نحوه تقویت حافظه

هیچ چیز به اندازه داشتن حافظه بد، بد نیست و تا زمانی که به یک مشکل پزشکی تبدیل نشده، هر کسی می تواند حافظه  خود را بهبود بخشد. اگرخواهان بهبود حافظه خود هستید، راه های زیادی برای این کار وجود دارد.پس با ما باشید تا به شما  نحوه تقویت حافظه را توضیح دهیم. 

مقدمه:

فهرست محتوا

گاهی اوقات داشتن یک حافظه قوی می تواند به راحتی سرنوشت شما را تغییر دهد. این سایت مربوط به فردی ست که دو بار رکورد حافظطه دنیا را شکسته است. شاید با خود بگووید که من که نیم خواهم رکرود جهان را بشکنم؛ پس این مقاله و تقویت حافظه به درد م نمی خورد. اما بهتر است قبل از قضاوت کردن، این داستان را که ممکن است همه ما چندین و چند بار در زندگی روزمره خود تجربه کرده باشیم را بخوانید. در نهایت قضاوت با شماست.

داستان زندگی همه ما:

چندین سال پیش سوگند تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده بود. او به شدت دنبال کار میگشت و هر جا که می رفت کاری که متناسب با توانایی های او باشد؛ پیدا نمی کرد. تا اینکه بعد از دو سال بیکار نشستن در خانه توانست کاری دست و پا کند. ظاهرا پول خوبی هم می دادند. و مرتبط با رشته ی تحصیلی او هم بود. کلی برای رسیدن تاریخ مصاحبه اش روز شماری می کرد.

چه اتفاقی برای سوگند افتاد؟

دقیقا روزی که باید برای مصاحبه می رفت؛ به دلیل فراموشی یک ربع دیرت از خانه بیرون رفت. در حالی که به سمت ماشینش می رفت، یادش افتاد سوئیچ ماشین را با خود نیاورده است. مجبور شد به منزل برگردد و سوئیچ ماشین را بردارد. به سمت محل کار در حال رانندگی بود . اما در وسط ترافیک و پشت چراغ قرمز بود که یادش افتاد روزمه کاری اش را با خودش نیاورده است. او با همین حافظه ضعیفش  باعث شد که یک کار خوب را برای همیشه از دست بدهد. 

قبل از خواندن ادامه مقاله، کمی به داستان سوگند فکر کنید. چند بار شما در چنین شرایطی بوده اید. چند بار همین فراموشی باعث شده یک کار را چند باره انجام دهید. 

برای تقویت حافظه چه کارهایی انجام دهیم

اگر می خواهید تند و تیز باشید و عملکرد ذهن خود را بالا ببرید و با بالا رفتن سن تان باز هم خوب کار کند، این تکنیک ها را انجام دهید ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که برای تقویت حافظه چه کارهایی انجام دهیم و چگونه مغز خود را فعال نگه داریم. اینکه برای تقویت حافظه چه کارهایی انجام دهیم شاید به نظر ساده بیاید اما تکنیک های بسیار کاربردی هستند که شما را شگفت زده خواهد کرد پس با ما و این مقاله درباره برای تقویت حافظه چه کارهایی انجام دهیم همراه باشید.

آیا می خواهید مغزتان تا آخر عمر مثل ساعت کار کند؟ 

ما در همین جا به شما یک پکیج عالی و کاربردی را به شما معرفی می کنیم و تنها با یک کلیک از پیری مغز خود جلوگیری کنید.

چگونه مغز خود را در هر سنی در سطح بالا نگه داریم؟

حافظه قوی بستگی به میزان سلامت و سرزندگی مغز شما دارد. چه دانش آموز باشید و می خواهید برای امتحانات نهایی آماده شوید و یا اینکه سن بالاتری دارید. می خواهید سلول های خاکستری مغز خود را فعال نگه دارید، در هر صورت می توانید عمکلرد ذهنی و مغز خود را بهبود ببخشید. 

