حافظه کاری و نقش آن در موفقیت

حافظه کاری و موفقیت

حافظه کاری و موفقیت

ما به عنوان طراح می دانیم که طرح های ما باید بار شناختی را کاهش دهد. ما شنیده ایم که طراحی خوب ، طراحی نامرئی است. اما چرا؟ استدلال فیزیولوژیکی یا روانی برای این امر چیست؟ جواب دادن سخت است ، درست است؟ وقتی فهمیدیم که حافظه کاری ما چیست ، پاسخ دادن بسیار ساده تر خواهد بود. حافظه کاری و نقش آن در موفقیت موضوع امروز مقاله ما است.

حافظه کاری چیست؟

حافظه کاری دقیقا همان جایی است که ما یاد می گیریم؛ ریاضی حل می کنیم و یا استدالا می کنیم. و یا حتی همین کاری است که ما در هنگام خواندن جمله می کنیم و یا یا در هنگام استفاده از یک اپلیکیشن، همگی این ها می توانند مربوظ به حافظه کاری باشند. اساساً ، حافظه کاری عبارت است از پردازش اطلاعات ، اطلاعاتی که به طور موقت در حافظه کوتاه مدت ما و به طور دائم در حافظه بلند مدت ما ذخیره می شوند.

یک مثال:

چشمان خود را ببندید و معادله زیرا انجام دهید و سپس با چشمان باز هم آن را حل کنید.

حافظه کاری چیست

حافظه کاریچیست

?=55+24

حافظه کوتاه مدت شما به شما این امکان را می دهد تا به یاد شما آورد که بای 24 را به 55 اضافه کنید. شما نحوه ی جمع کردن آن را بلدید زیرا از دوران ابتدایی این یادگیری در حافظه بلند مدت شما ثبت شده است. حافظه کاری مربوط به زمانی است واقعا یک عملیات را انجام دهید.

اما حافظه کاری بسیار محدود است درست بر خلاف حافظه بلندمدت که نامحدود است؛ حافظهکوتاه مدت تنها قادر به نگه داشتن اطلاعاتی در حد 3 تا 5 آیتم را در خود دارد. مثلا اگر معادله بالا به 551+247 تغییر داده می شد می دیدی که چقدر کار سخت تر می شد و اگر از شما بخواهم که چشمان خود را ببندید می دیدید که چقدر کار میزان دشواری بیشتری پیدا می کرد.

آیا طرح شما چرتکه ای است یا ماشین حسابی؟

حافظه کاری و نقش داشتن آن در موفقیت

حافظه کاری و نقش داشتن آن در موفقیت

حال باز برمیگردیم به مثال قبل شما باید ود عدد بالا را با هم جمع کنید؛ نمی توانید آن را یادداشت کنید و یا به نوشته ی بالا نگاه کنید بلکه باید عدد را در ذهن خود داشته باشید. یک چرتکه ر اختیار دارید و برای اولین بار است که از این ابزار استفاده می کنید پس اکنون دشواری کار چند برابر شد زیرا نه تنها باید یک معادله را ذهن حفظ کنید بلکه باید از یک ابزار جدید هم برای محاسبه آن بهره ببرید.

در این مرحله بار شناختی بسیار زیادی بر روی حافظه وجود دارد زیرا هم باید معادله را به خاطر بسپارد هم باید نحوه ی کار با یک ابزار جدید را بیاموزد. پس حافظه نمی تواند روی هدف کتمرکز شود زیرا اگر سعی در شماخت نحوه ی کارکرد چرتکه کند؛ باید تمرکز خود را از روی اعداد بردارد و اگر بخواهد آن ها را باهم جمع کند نمی تواند با ابزار به خوبی و تمرکز کامل کار کند و اگر هر دو را با هم بخواهد انجام دهد دچار خستگی ذهنی شده و از هر دو هدف دور می شود و کیفیت کار پایین آمده و اضطراب افزایش می یابد.

از چشمانمان جهت درک بیشتر بهره ببریم:

30% از مغز ما به حافظه بینایی اختنصاص داده شده است و 90% از اطلاعات به صورت بصری به حافظه سپرده می شوند در واقع چشم ما شامل یک سری نورون های نوری است که از مغز ما به داخل چشم کشیده شده اند.

چشمان ما به سرعت و به به راحتی دنیای پیرامون خود را درک می کنند و وقتی همه چیز به درستی سازماندهی شده باشد درک ما و حس بصری ما بهتر خواهد بود و در نتیجه بهتر هم به حافظه سپرده خواهند شد. اگر اطلاعاتی که به ما می رسند از یک گشتالت و معماری درست برخوردار باشند و وقتی پیوندهای منطقی بین اشیاء و داده ها وجود داشته باشد، صد در صد کارایی حافظه ما بسیار بهتر خواهد بود.

 

مطالعه کنید  عادات زندگی مدرن و تاثیر آن بر آلزایمر

 

شما چه نظری دارید؟


  1. ناشناس گفت:

    عالییی‌