نحوه ی استفاده از زبان بدن در سخنرانی

بهترین ترفندهای سخنرانی

بحث ما در این جلسه در مورد زبان بدن (body language)  و نحوه ی استفاده از زبان بدن در سخنرانی است این بحث همان حرکات بدن است.

همانطور که می دانید تا 55% ارتباطات ما بستگی به حرکات ما دارد گاهی حرکات ما ممکن است مفهوم و حرف ما را برعکس کند. پس حرکات ما باید در راستای حرف ها و صحبت های ما باشد

در این زبان بدن می تواند:

✔حرکات صورت

✔حرکات بدن

✔نوع راه رفتن

✔مکان هایی که در روی سن قرار میگیریم

و …

تمامی این ها تأثیرگذار هستند. اما به عنوان یکی از مهمترین قسمت ها در زبان بدن، میتوان به حرکات دست اشاره کرد که باید کاملا از اینها استفاده کرد. به دو شکل می توان از حرکات دست بهره برداری عالی کرد.

حرکات دست در زبان بدن

یکی اینکه برای مفاهیم خاص از حرکات مختلف دست استفاده کنیم:

نحوه ی استفاده از زبان بدن در سخنرانی

تاثیر حرکات دست در سخنرانی

به این معنی که مثلا درباره ادیان مختلف صحبت می کنیم با اشاره به سمت چپ و راست و وسط می توان ادیان را به این صورت دسته بندی کرد و کم کم مخاطب متوجه می شود که مثلا سمت راست به دین اسلام اشاره دارد.

این ترفند بسیار مؤثر است به خصوص اگر حرکات کامل دست را بشناسید می توانید فرمان را به دست گرفته و مخاطب را به هر جایی بکشد اما مراقب باشید که از این ترفندها سوءاستفاده نکنید و تنها در مسیر اهداف عالی از آن استفاده کنید و موجب پیشرفت و سعادت مخاطب شود.

از این تکنیک ها در کنار سایر تکنیک ها استفاده کنید و سعی کنید برای کل محتوای خود که در مقاله قبلی به ان اشاره کردیم، علاوه بر ترفندهای قبلی، حرکات دست را هم اضافه کنید.

به خصوص جاهایی را که می خواهید مقایسه کنید و یا دسته بندی انجام دهید، حرمات دست بسیار عالی است.

یکی اینکه مفاهیم مختلف را تبدیل به حرکات مختلف کنیم:

مثلا برای نشان دادن یک مسیر یا راه و رسیدن از یک نقطه به نقطه ی دیگر می توان از حرکت دست استفاده کرد یا مثلا برای نشان دادن حجم و بزرگی چیزی.

و به این ترتیب این نوع ارائه را تمرین کنید برای همه نوع محتوایی مثلا برای شعرها و ترانه ها و حتی جک ها را به زبان بدن تبدیل کنید.

حتما یادتان باشد این زبان بدن را برای هر تیتر محتوای خود که در مقاله قبلی آن ها را دسته بندی کردیم، به کار ببرید . حتما حرکات دست مرتبط به کار ببرید.

ما باید بتوانیم از راه سخنرانی درآمد داشته باشیم و از ما در جاهای مختلف برای سخنرانی پیرامون تخصص شما دعوت به عمل آورند.

علاوه بر تمام این مواردی که به شما گفته شد، یکی دیگر از مواردی که روی سخنرانی ما تأثیر دارد حالت شوخ طبعی و زیبایی کلام ماست.

زیرا وقتی یک مخاطب هنگامی که حتی برای خرید یک محصول از شما و هنگامی که شما در حال پرزنت کردن هستید، 85% با احساس  و تنها 15% با منطق تصمیم می گیرد.

میبیند خیلی وقت ها پیش می آید که ما خواهان خرید چیزی نیستیم و به آن نیازی نداریم اما به دلیل برخورد فروشنده و اینکه فروشنده برای خریدار احساس نیاز ایجاد می کند، آنها را راغب به خرید می کند.

گاهی در سخنرانی محصول ما جنس فیزیکی نیست، بلکه اطلاعات و علم ماست، پس باید کلام خود را بسیار زیبا کنیم و یکی از این زیبایی ها شوخ طبعی ماست.

خیلی ها معتقدند که شوخ طبعی ذاتی است در حالیکه در طول 15 سال سخنرانی، به این نتیجه رسیده ام که شوخ طبعی کاملا اکتسابی است:

مثلا خیلی از انسان های شوخ بع گاهی د یک جمع اصلا قادر به شوخی کردن نیستند و این به دلیل اکتسابی بودن شوخ طبعی است و وقتی انسان در شرایط مناسب قرار میذگیرد؛ باید از تکنیک های مختلف استفاده کرد.