کارکرد مغز برای تقویت حافظه به چه شکل است؟

خیلی ها می گویند که شما نمی توانید ترفندهای جدیدی را به آموزش دهید، اما وقتی که بحث مغز به میان می آید، دانشمندان کشف کرده اند که این ادعای قدیمی درست نیست. مغز انسان دارای توانایی شگفت آوری برای انطباق و تغییر است – حتی در سن پیری. این توانایی به عنوان نوروپلاستی شناخته می شود. با تحرک درست، مغز شما می تواند مسیرهای عصبی جدید ایجاد کند، ارتباطات موجود را تغییر دهد، و با تغییراتی که در حال تغییر است، سازگاری و واکنش نشان دهد.

توانایی باور نکردنی مغز برای تغییر شکل خود، درست زمانی که به یادگیری و حافظه می رسد، خود را نشان می دهد. شما می توانید قدرت طبیعی نوروپلاستی را برای افزایش توانایی های شناختی خود افزایش دهید، توانایی خود را برای یادگیری اطلاعات جدید افزایش داده و حافظه خود را در هر سنی بهبود بخشید. این 9 ترفند می تواند به شما نشان دهد که برای تقویت حافظه چه کارهایی انجام دهیم:

به مغز خود تمرین بدهید: 

زمانی که سن شما بالا می رود، مغز شما میلیون ها مسیر عصبی را توسعه داده و به شما کمک می کند تا سریعا اطلاعات خود را فراخوانی کنید، مشکلات خود را حل کنید و کارهای معمول را با حداقل تلاش ذهنی انجام دهید. اما اگر به صورت طولانی مدت این مسیرها را طی کنید و همیشه یک نوع تلاش ذهنی را داشته باشید، مغز شما رشد نخواهد کرد پس سعی کنید همیشه مسرهای جدیدی را بیابید و مغز خود را به چالش بکشد.

حافظه مانند عضلات و ماهیچه های بدن شما هستند و هر چه بیشتر با آن تمرین کنید و از مغزتان کار بکشید و بیشتر قادر به پردازش اطلاعات بیشتر و در نتیجه یادآوری بیشتر  خواهید بود. اما همه فعالیت ها و تمرینات مغزی مساوی نیستند و حتی بهترین تمرین ها هم بعد از مدتی برای مغز شما تکرازی خواهد شد پس باید راه های جدیدی را پیش بگیرید. 

4 عنصر مهم برای تقویت مغز:

یک چیز جدید یاد بگیرید. مهم نیست که در مورد فعالیت ها چگونه فکر می کنید، هر کاری را که در آن خیلی خوب هستید، اصلا تمرین خوبی برای مغز نیستد. فعالیت ها و تمرین های مغز باید یک سری فعالیت های جدید و ناآشنا و خارج از منطقه ی ایمن شما باشد. برای تقویت مغز، شما باید یادگیری و ایجاد مهارت های جدید را ادامه دهید.

خود را به چالش بکشید:

بهترین فعالیت های تقویت کننده مغز، توجه کامل شما را به خود جلب می کند. و اینکه تنها شما را در یک مورد به چالش بکشد کافی نیست بلکه باید شما را بیشتر به چالش بکشد و فعالتی ذهنی بیشتری را از شما خواهان باشد.

مهارت خود را توسعه دهید:

به دنبال فعالیت هایی باشید که از آسان شروع کنید و روز به روز مهازت های خود را بهبود بخشید و هر وقت با یم سطح احساس راحتی کردید، به این معنی است که باید به سطح بعدی حرکت کنید و خود را ارتقا دهید.

پاداش در نظر بگیرید:

پاداش ها فرایند یادگیری مغز را پشتیبانی می کند هر چه فعالیت لذت بخش تر و چالش برانگیز تر باشد، احتمال اینکه شما آن را کار و فعالیت را ادامه دهید بیشتر است ومزایای بیشتری را تجربه خواهید کرد. پس فعالیت هایی را انتخاب کنید که در عین به چالش کشیدن شما، هنوز لذت بخش و رضایت بخش هستند.

