تاثیرات مثبت و منفی دو زبانه بودن

دو زبانه بودن کودکان

دو زبانه بودن کودکان

دو زبانه بودن تاثیرات منفی بر مغز کودک ما دارد یا تاثیرات مثبت؟

این بحث از دهه 1920 میلادی، هنگامی که بسیاری از متخصصان تصور می کردند که دو زبانه بودن کودکان را در آینده دچار نقص شناختی خواهد کرد؛ اما گروهی از دانشمندان از دانشگاه های مختلف جهان و از جمله استرالیا به این نتیجه رسیدند که نه تنها یادگیری زبان انگلیسی برای مغز ضرر ندارد بلکه آن را فعال تر می کتد و در سنین بالا آلزایمر را به تأخیر می اندازد. در این مقاله می توانیم به این نتیجه برسیم که تاثیرات مثبت و منفی دو زبانه بودن آیا واقعی است یا خیر؟

فواید دو زبانه بودن:

فواید شناختی دو زبانه بودن می تواند از اوایل کودکی شروع شده و تا پایان عمر تدوام داشته باشد. اولین فایده شامل:

  • عملکردهای اجرایی است و به شما امکان کنترل، هدایت و مدیریت توجه و همچنین برنامه ریزی را می دهد. این توانایی شناختی به شما کمک می کند تا شما اطلاعات نامربوط را نادیده بگیرید و تنها به موارد مهم توجه کنید.
  • از آنجا که افراد دو زبانه واژگان هر دو زبان را به خوبی بلدند دائما باید در صحبت کردن خود بین آن ها در حال رفت و آمد باشند و آن ها را کنترل کنند؛ تا با هم تداخل پیدا نکنند.
  • در افراد دو زبانه؛ هر دو زبان و اطلاعات مربوط به آن ها به صورت ناخودآگاه فعال می شوند. 
  • یک بخش از مغز مسئولیت انجام کارها را در حین حواس پرتی بر عهده دارد. این کار هیچ ارتباطی با زبان ندارد. مخصوصا این حالت موقعی پیش می آید که در یک محیط بسیار شلوغ و یا در رابطه با برخی کارهای بصری انحام شود. این توانایی در انجام کارهای مختلف به خوبی کاربرد دارد.
  • مغز افراد دو زبانه خیلی خوب می تواند اطلاعات لازم و نامربوط را از هم تشخیص داده و تمرکز خود را در شرایط مختلف بالا ببرد.
تاثیرات مثبت و منفی دو زبانه بودن

تاثیرات مثبت و منفی دو زبانه بودن

چگونه دو زبانه بودن مغز را درگیر می کند؟

عملکردهای اجرایی پیچیده ترین کارکردهای مغز هستند- یعنی دقیقا همان چیزهایی که ما را از حیوانات جدا می سازد – این عملکردها اغلب در بخش هایی از مغز که جدیدتر هستند؛ قابل مشاهده هستند. بخش قدامی مغز که که مسئول پردازش پیشرفته است و همچنین برآمدگی ها دو طرفه مغز که در پیوند بین کلمات و معانی آن ها نقش دارند و در کسانی که دو زبانه هستند ساختار این مناطق تغییر می کنند.

اول از همه، ما در افراد دو زبانه شاهد افزایش قشر ماده خاکستری مغز هستیم. مغز از سلول هایی به نام نورورن تشکیل شده است که هر کدام یک بدنه سلولی دارند و اتصالات انشعابی به نام دندریت را شامل می شوند. ماده خاکستری به تعداد سلوله ای بدن و دنریت ها برمی گردد. تجربه دو زبانه باعث می شود که ماده خاکستری متراکم شود و این نشانه ی یک مغز سالم است.

دو زبانه بودن؛ ماده سفید را نیز تحت تاثیر قرا می دهد. ماده ی چربی که اکسون ها پوشانده است و مهم ترین نقش را در اتصالات عصبی دارند. ماده سفید کمک می کند تا پیام ها به سرعت و کارآمد در شبکه های عصبی و مغزی انتقال پیدا کنند.

دو زبانه بودن یکپارچگی ماده سفید را افزایش می دهد و همین امر عصب های بیشتری را درگیر کرده و اتصالات بین آن ها را افزایش می دهد و به این صورت ارتباطات به صورت بهینه صورت می گیرد.

آیا دو زبان بودن؛ درک کودکان را به تأخیر می اندازد؟

این شک و شبهه ها و داستان ها بیشتر به دوران جنگ جهانی اول بر می گردد که در امریکا و انگلیس در زمان جنگ های جهانی اول و دوم صورت گرفت. آن ها به طور جدی در مورد کودکان کشورهای جنگ زده، پناهندگان، یتیمان و در برخی موارد کودکانی که در اردوگاه های اجباری بودند را شامل می شد.

مدت ها مدارس آن ها مختل شد و این می توانست آسیب روحی و روانی به کودکان وارد کند. سپس همین کودکان در تست هایی شرکت کردند که توانایی کلامی آن ها را آزمون می کرد.

