راه های غلبه بر ناامیدی و افکار منفی

راه های غلبه بر ناامیدی و افکار منفی

راه های غلبه بر ناامیدی و افکار منفی

اگر فردی هستید که مود افسردگی تان هر از چند گاهی بالا می آید و یا اینکه مرتبا با ناراحتی و افسردگی خود در جنگ و نزاع هستید؛ شاید خواهان کمی تغیییر و بهبود در خود باشید. گرچه افسردگی شرایط بسیار پیچیده ای است و ویژگی های ناخوشایند بسیاری مانند داشتن افکار منفی و بی حوصلگی و صدها نشانه دیگر دارد. اما باید این را هم بدانید تغییر کردن زمان می برد؛ گرچه ممکن است شما این روند را با مبارزه کردن با فاکتورهای مختلف افسردگی تسریع ببخشید؛ اما ممکن است اثرات سوئی هم داشته باشد. 

ناامیدی و انتظارات:

افکار ناامیدکننده ادراک شما را شکل می هند و باعث تضعیف روحیه شما می شوند. این افکار منفی حول محور انتظارات می چرخد و با این کار شما تغییری نخواهید کرد و همه چیز بدتر خواهد شد و این تصور برای شما پیش خواهد آمد که افسردگی شما هیچوقت درمان نخواهد شد و این ترس در شما رشد خواهد کرد که هیچ راه فراری برای گریز از دنیای تاریک خود نخواهید داشت. 

عواقب ناامیدی: 

اگر شما باور داشته باشید که هرگز از دست افکار ناامیدکننده و منفی و حس بدبختی خود خلاص نمی شوید؛ می تواند عواقب ناخوشایندی برای شما به همراه داشته باشد. یکی از عواقب بزرگ آن این است که شما در یک سیکل منفی نگری گرفتار می شوید و براساس افکار منفی خود هم عمل می کنید و از طرف دیگر اینکه شما با اعتبار بخشی به افکار منفی خود تمایل باور به آن ها پیدا خواهید کرد و بنابراین، انتظارات ناامیدی شما می تواند منجر به نتیجه گیری های منفی شود که می تواند بر روحیه شما تأثیر بگذارد، و تا زمانی که از این چرخه بدبختی خلاص نشوید، به این کار ادامه دهید.

به عنوان مثال :

انتظارات قابل تغییر هستند. ببینید چه چیزی را می توانید کنترل کنید. سپس کار درست را انجام دهید؛ کاری که بتواند افکار منفی شما را کاهش داده و حال و هوای شما را تغییر دهد. 

به عنوان مثال این باورهای ناامیدکننده شما واقعیت ندارند و شما را های زیادی برای غلبه بر آن ها دارید پس کاری را انجام دهید که همین اکنون بتوانید این افکار را از خود دور کنید. من افکار ناامیدی را جدا می کنم و خواهیم دید که شما می توانید برای رهایی خود از این دام روانی چه کاری انجام دهید.

اثرات دارو نما:

راه های غلبه بر افکار منفی

راه های غلبه بر افکار منفی

درک افکار منفی و فهمیدن آن ها، گامی است به سوی اینکه سنگینی آن ها را از روی شانه های خود برداریم. عقاید ناامیدکننده بسیار قوی هستند. گاهی دارو نماها می توانند این افکار را از طریق تغییر انتظارات شما از بین ببرند. (دارو نما یک شرایط و یا یک شی بی جانی است که به باور شما می تواند درمان هم باشد.)

اگر شما باور دارید که یک قرص می تواند شما را تسکین دهد؛ پس یک اسمارتیز رنگی هم می تواند این کار را برای شما انجام دهد؛ البته اگر به آن باور داشته باشید. این همان اثرات دارو نما ها هستند که به دو دلیل تاثیر دارند:

  • شما دیگر افکار منفی ندارید. 
  • شما را هم از نظر روحی و هم از نظر بیولوژیکی حال و هوای شما را از منفی به مثبت تغییر می دهد. 

دارونماها چگونه موثر واقع می شوند؟

تاثیرات دارونماها بر پیشنهادات متکی است. بنابراین اگر باور کنید که یک طلسم جادویی می تواند این حالت شما را درمان کند، حتما به دنبال آن طلسم خواهید رفت. در حدود 38 درصد افرادی که دچار افسردگی شده اند؛ به دارو نماها واکنش مثبت نشان داده اند. این اثر می تواند تنها برای 8 درصد از این افراد پایدار باشد. این نتیجه چشمگیر، قدرت ذهن را در تأثیر گذاشتن بر مغز و بدن نشان می دهد تا احساس افسردگی را کاهش دهد.

حتی وقتی دارونماها در ابتدا مؤثر هستند؛ ممکن است برای برخی سیر نزولی داشته باشد. تغییر اعتقادات، از ناامیدی به امید، با رهایی از افسردگی همراه است. یک داورنمای پیشنهادی هم می تواند همان تاثیر را داشته باشد.