در مورد هر  چیزی جدید که همیشه می خواستید امتحان کنید، فکر کنید مانند یادگیری گیتار زدن، سفالگری، شطرنج،یدگرفتن زبان خارجی، و … . هر یک از این فعالیت ها می تواند به بهبود حافظه خود کمک کند، تا زمانی که شما به چالش کشیده و مشغول شوید.

چه برنامه هایی برای آموزش مغز وجود دارد؟

برنامه های و اپلیکیشن ها و بازی های آنلاین زیادی برای اموزش مغز وجود دارد که به شما قول می دهد کارکرد مغز شما را بالا ببرد. اما در واقع اینگونه نیست. و تنها شاید بتواند به حافظه ی کوتاه مدت کمک کند اما در زمینه حافظه بلند مدت و بهبود حافظه هیچ کمکی نمی کند. 

تمرینات و ورش های جسمی را فراموش نکنید:

وقتی می گوییم تمرینات ذهنی بسیار مهم هستند اصلا به ای نمعنی نیست که نباید به جسم خود اهمیت دهید و ورزش نکنید. تمرینات فیزیکی به شما کمک می کند که باهوش بمانید و همیشه مغزتان فعال باشد و مانع از ایجاد فراموشی و آلزایمر می شود این باعث افزایش اکسیژن به مغز شما می شود و خطر اختلالاتی را که منجر به از دست دادن حافظه می شود، مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی کاهش می دهد. ورزش همچنین تاثیرات مواد مغذی مغز را افزایش می دهد و هورمون استرس را کاهش می دهد. شاید مهمتر از همه این باشد که  ورزش با افزایش فاکتورهای رشد و تحریک ارتباطات عصبی جدید نقش مهمی در نوروپلاستی دارد.

ورزش هایی که به رشد مغز کمک می کند:

ورزش های هوازی به ویژه برای مغز مفید است، بنابراین فعالیت هایی را انتخاب کنید که تپش قلب شما را بالا ببرد. به طور کلی، هر چیزی که برای قلب شما مناسب است، برای مغز شما عالی است. 

فعالتی هایی که هماهنگی چش م و دست را بیشتر می طلبد می تواند در رشد مغز شما کمک کننده باشد. 

ارتباط بسیار زیادی بین میزان یادگیری و مقدار خواب وجود دارد و باید شبانه روز بین 7 تا 9 ساعت خواب داشته باشیم.

 استفاده از ابزار حافظه:

برای یادآوری از تداعی ها استفاده کنید. برای استفاده موثر از ارباط ها و تداعی ها می توانید یک تصویر را در ذهن خود ایجاد کنید تا بتوانید یک کلمه یا یک تصویر  را به خاطر آورید. به طور مثال اگر برای شما سخت است که  JFK، رئیس جمهوری که در خلیج خوک ها با مهاجمین به جنگ پرداخت، را به یاد آورید ، می توانید یک رئیس جمهور خوش تیپ را به یاد آورید که در یک اقیانوسی شنا می کند که با خوک های خوشحال و خوشمزه ای محاصره شده است.

ممکن است احمقانه به نظر آید، اما این ارتباط تصویری به شما کمک خواهد کرد تا در ذهن خود همیشه رئیس جمهور را با اتفاق مورد نظر ارتباط دهید.

با ایجاد یک تصویر بصری مغز شما میتواند یک سری اطلاعات را به سادگی تثبیت کند. اگر شما آن نماد را به یاد بیاورید به راحتی می توانید رشته ای از اطلاعات را که با آن سمبل معین کرده بودید را نیز به یاد آورید.

مثلا وقتی کلید خودروی خود را در کیف پول قرار می دهید، می توانید کلید را تصور کنید که کلیدها چرخ هایی دارند و به سرعت دور می شوند.

از آنجایی که این تصویر عجیب و غریب است، به احتمال زیاد میتوانید جایی را که کلید خود را قرار داده اید به یاد آورید.

ساختن تصاویر عجیب و غریب و منحصر به فرد یادآوری را برای مغز شما آسان تر می کند.