در کمال تعجب، این کودکان در این تست ها نمرات پایینی کسب کردند. دانشمندان دلیل این عملکرد ضعیف کودکان را نمی دانستند و تنها چیزی که به نظر آن ها آمد. این بود که این اختلال در کلام را به دو زبانه بودن و ارتباط با کودکان با زبان های مختلف ارتباط دادند.

این دیدگاه تا دهه 1960 ادامه داشت. وقتی توسط چند دانشمند در دانشگاه مونترال تحقیقاتی انجام شد و تمامی شبهات را از بین برد. یافته های آن ها نشان داد که کودکان دو زبانه نه تنها دارای تاخیر شناختی و یا عقب ماندگی ذهنی نیستند؛ بلکه دو زبانه بودن می تواند فواید شناختی هم داشته باشد.

علاوه بر عملکرد اجرایی، افراد دو زبانه هوشیاری را در جنبه فرازبانی نیز از خود نشان می دهند. این توانایی است که می توانند درباره ی زبان به عنوان واحدها و تداعی معانی فکر کنند.

افراد منتقد چه می گویند؟

تحقیقات و نتایج دو ربانه بدون در دهه 60 بیشتر محققان را به هیجان آورد شاید نتایج این امر خیلی زیاد سوء تعبیر یا ارزیابی شده است. شاید اینکه تمامی افراد دو زبانه حتما از افراد  یک زبان مغز سالم تری دارند درست نباشد. این شواهد را می تواند در افراد دو زبانه یافت اما همیشه هم درست نیست. مثلا تشخیص این امر در سن 20 سالگی می تواند دشوارتر از دوران کودکی باشد. وقتی فرد در دوران کودکی به سر می برد دو زبانه بودن می تواند در فرد پیشرفت ایجاد کند اما با بالا رفتن سن دو زبانه بودن پیری به افراد نمی افزاید؛ زیرا مغز آن ها در اوج خود قرار دارد.

یادگیری زبان در کودکی متفاوت از یادگیری آن در دوره های بعد است؛ آیا این امر درست است؟

تا مدت ها تصور بر این بود که یادگیری زبان باید در اوان کودکی صورت پذیرد؛ و پس از بزرگسالی این امر امکان پذیر نیست. اما امروز ثابت شده است که این گفته درست نیست و البته ما در این سایت و با متدهایی که استاد جاوید بیان می کنند می توانیم به صورت عملی و تنها درک متر از یک ماه این را به شما ثابت کنیم که:                

     ” ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه اس”

پس همین الان بر روی لینک زیر کلیک کنید و آن را باز کنید و از یادگیری زبان لذت ببرید.

پکیج آمپول مکالمه و 1000 لغت

خیلی از افراد بزرگسال هستند که به خوبی زبان را یاد می گیرند و تمامی تحقیقات را زیر سؤال می برند و همین امر باعث شده است تا تحقیقات برای بهترین دوره برای یادگیری زبان از سر گرفته شوند.

آیا وقتی کودک هستید؛ مغز شما آماده تر و انعطاف پذیرتر است و وقتی بزرگ تر می شوید؛ سخت تر و غیر قابل انعطاف می شوید؟

یا شاید هم شرایط یادگیری زبان در دوران کودکی متفاوت از یادگیری آن در دوران بزرگسالی است. از نظر میزان ورودی که دریافت می کنید. چه مقدار احساس تنبلی و سست شدن برای ادامه دادن راه می شوید و چه میزان مورد تشویق دیگران قرار می گیرید؟ مثلا فرد بزرگسالی که از صبح تا شب ساعت 7 سر کار است و کلی درگیری ذهنی داد؛ یادگیری اش بسیار متفاوت تر از کودکی است که از صبح تا شب با والدین و یا معلم خود در حال یادگیری زبان دوم است.

در نهایت، تفاوت بین یادگیری در کودکان و بزرگسالان ترکیبی از دو عامل مهم است :

شرایط و انعطاف پذیری

البته اختلافات فردی هم وجود دارد. افراد تحت شرایط مختلف تحت آموزش قرار می گیرند و خیلی ها می توانند استعداد خود را شکوفا کنند و خیلی ها توانایی این کار را ندارند. 

آیا سن مغزی افراد دو زبانه با افراد یک زبانه متفاوت است؟

در مطالعات آمده است که مغز شما از نظر حافظه کار، کارایی و سرعت پردازش، در حدود 25 سالگی روند کاهشی خواهد داشت  و هر چه پیرتر می شویم این کاهش و زوال سریع تر اتفاق می افتد. 

مغز یک فرد دو زبانه می تواند با استفاده از شبکه ها و اتصالات جایگزین مغز در صورت از بین رفتن مسیرها و اعصاب اصلی، خراب شدن مغز را جبران کند. محققان این نظریه را “جبران شناختی” می نامند. و نتیجه می گیرند که این امر به این دلیل به وجود می آید که دو زبانه بودن سلامتی هر دو ماده خاکستری و سفید را تقویت می کند. ما به خوبی در این مقاله تاثیرات مثبت و منفی دو زبانه بودن را متوجه شدیم پس با توجه به شرایط خود بهتر است از آن بهره ببرید. 

مطالعه کنید  آموزش مهمترین اصطلاحات مربوط به تجارت به انگلیسی

شما چه نظری دارید؟