بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان

راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان

راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان

حس مثبت داشتن و دوست داشتنی بودن بهترین هدیه ای است که می توانید به فرزندان خود بدهید و از آن ها افرادی با اعتماد به نفس و شاد و سرحال بسازید. برای اینکه بتوانید به فرزندان خود این اعتماد به نفس را بدهید. رعایت نکاتی که در ادامه می آید می تواند کمک کننده باشد. در ادامه بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان را برای شما بیان می کنید اما این راهکارها هرگز جایگزینی برای مشاور و پزشک نیست و تنها یک سری مطالب برای بالا بردن اطلاعات شماست و هرگز نباید از آن ها جهت درمان فرزند خود استفاده کنید.

دادن حق انتخاب

همه کارها را شما انجام ندهید.

هیچ کسی کامل نیست.

در ایجاد اعتماد به نفس افراط و تفریط نکنید.

به او مسئولیت پذیری را یاد بدهید.

بین فرزندان فرق نگذارید.

طعنه نزنید.

دادن حق انتخاب یکی از ساده ترین راه های برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان :

به فرزندان خود حق انتخاب بدهید. از بین مجموعه انتخاب های منطقی که توسط شما انجام شده است؛ می توانید به فرزند خود حق انتخاب از بین آن مجموعه را بدهید. مثلا در هنگام صبحانه می توانید به او حق انتخاب بین پنکیک و یا تخم مرغ را بدهید. این کار به فرزند شما کمک می کند تا در آینده تصمیم های دشوار تر را راحت تر بگیرد و بهتر با آن ها مواجه شود.

همه کارها را شما انجام ندهید:

به فرزند خود اجازه دهید تا همه کارها را خودش انجام دهد؛ به عنوان مثال ممکن است اگر شما لباس فرزند خود را تن او بپوشانید؛ کارهایتان راحت تر و سریع تر پیش رود؛ اما به او اجازه دهید این کار را خودش انجام دهد و یک مهارت جدید را یاد بگیرد.

هر چه بیشتر او را با چالش ها و اتفاقات بیشتری روبرو کنید او احساس صلاحیت و رضایتمندی بیشتری خواهد داشت و در نتیجه اعتماد به نفس فرزند خود را افزایش خواهید داد. 

هیچ کسی کامل نیست:

به او بگویید که هیچ کسی کامل نیست. باید فرزند شما بداند که او هم از این امر مستثنی نیست و ممکن است اشتباه کند و چیزی که در اینجا مهم است نحوه ی واکنش شما به این شرایط و اشتباهات او است که اعتماد به نفس او را می سازد.

در ایجاد اعتماد به نفس در کودکان افراط و تفریط نکنید:

او را زیاد ستایش و یا تخریب نکنید. کودکان در تشخیص تعریف و تمجیدهای بی پایه و اساس استاد هستند. فرزند خود را ستایش کنید و از او تعریف کنید اما نه در حدی که حرف های شما دیگر برایش رنگ و بویی نداشته باشد. مثلا اگر یک نقاشی را کشید و به شما نشان داد نگویید تو هنرمندترین نقاش دنیا هستی؛ بگویید چه قشنگ کشیدی و چقدر در نقاشی ات دقت داشتی؛ حتی ریش های بابا را هم با دقت کشیدی.

برای افزایش اعتماد به نفس مسئولیت پذیری را به او یاد بدهید:

برخی از وظایف ساده و پیش پا افتاده منزل را به او بسپارید؛ مثل سفره انداختن، جمع کردن میز ناهار، جمع کردن وسایل اسباب بازی اش، انداختن لباس ها در ماشین لباس شویی و کارهایی از این دست. این کارها احساس صلاحیت او را افزایش می دهد و بر روی اعتماد به نفس کودک تأثیر می گذارد.

بین فرزندان خود فرق نگذارید:

 هیچ گاه فرزندانتان را با هم مقایسه نکنید بلکه بهتر است به طور جداگانه هر کدام از توانایی های آن ها را تشویق کنید؛ این مورد هم یکی دیگر ار زاه های ساده برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان است. ساده ترین راه های برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان

طعنه نزنید:

 وقتی عصبانی هستید نام فرزند خود را با طعنه و به حالت تحقیر آمیز صدا نزنید. در هنگام عصبانیت بر خود مسلط شوید و خود را آرام کنید تا کاری نکنید که بعدا موجب پشیمانی شما شود. شما خیلی راحت می توانید به فرزند خود بفهمانید که شما از کار اشتباهی که او انجام داده است؛ ناراحت هستید نه از دست شخص خود او. در غیر این صورت او فکر می کند که شما از او بیزارید. 

مدتی را در روز با فرزند خود سپری کنید:

برای غذا خوردن در پارک و یا دوچرخه سواری و یا مهمانی بازی و هر کاری که مورد علاقه کودک شماست حتما زمانی را به او اختصاص دهید و در مورد هر آنچه فرزند شما دوست دارد با او صحبت کنید. 

کلام آخر :

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد؛ مطالبی که در بالا آمده است تنها برای بالا بردن اطلاعات شما والدین عزیزان است و اصلا جنبه درمانی ندارند. پس حتما برای کمک به فرزند خود و افزایش اعتماد به نفس در او به پزشک و روان شناس و مشاور مراجعه فرمایید. 

 درباره مقاله ” بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان ” منتظر نظرات و پیشنهادات مفید شما هستیم.

 

مطالعه کنید  10 راهکار بی نظیر ایجاد عزت نفس در کودکان

شما چه نظری دارید؟