برای یادآوری اعداد از تداعی ها استفاده کنید:

 نحوه تقویت حافظه

نحوه تقویت حافظه

شما هر دفعه که میخواهید از شماره دانشجویی خود استفاده کنید، آن را فراموش می کنید. تنها کافی است اعداد را به قسمت های کوچکتر تقسیم بندی کنید و تصاویری مرتبط با این اجزا بسازید. مثلا فرض کنید این شماره دانشجویی شامل این اعداد است: 12-7575-23 حال راهی برای معنادار کردن این اعداد پیدا کنید. مثلا 12 پلاک خونه تونه، 75 سن مادربزرگته و 23 شماره لباس مایکل جردنه. این همان تصویری و بصری کردن اعداد است.

خانه خود را تصور کنید که دو مادر بزرگ 75 ساله کنار خانه در سمت راست ایستاده اند و سپس مایکل جردن ستاره بسکتبال کنار مادر بزرگ شما ایستاده است.

از تکه تکه کردن استفاده کنید:

 خرد کردن راهی است برای گروهبندی چیزها با هم تا بتوانید آنها را به یاد آورید. به صورت تصادفی یک سری چیزها را لیست کنید: مثلا لیست خرید برای یادآوری آنها می تواند خیلی سخت باشد. برای اینکه آن را راحت تر به یادآورید سعی کنید دسته بندی در لیست خود انجام دهید. مثلا: لیست میوه ها باهم ، لیست لبنیات با هم، و محصولات مختلف نان را با هم دسته بندی کنید. و با اینکار می توانید به همان خوبی که لیست اعداد را حفظ می کنید لیست خرید خود را نیز به خاطر بسپارید.

فکر نکنید که حافظه بدی دارید:

خودتان را متقاعد کنید که حافظه خوبی دارید و آن را بهبود خواهید داد. بسیاری از مردم در این مرحله مانده اند و خود را متقاعد می کنند حافظه آنها بد است، اما گاهی اوقات آنها تنها با اسامی و به خاطر سپاری آنها مشکل دارند، که بنا به دلایلی از ذهنشان پاک می شود. این افکار منفی را دور بریزید و به خود قول دهید که آن را تقویت خواهید کرد.

به مغز خود تمرین بدهید:

“تمرین” مغز به طور منظم آن را در حال رشد نگه می دارد و موجب توسعه اتصالات عصبی جدید می شود که می تواند به بهبود حافظه کمک کند. با توسعه مهارت های ذهنی جدید – مانند یادگیری یک زبان جدید و یا یادگیری یک آلت موسیقی جدید – و به چالش کشیدن مغز خود  با پازل و بازی ، می توانید مغز خود را فعال و عملکرد فیزیولوژیکی آن را بهبود ببخشید.برخی از بازی های سرگرم کننده پازل هر روز مانند crosswords، سودوکو، و بازی های دیگر که به اندازه کافی برای هر کسی آسان هستند، انجام دهید.

از منطقه امن خود بیرون بیایید و چیزهایی را انتخاب کنید که جدید و چالش برانگیز است، و باعث می شود عضلات مغز شما را منعطف کند. سعی کنید شطرنج و یا تخته بازی کنید

بخش بزرگی از مغز شما هنگامی فعال می شود که یک مهارت جدید را یاد بگیرد. یادگیری اطلاعات جدید نیز مفید است، اما از آنجا که مهارت ها نیاز به دریافت و خروجی اطلاعات دارند، بخش بزرگی از مغز شما را تمرین می دهند.

وقت خود را برای شکل دادن به حافظه خود به خود اختصاص دهید:

آموزش زبان انگلیسی

خاطرات در کوتاه مدت بسیار شکننده هستند و حواس پرتی می تواند سرعت فراموشی را بالا برده و حتی یک شماره تلفن ساده را بعد از چند ثانیه فراموش کنید. کلید جلوگیری  از دست دادن خاطرات -قبل از اینکه حتی بتوانید  به آن شکل یدهید- این است که بتوانیم بدون اینکه به چیزهای دیگر فکر کنیم برای مدتی روی آنچه میخواهیم به خاطر آوریم تمرکز کنیم، بنابراین وقتی میخواهید چیزی را بخاطر آورید، برای یک دقیقه از هر گونه حواس پرتی و انجام کارهای پیچیده دوری کنید.

