از نقش حافظه در فرایند یادگیری زبان خارجی چه میدانید؟

حافظه نقش اساسی در زندگی ما دارد. او علاوه بر اینکه گذشته انسان را یادآوری می‌کند امکان استفاده از تمام تجربیات قبلی را در زمان حال به وجود می‌آورد. حافظه در حقیقت یک فرایند بازتابی ذهنی، فعال و هوشمند از تجربیات قبلی ما است که با یادگیری ارتباط دارد اما نباید آن را با یادگیری اشتباه بگیریم. در حافظه انسان ۳ فرایند اصلی رمزگذاری (تبدیل اطلاعات به فرمی که می‌توانند در حافظه ذخیره شوند.)، ذخیره سازی (نگهداری اطلاعات رمزگذاری شده در حافظه) و بازیابی (دسترسی مجدد به اطلاعات گذشته که کدگذاری و ذخیره شده‌اند.) انجام می‌شود. همه ما به‌خوبی می‌دانیم که یادگیری یک زبان جدید به شدت تحت تأثیر به خاطر سپردن مطالب جدید است. موضوعی که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم نقش حافظه در فرایند یادگیری زبان خارجی است پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

حافظه در فرایند یادگیری زبان خارجی چه نقشی دارد

بدون شک تأثیر حافظه در یادگیری این مهارت غیرقابل انکار است حتی می‌توان گفت یادگیری زبان انگلیسی تلاشی است که محور اصلی‌اش به خاطر سپردن فهرستی از لغات، استثنائات و قوانین گرامری است. اگر زبان آموزان حافظه قدرتمندی برای ذخیره اطلاعات جدید نداشته باشند بدون شک در یادگیری این مهارت دچار مشکل می‌شوند. شما می‌توانید با کمک روش‌های علمی اثبات شده زیر قدرت حافظه‌تان را هنگام یادگیری زبان چندین برابر کنید.

 

این بار با دید متفاوت‌تری به موسیقی گوش دهید

اگر به دنبال نقش حافظه در فرایند یادگیری زبان خارجی هستید باید بدانید که یادگیری لغات به تمرکز زیادی احتیاج دارد. عموم مردم به‌اشتباه فکر می‌کنند گوش دادن به موسیقی هنگام یادگیری کار اشتباهی است زیرا میزان بهره‌وری را کاهش می‌دهد در صورتی که این موضوع به نوع موسیقی شما بستگی دارد؛ به‌عنوان مثال برخی از موسیقی‌ها حالت مدیتیشن را القا می‌کنند.

در نتیجه مغز احساس آرامش بیشتری پیدا می‌کند و باعث می‌شود شما متمرکزتر شوید. بر اساس مطالعات انجام شده گوش دادن به موسیقی کلاسیک به‌طور قابل توجهی عملکرد حافظه را در مقایسه با زمانی که شما به هیچ موسیقی گوش نمی‌دهید افزایش می‌دهد. فراموش نکنید که برای افزایش حافظه و تمرکز هنگام یادگیری زبان به هیچ عنوان به موسیقی با کلام یا موسیقی خیلی بلند گوش ندهید.

مطالعه کنید  تقويت مهارت خواندن زبان انگليسي Reading براي مطالعه و دانشجويان

 

کافئین را به برنامه روزانه خودتان اضافه کنید

کافئین یک محرک سیستم عصبی مرکزی است که از بروز خواب‌آلودگی جلوگیری می‌کند و باعث فعال‌تر شدن شما می‌شود. هنگامی که کافئین می‌خورید حداقل تا ۲۴ ساعت بعد حافظه‌تان تقویت می‌شود به عبارت دیگر فرایند یادگیری شما سریع‌تر و مؤثرتر، خلق و خویتان بهتر و روند یادگیری‌تان آسان‌تر می‌شود. اگر طرفدار قهوه نیستید، می‌توانید از منابع کافئین دیگر مانند چای سیاه، چای سبز یا شکلات تلخ استفاده کنید. مصرف کافئین در دوزهای معمولی می‌تواند به شما کمک کند تا لغات بیشتری را یاد بگیرید و فرایند یادگیری‌تان را سریع‌تر کنید.

 

با اشتیاق بیشتری آجیل بخورید

تا به حال برای درک نقش حافظه در فرایند یادگیری زبان خارجی به غذاها، میوه‌ها، سبزیجات، نوشیدنی‌ها یا آجیل‌هایی که مصرف می‌کنید فکر کرده‌اید؟ علی رغم اینکه اکثر مردم می‌دانند تغذیه مناسب برای سلامتی‌شان مهم است اما نمی‌دانند برای تقویت عملکرد مغز، افزایش تمرکز و حافظه باید چه چیزی مصرف کنند! اگر مغز شما آماده باشد، می‌تواند مطالب جدید را سریع‌تر حفظ کند.