در اینجا تکنیک هایی را به شما معرفی می کنیم که به شما یاد می دهد تا حس شوخ طبعی را ایجاد کنید:

نحوه ی استفاده از شوخ طبعی در زبان بدن و تاثیر ان روی سخنرانی

با افراد شوخ طبع معاشرت کنیم، و با دیدن آنها و کپی برداری از برخی رفتارهای آنها می توانیم شوخ طبع شویم

اما یه تکنیک اصلی شوخ طبعی به شرح زیر است:

یکی از تکنیک ها وارونه گفتن موضوعات است یعنی ما جای دو چیز را برعکس بگوییم و جای آنها را عوض کنیم که باعث ایجاد خنده می شود؛ مثلا یکی میخواست بگوید فندکها چنده؟ گفت چندکا فنده؟

یا یکی پای شما را لگد می کند می توانید بگویید ببخشید ” کف پای شما واکسی شد”

ولی در بین شوخ طبعی خود با نهایت ادب را رعایت کنید و به قشر خاصی توهین نشود بکه هنر این است که شما در اوج مؤدب بودن بتوانید حس شوخ طبعی داشته باشید .

انجام کارهای غیر منتظره: انجام یک سری کارهایی که از ما انتظار ندارند باعث خنده دیگران می شود.

القای عبارات مشابه : یعنی از یک سری عبارات استفاده  کنید که مخاطب به سمت و سوی خاصی برود.

حتما حتما تجربه ها و نظرات خود را در رابطه با تمرین هایی که انجام می هید با ما و دوستان خود به اشتراک بگذارید.

هم حرف خوب بزنید، هم خوب حرف بزنید.

خب یک خلاصه از تمام نکات و ترفندهای مهم سخنرانی را که تا اینجا برای شما توضیح داد شده را در اینجا می آوریم:

ترفند سخنرانی

ترفند سخنرانی

مدیریت  و غلبه بر استرس و اضطراب در سخنرانی

علم بیان و فن بیان خود را تقویت کنیم و درباره لحن و سرعت و تنالیته

تمرین کردن ساختارهایی مانند ساختار انگیزشی

تمام محتوا را با زبان بدن مناسب بیان می کنیم

و بعد به همه این محتوا یک حس شوخ طبعی را اضافه می کنیم.

تمامی این تکنیک ها برای کسی که می خواهد در سخنرانی راه بیفتد، کافی است به شرطی که تمرین کنید.

تمامی این تکنیک ها را در متن خود به کار ببرید و آنها را برای ما ارسال کنید تا ما هم از اجراهای شما لذت ببریمو منتر پیام های زیبای شما هستیم.

اما نکته ای که بسیار مهم است این است که با همه این تکنیک ها ممکن است گاهی سخنرانی ما آنطور که دلمان می خواهد پیش نرود و  یا مشکلات زیادی برایمان ایجاد شود اما نباید اراده خود را از دست بدهیم.

بهتر از بعد از هر سخنرانی در مورد ایرادات و قوت های کار خود اطلاع داشته باشید و آنها را در یک دفترچه مخصوص یادداشت کنید.

بنویسید که کجا تاثیرگذار بودید و یا گاهی میتوانید فیلم سخنرانی خود را ضبط کرده و آن را ببینید و نقاط قوت و ضعف خود را بیرون بکشید.

اگر می خواهید در سخنرانی قهرمان شوید و در واقع نابغه ی سخنرانی شوید، از تجربه ی 15 ساله استاد مرتضی جاوید استفاده کنید.

 یک پکیج حرفه ای را که شامل 17 دی وی دی و 17 جلسه مختلف هم بحث سخنرانی و هم بحث فن بیان که 10 جلسه آن از خود استاد جاوید و تمامی مطالبی که در این مقالات آمده به صورت مفصل تر بیان شده

و 7 جلسه از خانم معصومیان از مجریان توانمند صدا و سیما در زمینه فن بیان را مطرح کرده اند.

که به طور خلاصه شامل:

غلبه بر ترس و اضطراب

زبان بدن

ساختارهای هیپنوتیزمی و ارائه، که شامل 6 ساختار است.

علم بیان

فن بیان

شروع

پایان

تیپ و سبک سخنران

تکنیک های شوخ طبعی که شامل تکنیک است

پکیج نابغه سخنرانی به شما کمک می کند که شما در کسب و کار و حرفه ی خود درجه یک و حرفه ای شوید و حتی با سخنرانی کسب درآمد کنید.

اگر می خواهید حرفه ای شوید و نابغه سخنرانی، پیشنهاد می کنم از داخل سایت پکیج ” نابغه سخنرانی” را خریداری کنید.

مطالعه کنید  تقویت مهارت اسپیکینگ در کودکان

شما چه نظری دارید؟