برای اینکه بتوانید مغز خود را پرورش دهید و مغزی مانند انیشتین داشته باشید ما ر اینجا هدیه

ارزنده ای برای شما داریم که تنها با یک کلیک می توانید آن را داشته باشید:

دقیقا همینجاست!!!

بهتر عکس برداری کنید:

اغلب ما چیزها را فراموش میکنیم ولی نه به خاطر اینکه حافظه ما بد است، بلکه به این دلیل که مهارتهای مشاهده ای ما نیاز به کار دارد. یک وضعیت رایج که این اتفاق می افتد، ملاقات با افراد جدید است. اغلب ما اسامی افراد را در ابتدا یاد نمی گیریم، زیرا ما روی به خاطرسپاری آنها تمرکز نداریم. اما اگر در این زمینه و به یادآوردن اینگونه چیزها تلاش کنید حتما نتایج خوبی خواهید گرفت.

چندین حس را درگیر کنید:

شما میتوانید در هنگام به خاطط سپاری اطلاعات، بخش های بیشتری از مغز خود را برانگیزید و تحریک کنید. به این ترتیب هنگامی که مغز شما فعال است، توانایی شما برای به راه انداختن بانک اطلاعاتی، افزایش می یابد.

وقتی متنی را تایپ میکنید از فونت های عجیب و غزیب استفاده کنید، وقتی تمام شد آن را یکبار بخوانید. وقتی خواندن چیزی سخت است، تمرکز شما برای خواندن آن افزایش می یابد.

اطاعات را یا برای خودتان با صدای بلند تکرار کنید و یا آن را برای کسی دیگر شرح دهید. اینکار حس شنوایی شما را تحریک می کند. اگر آنچه که شما برای دیگران توضیح می دهید، او را متوجه کرد، شما هم به خوبی همان فرد می توانید اطلاعات را بگیرید و در حافظه بسپارید.

از محیط اطراف خود بهره ببرید:

جای همیشگی اشیاء را تغییر دهید تا به شما یادآوری کند که باید کاری را انجام دهید. مثلا اگر شما باید هر روز مولتی ویتامین بخورید، توستر خود را در کنار آن قرار دهید و وقتی آن راخ وردید دوباره توستر را به جای قبلی خودش بازگردانید.

اگر می خواهید چیزی را به یاد آورید مثل تولد دوستتان، کافی است که ساعت خود را به جای اینکه روی دست راست ببندید روی دست چپ ببندید و به این ترتیب وقتی به دست خود نگاه میکنید به خاط می آورید که کار مهمی دارید و آن را به یاد خواهید آورد.

از فلش کارت استفاده کنید:

فلش کارت برای مطالعه کردن بسیار مفید است. برای انی کار باید یک کارتی بسازید که در یک طرف آن سوال باشد و در سمت دیگر جواب. آنهایی را که قادر به پاسخگویی بوده اید را در یک طرف و آنهایی که نیاز به خواندن بیشتر دارند را در طرف دیگر در یک بسته قرار دهید. و این کار را تا زمانی که همه کارت ها را یادبگیرید ادامه دهید.آموزش زبان انگلیسی

برای امتحانات عجله نکنید:

سریع به حافظه سپردن، تنها باعث می شود که شما اطلاعات را درحافظه کوتاه مدت خود نگه دارید. به طور مثال، ممکن است شما تنها برای امتخان خود آن ها را به یاد آورید اما برای امتحان های نهایی خود آنها را به یاد نیاورید فاصله بین مطالعات بسیار مهم است زیرا مغر می تواند زمانی را در اختیار داشته باشد تا اطلاعات را رمز گذاری و سپس در حافظه بلند مدت خود ذخیره کند پس در به خاطر سپاری اطلاعات عجله نکنید. 

بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی در منزل

فوت و فن تقویت حافظه:

برای به یادآوردن هر چیزی، آن را با صدای بلند بگویید. مثلا: اگر  شما خوردن داروهای تجویزی خود را صبح ها فراموش می کنید باید دقیقا بعد از اینکه قرص را خوردید با صدای بلند بگویید: من داروهایم را مصرف کردم تا بتوانید آن را در ذهن خود تثبیت کنید. گفتن با صدای بلند به شما کمک می کند که در طول روز یادتان باشد که قرص خود را خورده اید.

این تکنیک حتی هنگامی که می خواهید نام کسی  فراموش که با او ملاقات کرده اید را فراموش نکنید. بهتر است بعد از اینکه نام طرف مقابل را یاد گرفتید با صدای بلند به او بگویید: سارا از آشنایی با شما خوشحال شدم “.

این روش برای به یادآوردن محل قرار نیز می تواند به شما کمک کند تنها کافی است آدرس مکان را با کسی که شما را دعوت کرده است با صدای بلند تکرار کنید .

وقتی می خواهید چیزی را به یاد آوردید نفس عمیق بکشید:

زمانی که می خواهید چیزی را به یاد آورید تنفس خود را عمیق تر و آرام تر کنید، با تغییر پالس های الکتریکی مغز به امواج تتا، کارکرد مغز شما را تغییر می کند و حالت هایی مثل هیپنوتیزمی در مغز شما اتفاق می افتد.

برای اینکه امواج تتا خود را فعال کنید شروع کنید به تنفس عمیق شکمی. بعد از چند لحظه احساس آرامش خواهید کرد امواج تتا در مغز شما معلق خواهند بود و یادآوری اطلاعات جدید آسان تر خواهد بود.

به یاد آوردن نام افراد:بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی در منزل

از روش مشهور FDR برای حفظ کردن اسامی استفاده کنید:

وقتی شخصی خود را به شما معرفی می کند، آنها را تصور کنید که نامشان بر روی پیشانی شان چسبیده. این تصویر کمک می کند تا شما بتوانید شخص را با نام او به یاد آورید.

آدامس بجوید:

 نحوه تقویت حافظه

نحوه تقویت حافظه

این عمل ساده مغز شما را تحریک کرده و تمرکز شما را بالا می بردمخصوصا اگر بخواهید اطلاعات را برای 30 دقیقه یا بیشتر به یاد آورید.برخی مطالعات نشان داده است که حافظه بصری و شنوایی افراد را هنگام جودن آدمس بهتر عمل می کند.هر چند اگر می خواهید اطلاعات برای کمتر از 30 دقیقه در حافظه خود نگهداری کنید بهتر است چیزی نجوید.

چشم خود را به اطراف بپرخانید. مطالعات نشان داده است که چرخاندن چشم ها به اطراف روزی یکبار به مدت 30 ثانیه دونیمکره مغز شما را تنظیم میکند. و کمک می کند که خافظه شما بهتر کار کند بهتر است از این روش هنگامی که صبح از خواب بیدار می شوید بهره ببرید.

استنشاق رزماری:بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی در منزل

مطالعات نشان داده اند بو کشیدن رزماری در یادآوری می تواند کمک کند. روزیس یکبار روغن رزماری و یا گل آن را بو بکشید. در یونان باستان رزماری را در روزهای امتحان پشت گوش خود می گذاشتند تا بتوانند اطلاعات را به یاد آورند.

سبک زندگی خود را بهبود بخشید:

 نحوه تقویت حافظه

نحوه تقویت حافظه

زندگی خود را سازماندهی کنید. چیزهایی را که اغلب به آن نیاز دارید را  همیشه در یک جا قرار دهید مثل کلید و عینک. از یک برنامه روزانه برای قرار ملاقات ها، جلسات و صورت حساب ها و سایر فعالیت ها استفاده کنید.

