جدیدترین متدهای تندخوانی

متدهای جدید  تندخوانیدر اینجا جدیدترین متدهای تندخوانی را تقدیم شما عزیزان خواهیم کرد، 6 تکنیک جدی تند خوانی که می توانید از آن ها برای هر موضوعی استفاده کنید.

متاسفانه تمرکز بر روی محتوا و اصرار بر روی فهم آن، یکی از مواردی است که مانع از تندخوانی می شوند. بدون داشتن فهرستی از متدهای به روز در مورد تندخوانی، دانش اموزان قادر به خواندن مطالب به درستی نیستند. معلمان باید کاملا آگاهی داشته باشند که آنها ارائه دهنهد ی اطلاعات نیستند، بلکه باید متدهایی را به دانش آموزان یاد بدهند که بتوانند مهارت های خواندن و مطالعه را یاد بگیرند. نکران نباشید ما در اینحا این ایده ها و تکنیک ها را به شما ارائه خواهیم داد.

جدیدترین روش های تندخوانی

جدیدترین روش های تندخوانی

به دانش آموزان و دانشجویا خود یاد بدهید که حاشیه نویسی کنند. این کار از برجسته سازی بسیار بهتر است و به آن ها کمک می کند تا بتوانند درک درستی از مطلب داشته باشند، این حاشیه نویسی ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تعریف کلمات جدید
  • سوال پرسیدن
  • کدنویسی کلمات و مضامین تکراری
  • ایجاد ارتباط شخصی با متن
  • ذکر عناوین و وقایع کنونی
  • خلاصه کردن متن و پاراگراف
  • بخش بندی کردن متن
  • دسته بندی کردن اطلاعات
  • کدگذاری و شماره گذاری
  • رسم شکل

این لیست ها تمام ناشدنی هستند، نکته این جاست که دانش آموزان هنگام مواجه شدن با یک متن روند خاص و تکراری خود را پیش می گیرند. اما از یاد دادن حاشیه نویسی و یا تکینکی های مشابه ابایی نداشته باشیداین کارها به تمرکز بیشتر آن ها بر روی متن کمک کرده و و خواهند فهمید که کدام متد برای درک مطلب آن ها بیشتر کارساز است. 

تبدیل درس خواندن به هلو برو تو گلو!!!

یکی از بهترین پکیج های تندخوانی که به تقویت مغز و حافظه شما کمک بسیار زیادی می کند را در همین اینجا و همین الان دانلود کنید و از مطالعه و یادگیری سریع خود لذت ببرید. 

بهترین پکیج برای تندخوانی و تقویت مغز

درگیر ساختن احساسات

تندخوانی

تندخوانی

گرچه خواندن و مطالعه بر عهده ذهن است، اما ترکیب کردن احساسات، تقویت کننده های بیشتری را برای دانش آموزانی که در حال رشد دادن به مهارت های خواندن خود هستند، فراهم می کند. با صدای بلند سؤال پرسیدن در مورد متنی که در حال خواندن آن هستید، می تواند به برای دانش آموزان بسیار مفید فایده باشد. 

اما متأسفانه بسیاری از دانش آموزان سؤال پرسیدن و مقدار و کیفیت آن را بلد نیستند و معمان باید این امر را به آنان آموزش دهند. می توانید این کار را بر روی یک متن و با نشان دادن روی پروژکتور انجام دهید، و این تمرین و آموزش را برای شاگردان بصری کنید؛ البته به شاگردان خود بیاموزید که با استفاده از مداد و یا نشان گر متن ها را مطالعه کنند تا تمرکز آن ها بیشتر شود. 

هدف گذاری:

 به دانش آموزان خود یاد دهید که هدف گذاری داشته باشند، گرچه در ابتدای هر کتابی اهداف درس بیان شده است اما متاسفانه دانش آموزان به شخصه قادر به ارزیابی اهداف نیستند و نمی توانند برای خود هدفی را تنظیم کنند. بهتر است در ابتدای سال از آن ها بخواهید که به نظر خودشان در چه چیزهایی موفقیت داشته اند و چه مهارت ها و استعدادهایی را دازند، عادات مطالعه خود را بنویسند و در واقع بیوگرافی کاملی از خود و دستاوردها و شکست های خود به شما به صورت متن ارائه دهند.

کوتاه کردن متن:

 هر چه طول متن کوتاه ت باشد، نیاز به تمرکز کمتر و در نتیجه فهم آن آسان تر است. این کار باعث می شود اعتماد به نفس دانش آموزان بالاتر رفته و بهتر مطالب را بفهمند. 

خواندن بیشتر، فهم بهتر

هر چه بشتر به دانش آموزان زمان و فرصت خواندن و مطالعه داده شود، بهتر می توانند مطالب را به خاطر بسپارند و مهارت خواندن آن ها بهتر و گسترده تر می شود. می توانند فهم بهتری از متن داشته باشند و مهارت شان بیشتر شود. بهتر است این مطالعه به صورت آزاد و به جز کتب درسی باشد، مثلا خواندن مجلات و کتب داستانی و یا موضوعات مورد علاقه آنان که می تواند به آن ها انگیزه خواندن بیشتر دهد. 

ارزیابی و سنجش محتوا:

دانش آموزان باید بتوانند مهارت های خود را ارزیابی کنند؛ چه به صورت رسمی و چه غیر رسمی، چه به طور خلاصه وار و چه تشریفاتی و مفصل به معرض نمایش بگذارند. سؤال هایی در رابطه با درک مطلب و یادآوری می تواند روش خوبی برای ارزیابی باشد. اما بهتر است دانش آموزان را به  سؤالاتی مانند چگونه و چرا سوق دهید  تا درک کاملی از متن و محتوا داشته باشند. از فعالیت هایی بهره ببرید که بتوانید محتوا را عمیقا متوجه شوند مانند:

انجام دادن مباحث و مناظره های سقراطی 

نوشتن مقاله رسمی

نوشتن یک یادداشت برای کاراکتر

ارائه یک گفتگوی کوتاه تخیلی بین دو شی یا دو نفر

ساختن یک نقشه ذهنی و یا اینفوگرافی

ممکن است برخی معلم ها، مهارت ها را د کلاس خود با هم ترکیب کرده باشن؛ اما بهتر است به همه اجازه مشارکت در بحث ها و مناظرات کلاسی داده شود تا همگی بتوانند این مهارت ها را به طور جامع در خود تقویت کنند اما به طور حیرت انگیری مشاهده خواهید کرد که افرادی که بیشتر خواندن را تمرین کرده اند مهارت بیشتری در این زمینه دارند. 

مطالعه کنید  عادات زندگی مدرن و تاثیر آن بر آلزایمر

شما چه نظری دارید؟