چگونه بدون فراموشی سریعتر بخوانیم

اینکه چگونه بدون فراموشی سریعتر بخوانیم برای این روزهای پرمشغله بسیار کاربردی است اینکه بتوانیم در کمترین زمان بیشترین مطالب را بخوانیم می تواند ما را صدها پله در زندگی جلو بیندازد. سعی کنی سریع بخوانید اما بودن فراموشی باشد و آن را درک کنید. مگر امکان دارد؟ بله  ما در این مقاله به شما راهکارهایی را ارائه می دهیم که به شما می گوید چگونه بدون فراموشی سریعتر بخوانیم .

چگونه بدون فراموشی سریعتر بخوانیم

چگونه بدون فراموشی سریعتر بخوانیم

چگونه تندخوانی کنیم؟

این روزها هر کسی درگیر روزمرگی های خود غوطه ور است و غرق در مشکلات. من بیشتر از یک بار آروز کردم که بتوانم سریعتر یادگیری بگیرم و سریعتر بخوانم. اینکه چقدر میخواهید در خواندن خود سریع باشید؛ چیز مهمی نیست به نظرم این معضل همگانی است و در این روزهای پر مشغله، هر کسی می خواهد در کمترین زمان بیشترین مطالعه را داشته باشد. اما چگونه این کار را بکنیم؟

اگه فکر می کنید برای شروع دیر است بدانید سخت در اشتباهید و این واقعیت را مطالعات چند ساله من به اثبات می رساند. و من تنها با چند تکنیک ساده توانستم سال پیش بیشترین تعداد کتاب را در طول عمر خود مطالعه کنم و توانستم رکورد 10 کتاب در یک سال خودم را بشکنم.

 متن را به صورت سطحی و خلاصه وار بخوانید:

خواندن بدون فراموشی

خواندن بدون فراموشی

اما اسکن و اسکیم کردن یعنی همان سطحی و خلاصه وار خواندن مطلب، به این معناست که ابتدا تنها به اطلاعات مرتبط به هم نگاهی بیندازید  و همان چیزی که به چشم شما می آید متن هم دقیقا شامل همان مفهوم است. حال که شما با قسمت های مهم متن آشنایی دارید با تمرکز کردن و یا مواجهه با قسمت های عجیب متن، سرعت خواندنتان پایین نخواهد آمد.

اما به خاطر داشته باشید این دو روش برای نوشته ای غیر داستانی بسیار عالی است اما می توانید برای رمان هم به کار ببرید. مثلا در یک رمان، قست های مهم و شخصیت ها و دیالوگ های آنها را به طور اجمالی نگاهی بیندازید و سپس با سرعتی بیشتر از آنچه که میخواندید، آن را بخوانید.

متن را فریاد نزنید:

این روش یکی از رایج ترین راه هایی است که باعث کندخوانی ما می شود و این یک واقعیت است که قسمت اعظمی از خوانش ما با حرف زدن در سر ما اتفاق می افتد همین امر سرعت خوانش ما را برای صحبت کردن کاهش می دهد که به طور معمول 300 کلمه در یک دقیقه است  و می شود گفت سرعت حلزون!!!

چشم و مغز شما می تواند با سرعت بسیار بیشتری اینکار را بکند. تنها کافی است امتحان کنید.

با متوقف کردن صدا در سر خود می توانید سرعت خود را حداقل دو برابر کنید. اگر این عادت بد را دارید یعنی در سر خود با صدای بلند حرف میزنید و مطالعه می کنید، این عادت را ترک کنید و سرعت خواندن خود را بالا ببرید.

من سعی کردم این عادت را کنار بگذارم ساده ترین راه برای این کار این است که از آن آگاه باشید و به هر نحوی خود را از آن عادت دور کنید و میتوانید از انگشت خود برای خواندن متون استفاده کنید، یا به موزیک گوش کنید و یا آدامس بجوید.

به جای خواندن کلمات، عبارات را بخوانید:

یکی از مهارت های دشوار برای تندخوانی این است که یاد بگیریم چگونه عبارات را بخوانیم بدون اینکه به کلمات فکر کنیم. اندازه چشم هر انسانی در حدود 4/5 تا 5 سانتی متر است پس می تواند در یک لحظه 9 کلمه را بخواند. نگاه کردن به هر پنج کلمه یا بیشتر به شما اجازه می دهد که خواندن در سر را متوقف کنید. اما در کل، در ابتدا این کار را برای کتاب های مهم پیشنهاد نمی کنم.

دوباره نخوانید:

 یکی ازاشتباهات رایج ما دوباره خواندن مطالبی است که خوب درک و فهم نکرده ایم و دوباره به متن برمیگردیم و از نو مطالب را می خوانیم.

من هم این اشتباهات را داشته ام، اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که دوباره خوانی یک متن کمکی به درک بهتر آن نمی کند و با خواندن مطالب گیج کننده فهمیدم که ممکن است مطلب برای من به قدر کافی جذاب و لذت بخش نبوده است.

تیم فریس نویسنده کتاب “چهار ساعت کار در هفته” می گوید: موضوعاتی که منظم نیستند در یک پسرفت گیر می کنند و بازگشت به آنها و دوباره خواندشان چیزی حدود 30% از زمان شما را می گیرد و این زمان بسیار قابل توجهی است پس سعی کنید هر آنچه را که یاد گرفته اید درک کنید و هر آنچه قابل درک نیست را از آن بگذرید.

 

مطالعه کنید  دوستی قبل از ازدواج

بیشتر بخوانید:

مانند هر مهارت با ارزش دیگری، خواندن هم یک مهارت است که به مرور زمان رشد می کند و بهبود می یابد. هر چه بیشتر انجامش دهید قطعا در آن بهتر خواهید شد. من قبلا فکر می کردم که اهداف روزانه و سالانه تعریفک کردن برای مطالعه کاری احمقانه و بیهوده است. قبول دارم مطالعه و خواندن مسابقه نیست اما با هدفگذاری خودم را مجبور میکنم تا زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهم و هر چه بیشتر کتاب بخوانم، سرعت من در خواندن آنها افزایش خواهد یافت.

 

 

شما چه نظری دارید؟