آدرس و تلفن خود را در داخل یک دفترجه و تلفن همراه خود همیشه داشته باشید. این سازمان بندی ها میتواند به شما کمک کند تا تمرکز بیشتری بر روی کارهای خود داشته باشید.

به جای اینکه چند کار را با هم انجام دهید سعی کنید خوب فکر کنید:

شاید انجام چند کار با هم به شما این حس را بدهد که همه کارها را سریعتر انجام می هید. اما مطالعات نشان داده اند که این کار کارکرد مغز را در کل پایین می آورد. تفکر به شما اجازه تمرکز بیشتر می دهد که باعث بهبود حافظه و بالا رفتن سرعت آن می شود.

شما به 8 ثانیه تمرکز نیاز دارید تا یک چیز را به خاطره بسپارید وقتی چند کار را می خواهید با هم انجام دهید، تمایل دارید که اطلاعات را سریع تر از 8 ثانیه کنار بگذارید و این کار احتمال فراموشی شما را بیشتر می کند. برای افزایش تمرکز تمام آنچه که باید انجام دهید این است که تمرین تمرکز کنید.

ورزش کنید:

روزانه انجام تمرینات هوازی می تواند گردش جریان خون را بهبود بخشیده و در کل کارایی بدن_از جمله مغز _ را تقویت کند و می تواند آلزایمر که در دوران پیری رخ می دهد، به تعویق اندازد. همچنین تمری می تواند شما را هوشیارتر و آرام تر کند و به تقویت حافظه شما کمک کرده و می توانید تصاویر ذهنی بهتری را از اتفاقات به دست آورید.

حتی روزی 30 دقیقه پیاده روی یکی از بهترین روش های تمرین روزانه است. سلول های عصبی نوروتروفیک را در طول ورزش آزاد کرده  و این امر پروتئین ها سایر مواد شیمیایی را که برای سلامت مغز لازم است را به آن می رسانند.

ورزش همچنین  گردش خون را در بدن افزایش می دهد و همین امر میزان اکسیژن دریافتی مغز را بالا می برد.

استرس خود را کاهش دهید:

استرس های مزمن به مغز آسیب میزنند و می تواند یادآوری را سخت تر کند. بعد از استرس های طولانی مدت شروع به بدتر شدن و رو به زوال رفتن می کند. شاید نتوان استرس را از زندگی افراد حذف کرد، اما می توان آن را کنترل کرد.

حتی استرس های موقت می تواند تمرکز بر روی مفاهیم و مشاهده اشیاء را به مراتب مشکل تر سازد. استرس های مزمن در طولانی مدت می تواند به هیپوکامپوز که محل ذخیره اطلاعات است، آسیب برساند.

آرام باشید:

 در طول روز سعی کنید یوگا و یا دیگر تمرینات کششی را انجام دهید و اگر باز هم دچار استرس های مزمن شدید حتما به دکتر مراجعه کنید. روزانه 15 دقیقه مراقبه کنید این امر به شما کمک می کند تا تنفس های آرام تری داشته باشید و متمرکز تر شوید.

مصرف کافئین را کاهش دهید.

گاهی اوقات ماساژ بگیرید.

وقت بیشتری را با دوستان خود بگذرانید.

صحبت کردن با دوستان می تواند تا حدودی در کاهش استرس به شما کمک کند. اضطراب و افسردگی تمرکز و به یادسپاری اطلاعات را مشکل می سازد. اگر با اضطراب یا اختلالات افسردگی دست و پنجه نرم می کنید، باید با پزشک خود مشورت کنید تا راهی برای درمان این بیماری ها پیدا کنید.

زیاد بخندید:

 نحوه تقویت حافظه

نحوه تقویت حافظه

خنده زمانی که افراد درگیری بیشتری دارند می تواند موثرتر عمل کند. مطالعات نشان داده اند که ارتباط با دوستان، بستگان نزدیک و حتی حیوانات خانگی تا حد زیادی روند فراموشی را کاهش میدهد.

