آن را کمتر انجام دهید؛ و از آن دور شوید. قبل از شروع به خواندن از خود بپرسید که آیا به اندازه ی کافی در مورد موضوع کنجکاو هستید؟ عدم کنجکاوی و علاقه به یک کتاب می تواند شما را از خواندن و پیش رفتن در آن بازدارد. 

برخی افراد مطالعه را به این دلیل انحام می دهند زیرا می خواهند وقت خود را بگذرانند نه اینکه بخواهند بر موضوعی متمرکز باشند. سعی کنید بدانید قبل از شروع به خواندن کتاب:

  • به دنبال چه موضوعی هستید؟ 
  • زمان مشخصی را به خواندن کتاب اختصاص دهید که فکر می کنید حواس پرتی ها کمتر و وقت آزاد بهتری دارید و افکار شما آزادتر هستند.
  • می توانید نکاتی را که برای تان مفید واقع می شود را در دفتری یادداشت کنید. 
  • می توانید از یک نشانگر مثل قلم برای خواندن خطوط استفاده کنید؛ این کار باعث می شود تا چشم شما نشان گر را دنبال کند و شما به عقب برنگردید. سرعت خواندن در این روش تا حد زیادی افزایش می یابد. 

کلام آخر:

رگرسیون تنها شما را عقب نگه می دارد و مانع از پیشرفت شما می شود. اما خبر خوب این است که می توانید با تمرکز و تمرین آن ها را جایگزین کنید. آهسته این تغییرات را ایجاد کنید و آرام پیش بروید و پیشرفت خود را چک کنید. مثل هر چیزی خواندن هم به تمرین و تکرار نیاز دارد و باید متدهایی را برای تندخوانی یاد بگیرید.

اگر به دنبال یک تکینک حرفه ای برای تندخوانی و موفقیت در آزمون های مختلف هستید؛ پیشنهاد می کنم روی لینک زیر کلیک کنید:

پکیج ” مغز جاوید به توان بی نهایت”

مطالعه کنید  معرفی ورزش های مناسب برای تقویت حافظه

شما چه نظری دارید؟