اما چگونه این دارونماها را برای خود به کار می برید؟

این چیزی نیست که شما درخواست کنید و بعد برای شما حاضر و آماده شود وهمانطور که ترتیب و پخش برنامه های تلویزیونی چیزی نیست که به دست شما و خواست شما باشد. ممکن است به این راه حل های جادوئی هم شک کنید پس چه باید کزد؟

از نقطه ی A  به نقطه C  حرکت کنید:

یک پل را تصور کنید. در یک طرف، شما دارای افسردگی هستید. از طرف دیگر، شما یک مسکن دارید. شما باید از پل عبور کنید تا آن آرامش و مسکن را  پیدا کنید. چگونه می توانید از نقطه A، جایی که اعتقاد دارید هرگز نمی توانید از بدبختی دست بکشید، به نقطه C، جایی که امیدوارانه عمل می کنید؟ می توانید از نقطه B شروع کنید. این همان جایی است که روی پل می روید. این کار می تواند به شما کمک کند تا بر افسردگی غلبه کنید یعنی حتما منتظر نباشید که ناامیدی سراغ شما بیاید شما با انجام دادن کارهای مثبت و متنوع مانع از بروز آن شوید. 

این اولین قدم است:

و می توانید این افکار ناامیدکننده و منفی را به خوبی تشخیص دهید و برای غلبه بر آن کارهای اصلاحی زیادی انجام دهید. خیلی راحت با یک سری استانداردها می توانید تشخیص دهید که آیا شما افکار ناامیدکننده دارید یا نه.

به طور مثال:

  • این فایده ای ندارد.
  • زندگی من تمام شده.
  • همه چیز برای من تمام شده.

 این ها نمونه هایی از افکار منفی است که می تواند زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد و خیلی راحت آن ها را شناسایی کرده و خنثی کنید. 

افکار ناامید کننده چه نقطه اشتراکی با هم دارند؟

روش های غلبه بر افکار منفی

روش های غلبه بر افکار منفی

این افکار این نقطه نظر را به شما القا می کنند که شما هیچ راهی برای موفقیت ندارید، نمیتوانید از پس هیچ کاری بر آیید. نمی توانید هیچ چیزی را تغییر دهید و در پیشرفت کردن ناتوانید. بدون این افکار شما می توانید متفاوت عمل کنید؟ اگر می توانید پس دقیقا در جایگاه درستی هستید و به راحتی می توانید همه این افکار را خنثی کنید و احساس متفاوتی داشته باشید. 

اما دومین قدم :

شامل این است که برای تضعیف افکار منفی خود، سعی می کنید تا خود را از شر این افکار خلاص کنید. این کار را می توانید به طرق مختلفی انجام دهید.

به طور مثال:

افکار ناامیدانه و منفی خود را زیر سؤال ببرید. مثلا به خود بگویید ” وقتی میگم فایده این نداره دقیقا یعنی چی؟ یعنی من نمی تونم تا یکی دو سال دیگه خودم و زندگی ام رو تغییر بدم و اون رو بهترش کنم؟” در این مرحله به این نتیجه می رسید که هیچ چیز از جمله حال بد شما پایدار نیست و می توانید خود و افکار خود را تغییر دهید. 

پیش بینی آینده به طور ناامیدانه یعنی اینکه همه چیز تا آخر عمر قرار است ثابت باقی بماند و شما هیچ حق انتخابی ندارید و در واقع انسان آزادی نیستید. به طور غیر منتظره ای ممکن است یک اتفاق خوشایند و مبارک برای شما اتفاق بیفتد و همه چیز را تغییر دهید شما نمی توانید همه چیز را کنترل کنید.

با این سری اقداماتی که برای غلبه بر ناامیدی انجام می دهید، ممکن است یک خوش بینی واقع بینانه ایجاد کنید و با دید بازتری بر این افکار منفی غلبه کنید  و یک مزیتیش این است که کاملا آگاهانه صورت گرفته است بدون اینکه از قدرت های جادویی و یا دارونماها استفاده کرده باشید.

 هرگز تسلیم نشوید:

دلایل زیادی در زندگی هر فردی برای امیدواری وجود دارد؛ حتی اکر در نگاه اول نتوانید آن را ببینبد و حتی با خواندن چند صفحه از کتاب های مرتبط با این موضوعات می توانید دیدگاه خود را به راحتی تغییر دهید. با خواندن اینگونه راه حل ها و زندگی افراد دیگر می توانید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و به راحتی با افکار مخرب مقابله کنید. 

کلام آخر :

افسردگی چیزی نیست که با چشم به هم زدنی از بین برود. اما حداقل می توانید قسمت های تاریک وحودی خود را ببینید و آن ها را بپذیرید. شما با کوچکترین تغییرات می توانید بزرگترین تغییرات را در خود ایجاد کنید حداقل چیزی که دارد این است که به خودتان ثابت کرده اید که تسلیم نشده اید و هنوز پرتوهای امیدواری در زندگی تان وجود دارد و می درخشد. 

 

مطالعه کنید  چه زمان فراموشی جدی می شود؟

شما چه نظری دارید؟