 نحوه تقویت حافظه

نحوه تقویت حافظه

تغذیه درست و مناسب داشته باشید:

  • قرص های ویتامینه و تقویتی زیادی در بازار موجود است که ادعا می کنند به بهبود حافظه و تقویت آن کمک می کنند اما هیچکدام تا کنون چنین چیزی را ثابت نکرده اند.

اما یک رژیم سالم می تواند به مغز کمک می کند و غذاهایی حاوی آنتی اکسیدان ها – بروکلی، زغال اخته، اسفناج و انواع توت ها و  اسیدهای چرب مانند امگا 3 باعث تقویت عملکرد مغز می شوند. مغز خود را با مکمل هایی مانند تیامین، نیاسین و ویتامین B-6 تغذیه کنید.

  • بعضی از غذاهای پیشنهاد شده برای مغز شما عبارتند از :
  • چای سبز،
  • کاری،
  • کرفس،
  • کلم بروکلی،
  • گل کلم،
  • گردو،
  • خرچنگ،
  • نخود،
  • گوشت قرمز،
  • زغال اخته و
  • چربی های سالم (از جمله کره آلی، روغن زیتون، روغن نارگیل، آجیل، آووکادو و ماهی قزل آلا و دیگر ماهی های چرب).

هر یک از این غذاها حاوی آنتی اکسیدان ها هستند که می توانند از مغز شما محافظت کنند و مغز را به تولید سلول های جدید تشویق می کنند.

رژیم غذایی مناسب برای تقویت حافظه:

مصرف اسید چرب امگا 3 را افزایش ، اما چربی های امگا 6 را کاهش دهید. چربی های امگا 3 معمولا در منابع ماهی قزل آلا و حیوانات مشابه یافت می شوند، در حالی که چربی های امگا 6 معمولا در روغن های گیاهی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • شما همچنین باید از قندها و کربوهیدراتها اجتناب کنید زیرا این غذاها می تواند تاثیر منفی بر مغز شما داشته باشد. به طور مشابه، چربی های اشباع شده و غذاهای با کالری بالا در دراز مدت به حافظه شما آسیب میزنند.
  • داشتن 5 تا 6 وده غذایی کوچک در روز بهتر از داشتن 3 وعده غذایی سنگین است و این تغذیه عملکرد ذهنی و مخصوصا حافظه را بهبود می بخشد.
  • مصرف ویتامین D را افزایش دهید. مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین D عملکرد شناختی را کاهش داده و هنگامی که گیرنده های ویتامین D فعال می شوند، عصب مغز شما هم شروع به رشد میکند.

خوب بخوابید:

 خواب خود باعث بهبود نوروپلاستی شما می شود- که همان توانایی مغز برای رشد- است و می تواند توانایی مغز را برای کنترل و رفتار و حافظه افزایش دهد. میزان خواب بر روی به یادآوری اطلاعاتی که تازه یادگرفته ایند تاثیر می گذارد. سعی کنید شب ها خوب بخوابید. بر اساس مطالعات اخیر که در دانشگاه هاروارد انجام شده، معمولا 7 ساعت در شبانه روز می تواند ارتباط موثری را بین حافظه بلند مدت و کوتاه مدت شما ایجاد کند.

  • هر شب 7 تا 10 ساعت خواب مفید داشته باشد. که بهترین تایم برای خواب 8 ساعت در شبانه روز است.
  • سعی کنید هر شب سر ساعت مشخصی به رخت خواب بروید و از خواب بیدار شوید این کار احساس بهتری به شما می دهد.
  • حداقل نیم ساعت را در رخت خواب مطالعه کنیدو هر گونه محرک مانند موبایل و تلویزیون و گوشی و انترنت را از خود دور کنید.
  • مغز شما در هنگام خواب، اطلاعات را در حافظه بلند مدت شما باهم یکی می کند، اما اگر بیدار باشید این فرانید رخ نخواهد داد.

مطالعه کنید  مقایسه زبان انگلیسی و فارسی | تفاوت‌ها و شباهات‌ها

شما چه نظری دارید؟