یکی از غذاهای مؤثر در تقویت قدرت مغز «آجیل» است. آجیل‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و روی هستند. این ترکیبات باعث تقویت عملکرد شناختی و حفظ تمرکز می‌شوند. بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف حداقل ۵ وعده آجیل در هفته باعث بهبود شناخت می‌شود. مهم نیست که چه نوع آجیلی را دوست دارید بادام، گردو، پسته یا دیگر مغزی جات حاوی اسیدهای چرب ضروری و آهن می‌باشند پس در اولین فرصت مقداری آجیل بخورید و شاهد تقویت قدرت حافظه‌تان باشید.

 

همین امروز با دوستانتان یک فعالیت ورزشی را به‌طور منظم شروع کنید

در مبحث نقش حافظه در فرایند یادگیری زبان خارجی «ورزش» اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا علاوه بر نقش مؤثرش در سلامت جسمانی باعث به حداکثر رساندن پتانسیل فرد هنگام یادگیری می‌شود، عملکردهای مغزی را برای یادگیری بهبود می‌بخشد و با تحریک اندورفین باعث بهتر شدن خلق و خوی فرد می‌شود. محققان اثبات کرده‌اند که آموزش و سلامت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. اگر شما فرد سالمی هستید پس فرایند یادگیری ایده آلی هم دارید.

 

برای خوابیدن عذاب وجدان نداشته باشید

اگرچه آموزش زبان به زمان و تلاش زیاد احتیاج دارد اما تقریباً غیرممکن است که شما ساعات زیادی را بدون استراحت و خوابیدن صرف مطالعه و یادگیری کنید. یک زبان آموز موفق برای داشتن انرژی و انگیزه کافی باید استراحت روزانه درستی داشته باشد. دانشمندان معتقدند که یک فرد بزرگسال حدوداً به ۷ الی ۹ ساعت خواب روزانه احتیاج دارد. این خواب باعث تقویت عملکردهای بدن و جلوگیری از مشکلات سلامتی می‌شود.

مطالعه کنید  دومین رکورد حافظه‌ی استاد مرتضی جاوید (سلطان حافظه‌ی ایران) در گینس؛ ثبت شد!

شاید از خودتان بپرسید که خوابیدن چه نقشی در حافظه هنگام آموزش زبان انگلیسی در خانه دارد! خواب خوب حافظه و تمرکز را بهبود می‌بخشد و به زبان آموزان اجازه می‌دهد تا اطلاعات روزانه را به‌درستی هضم کنند حتی حجم این اطلاعات را افزایش دهند. بر اساس تحقیقات انجام شده مطالعه درست قبل از خواب توانایی دانش آموزان را در به خاطر آوردن اطلاعات بهبود می‌بخشد.

اگر شما لغات جدید را قبل از خواب یاد بگیرید، می‌توانید آن‌ها را سریع‌تر و آسان‌تر به یاد آورید زیرا در طول خواب خاطرات مجدداً خیلی آهسته فعال می‌شوند و تثبیت آن‌ها در حافظه بهتر رخ می‌دهد.

درک نقش حافظه در فرایند یادگیری زبان خارجی با “تکنیک تداعی ذهنی”

اگر می‌خواهید لغات را سریع‌تر یاد بگیرید، می‌توانید از طریق تداعی کردن آن‌ها را بیاموزید به‌عنوان مثال هنگام یادگیری لغت جدید آن را با کمک یک تصویر به ذهن بسپارید. این کار یادآوری آن لغت را آسان‌تر می‌کند، شما را وادار می‌کند تا روی چیزی که می‌خواهید یاد بگیرید بهتر تمرکز کنید و حافظه‌تان بیشتر تقویت می‌شود.

 

حواس پنج‌گانه و نقش آن‌ها بر حافظ هنگام یادگیری زبان دوم

مغز انسان تلاش می‌کند تا اطلاعات دریافت شده توسط حواس مختلف را به مفاهیم معنادار تبدیل کند به همین علت حواس پنج‌گانه نقش مؤثری در یادگیری زبان انگلیسی دارند. این حواس کمک می‌کنند تا لغات، لفظ، معنی و املا آن‌ها را راحت‌تر به یاد آورید.

 

 از زمینه کمک بگیرید

یکی از تکنیک‌های تقویت حافظه برای یاد آوری راحت‌تر زبان انگلیسی «یادگیری در زمینه» است. برای این کار شما باید لغات جدید را در قالب یک داستان خلاقانه یاد بگیرید.

