چگونه تشخیص دهیم که فردی مضطرب هستیم

چگونه بفهمیم که فردی مضطرب هستیمبه طور معمول، افراد اضطراب و استرس را به جای هم به کار می برند و گاهی حتی مراکز بهداشت روان هم تمایل به این کار دارند. اما بهتر است که بدانید این دو از لحاظ معنایی با هم متفاوتند یعنی : استرس به معنای پاسخ به یک تهدید در یک وضعیت است اما اضطراب واکنش به خود استرس است. ما در این مقاله قصد داریم به شما توضیح دهیم که آیا شما فردی استرسی هستید یا مضطرب؟

استرس مفهوم گسترده تری نسبت به اضطراب دارد؛ استرس می تواند خوب یا بد و یا روانی یا جسمی باشد. ورزش را می توان نوعی استرس جسمی تلقی کرد که در عین حال که چالش برانگیز است؛ در بدن می تواند منجر به تغییرات مثبت شود. به طور مشابه، برخی از افراد از استرس کوتاه مدت در ارتباط با اجراهای عمومی یا سایر شرایط پر فشار لذت می برند.

اما اضطراب یک حالت روانشناختی ناخوشابند است.

چگونه بفهمیم که فردی مضطرب هستیم

چگونه بفهمیم که فردی مضطرب هستیم

اضطراب شامل سه مؤلفه است:

اولین مؤلفه: درک وجود نوعی تهدید است که می تواند واقعی و یا تخیلی باشد. 

مؤلفه دوم: وجود احساسی برای پاسخگویی به تهدید و یا انجام کاری برای چنین شرایطی. 

مؤلفه سوم: این که فرد توانایی لازم برای پاسخگویی به تهدید را ندارد و این عدم توانایی و احساس درماندگی خطرناک است. اگر فرد برای مقابله با یک چالش یا تهدید احساس آمادگی کند؛ حس اضطراب کاهش  می یابد. 

یکی دیگر از تفاوت های موجود بین مفهوم استرس واضطراب این است که استرس توسط یک چالش بیرونی ایجاد می شود اما اضطراب در ذهن متولد می شود. در استرس یک سری واکنش ها و نشانه های فیزیولوژیکی مشخص ظهور می کند تا فرد بتواند پاسخگوی شرایط باشد. 

در عین حال، اضطراب، پاسخ مداوم ذهن و بدن به یک تهدید یا فشار روانی خارجی است. اگر نگران هستید که یک بحران در محل کار ایجاد شود؛ اضطراب را تجربه می کنید نه استرس را.

شما می توانید بدون هیچ گونه اتفاق خارجی اضطراب داشته باشید.” این امر یک مسئله بزرگ است، زیرا حتی اگر تهدید خارجی هرگز تحقق نیابد، اضطراب می تواند پاسخ های داخلی مشابهی را که با مسائل مربوط به استرس همراه است؛ ایجاد کند. اضطراب می تواند باعث شود ضربان قلب شما سریع تر شود، کف دست شما عرق کند و ذهن شما را با نگرانی مواجه کنید. همچنین می تواند خون شما را از هورمون های مرتبط با استرس مانند آدرنالین و کورتیزول سرشار کند.

از بسیاری جهات، اضطراب جزء تجربی استرس است و بستگی به این دارد که فرد چگونه آن منبع استرس خارجی را درک کند.” اگر معلم با یک مسابقه دو دانش آموز را غافلگیر کند، منبع استرس خارجی – مسابقه – برای هر دو یکسان است. اما اگر یکی از این دانش آموزان مطالب مسابقه را مطالعه کرده باشد و دیگری نکرده باشد اضطراب هر فرد را تجربه می کند کاملاً متفاوت خواهد بود.

چرا دانستن فرق بین استرس و اضطراب مهم است؟

این که زندگی افراد را از هرگونه استرسی خالی باشد تقریبا غیر ممکن است. اما شما می توانید شیوه درک حوادث را تغییر دهید و این می تواند اضطراب را کاهش دهد و شناخت زیربناهای روانشناختی اضطراب می تواند به افراد کمک کند بیاموزند که فرایندهای ناسالم داخلی را که تحریک می شود، کنار بکشند یا آرام شوند. این مسئله مهم است که بدانیم آیا فرد با اضطراب معمولی دست و پنجه نرم می کند یا با یک اختلال اضطراب.؟

یکی از راه های مقابله با ترس و استرس، رفتن در دل آن هاست. مثلا اگر کسی از صحبت کردن در یک جمع می ترسد بهتر است در یک دوره شرکت کند و بیاموزد که چگونه سخنرانی کند و یا اگر از یک سگ می ترسد بهتر است یکی از آن ها را در خانه و یا محلی نزدکی خانه خود داشته باشد. 

یکی از نکات اصلی در اینجا این است که همه افراد استرس را تجربه می کنند ، اما همه استرس باعث اضطراب نمی شود.

 

مطالعه کنید  چگونه اضطراب دانش آموزان را کاهش دهیم

 

 

شما چه نظری دارید؟