 

زبان انگلیسی را با احساساتتان پیوند دهید

یکی از موضوعاتی که در مبحث نقش حافظه در فرایند یادگیری زبان خارجی اهمیت دارد «احساسات» است. احساسات به شما کمک می‌کنند تا اطلاعات جدید را بهتر به خاطر بسپارید. شما با ایجاد ارتباط میان زبان انگلیسی و حقایق، احساسات یا تخیلتان این مهارت را راحت‌تر یاد می‌گیرید و به یاد می‌آورید.

 

آیا می‌دانید زبان انگلیسی چه تأثیری بر حافظه و مغز دارد

حالا که نقش حافظه در فرایند یادگیری زبان خارجی را دانستیم بهتر از با نقش زبان انگلیسی روی حافظه هم آشنا شوید.

  • بر اساس تحقیقات انجام شده یادگیری زبان انگلیسی باعث رشد مغز در نواحی مختلف می‌شود. هر چقدر مطالعه شما بیشتر باشد توانایی مغزتان برای یادگیری هم افزایش می‌یابد.
  • مغز انسان بعد از شروع یادگیری زبان می‌تواند بین صداهای مختلف تمایز برقرار کند به عبارت دیگر یادگیری زبان انگلیسی باعث بهبود مهارت‌های شنیداری می‌شود.
  • بر اساس تحقیقات انجام شده افرادی که به دو زبان تسلط دارند حافظه و توجه بیشتری نسبت به سایر افراد دارند. آن‌ها می‌توانند عوامل حواس پرتی را خیلی راحت از بین ببرند و راحت‌تر روی یک موضوع تمرکز کنند.
  • یادگیری زبان خارجی علاوه بر اینکه توانایی شما را در حل مشکلات افزایش می‌دهد باعث افزایش خلاقیت ذهنی‌تان می‌شود.
  • یک نقش حافظه در فرایند یادگیری زبان خارجی و بالعکس این است که شما می‌توانید خیلی راحت‌تر چند کار را به‌صورت هم‌زمان انجام دهید.
  • یادگیری زبان باعث بهبود عملکرد اجرایی شما می‌شود یعنی کنترل ذهنی و مهارت تمرکز شما را بهتر مدیریت می‌کند. شما می‌توانید خیلی راحت‌تر برنامه ریزی کنید و راه حل مناسبی را برای مشکلاتتان بیابید.
  • جالب است که بدانید یادگیری زبان فهم و درک شما در زبان خودتان را هم بهبود می‌بخشد. شاید شما در زبان مادری‌تان مسائلی مانند فعل و فاعل یا صفت را به خوبی تشخیص ندهید اما هنگامی که زبان دوم را یاد می‌گیرید شناخت این مسائل برای شما راحت‌تر می‌شود.
  • یادگیری زبان کمک می‌کند تا علاوه بر حافظه بهتر مطالعه کارآمدتری داشته باشید.
  • افزایش اعتماد به نفس یکی از موضوعاتی است که امروزه اکثر جوانان به دنبال آن هستند. هنگامی که یک مهارت جدید را یاد می‌گیرید اعتماد به نفستان بیشتر می‌شود و احساس درونی که نسبت به خودتان دارید به‌طور قابل توجهی تغییر می‌کند.
  • سرعت فکر کردنتان دو برابر دیگران می‌شود.
  • یادگیری زبان یک مهارت پیچیده است که نیاز به مدیریت حساب شده‌ای دارد پس فردی که یادگیری این مهارت را شروع می‌کند در زندگی‌اش اولویت بندی‌ها و برنامه ریزی‌های حساب شده تری دارد.
  • تحقیقات نشان می‌دهند نقش حافظه در یادگیری زبان خارجی بسیار ملموس است. یادگیری این مهارت قدرت تصمیم گیری فرد را ارتقا می‌دهد.
  • اکثر زبان آموزان توانایی خواندن و شنیدن بهتری نسبت به افراد دیگر دارند.
  • مطالعات اخیر نشان می‌دهند که تسلط به زبان دوم باعث افزایش دایره لغات افراد می‌شود.
  • با این مهارت شما اطلاعات زیادی را درباره مردم، فرهنگ و سیاست کشورهای دیگر به دست می‌آورید و درک سیاسی‌تان بیشتر می‌شود.
مطالعه کنید  راه های تقویت حافظه و تمرکز حواس

 

سخن پایانی

اکنون با مطالبی که در این مقاله بررسی کردیم متوجه شدید که نقش حافظه در فرایند یادگیری زبان خارجی و برعکس آن چگونه است. از لحاظ علمی زمانی که می‌خواهید زبان انگلیسی را یاد بگیرید به حافظه قدرتمندی احتیاج دارید و با یادگیری این مهارت ناخواسته قدرت حافظه، توجه و تمرکزتان ارتقا می‌یابد.