میدانید چه ویتامینی برای تقویت حافظه خوبه؟

ویتامین-تقویت-حافظه-

این روزها از طریق مردم یا رسانه‌های مختلف می‌شنویم که برخی از ویتامین‌ها می‌توانند به تقویت حافظه کمک کنند. آیا واقعاً چنین تقویت کننده‌هایی وجود دارند؟ آیا افرادی هستند که از مصرف این ویتامین‌ها نتیجه مثبت گرفته باشند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا انواع ویتامین تقویت حافظه و تأثیر آن‌ها را با یکدیگر بررسی کنیم.

 

شناخت بهترین ویتامین برای تقویت حافظه

یکی از اعضای بدن انسان که شبانه روز در حال فعالیت است “مغز” می‌باشد. مغز تنفس، ضربان قلب، افکار، حواس، حرکات و … را کنترل می‌کند و برای این کار به انرژی کافی احتیاج دارد. انرژی مورد نیاز مردم غذا از طریق غذا تأمین می‌شود به همین علت مصرف غذای سالم که مقادیر کافی مواد معدنی ویتامین و آنتی‌اکسیدان داشته باشد اهمیت زیادی دارد.

بر اساس تحقیقات علمی انجام شده دانشمندان فهمیدند کمبود مواد مغذی می‌تواند در زوال شناختی مرتبط با سن، اختلالات روانی و اختلال در رشد تأثیر داشته باشد؛ همچنین مصرف مواد مغذی و مفید برای مغز می‌تواند باعث تقویت حافظه و افزایش قدرت یادگیری شود. در ادامه انواع ویتامین‌های مؤثر در تقویت حافظه را خواهید شناخت.

  • تذکر مهم: به هیچ عنوان ویتامین‌هایی را که در بخش بعد بررسی می‌کنیم به‌صورت خودسرانه و بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید.

 

1.     ویتامین D

ویتامین-d-برای-تقویت-حافظه

این ویتامین برای تقویت حافظه مؤثر است و عملکرد مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شما می‌توانید با مصرف مکمل‌هایی که دربردارنده ویتامین D هستند یا با قرار گرفتن در معرض نور خورشید میزان این ماده را در بدنتان افزایش دهید.

 

2.     ویتامین B

ویتامین‌های B6، B9 و B12 در لیست بهترین ویتامین جهت تقویت حافظه قرار می‌گیرند. ویتامین‌های گروه B به تولید انرژی برای رشد سلول‌های جدید مغز کمک می‌کنند. اکثر مردم این ویتامین را از طریق رژیم غذایی دریافت می‌کنند.

  • B6

این ویتامین در مرغ، گوشت گاو، ماهی، غلات کامل، تخم مرغ، لوبیا، سیب زمینی، موز و آجیل یافت می‌شود. ویتامین B6 به سالم ماندن سیستم عصبی و رشد مغز کمک می‌کند.

  • B9

اگر به دنبال بهترین مولتی ویتامین برای تقویت حافظه هستید و می‌خواهید ویتامین B9 بدنتان را تقویت کنید، می‌توانید از مرکبات / سبزیجات برگ دار / غلات کامل / حبوبات / آووکادو / شیر یا ماهی سالمون استفاده کنید. ویتامین B9 یا فولیک اسید یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های بدن است که با عملکرد مغز ارتباط دارد.

مطالعه کنید  ایا تندخوانی برای کنکور مناسب است؟

مصرف مقادیر کافی این ویتامین به سلامت روحی و روانی انسان و عملکرد صحیح مغز کمک می‌کند. خانم‌های باردار به مقادیر کافی اسیدفولیک احتیاج دارند. کمبود این ویتامین باعث اسهال، تنگی نفس، از بین رفتن اشتها، فراموشی، تحریک پذیری و التهاب زبان می‌شود.

  • B12

این ویتامین در جگر، غذاهای دریایی، مرغ، گوشت گاو، فرآورده‌های لبنی مانند پنیر / ماست / شیر و شیر سویا غنی شده یافت می‌شود. ویتامین B12 به عملکرد صحیح اعصاب، تولید سلول‌های خونی و سلامت مغز کمک می‌کند؛ همچنین باعث بهبود تمرکز، انرژی، خلق و خو، سیستم ایمنی بدن و عملکرد ذهنی می‌شود.

این ویتامین در کاهش خطر از دست دادن حافظه و بیماری آلزایمر مؤثر است. معمولاً اکثر افراد مسن از کمبود ویتامین B12 رنج می‌برند که پیشنهاد ما به آن‌ها مصرف غذاهایی است که دربردارنده این ویتامین هستند.

 

3.     ویتامین C

ویتامین-C-برای-تقویت-حافظه

ویتامین C بهترین ویتامین تقویت حافظه است که ظرفیت ذهنی افراد سالمند را حفظ می‌کند و زوال شناختی در آن‌ها را کاهش می‌دهد. این ویتامین می‌تواند از فرد در برابر سکته‌های مغزی که روی توانایی‌های ذهنی تأثیر می‌گذارد محافظت کند.

ویتامین C نقش مهمی در حفاظت از سلول‌های مغزی دارد. غلظت کم این ویتامین می‌تواند ایمنی سلول‌های عصبی و عملکرد آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. این ویتامین نقش مؤثری در انتقال پیام‌های عصبی از طریق مغز دارد و می‌تواند به‌صورت مستقیم روی تکانه‌های الکتریکی مربوط به آن تأثیر بگذارد.

ویتامین C یکی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در بازیافت سایر آنتی‌اکسیدان‌های مغز نقش دارد و می‌تواند از بیماری‌هایی مانند آلزایمر، اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی یا رقص هانتینگتون جلوگیری کند. برای دریافت ویتامین C می‌توانید از سبزیجات، مرکبات و میوه‌هایی که دربردارنده این ویتامین هستند استفاده کنید. ترجیحاً به‌صورت روزانه از خوراکی‌هایی که دارای ویتامین c هستند استفاده کنید.

 

4.     ویتامین A

این ویتامین به پیشگیری از خستگی و انتقال اکسیژن بیشتر به مغز کمک می‌کند.

 

5.     ویتامین E

دانشمندان با تحقیقات مختلف فهمیدند ویتامین E می‌تواند مانع از پیشرفت بیماری آلزایمر در سطح خفیف یا متوسط شود. این ویتامین می‌تواند با آسیب سلولی و رادیکال‌های آزاد مبارزه کند. برای دریافت ویتامین E می‌توانید سبزیجاتی مانند اسفناج / شلغم / لوبیای سوئیسی، روغن آفتابگردان، روغن جوانه گندم، روغن ذرت، بادام، بادام زمینی، کره بادام زمینی، تخمه آفتابگردان، آجیل کاج یا فندق را مصرف کنید.

مطالعه کنید  بهترین ترتیب یادگیری زبان انگلیسی که باید بدانید

 

6.     اسید چرب امگا ۳

اسید-چرب-امگا-۳-برای-تقدیت-حافظه

اسیدهای چرب امگا ۳ جزء بهترین ویتامین‌ها برای تقویت حافظه هستند. این ماده برای سلامت مغز مفید است زیرا نه تنها حدود ۶۰٪ این عضو از چربی تشکیل شده است بلکه نورون‌ها هم از بافت عصبی و چربی‌ها تشکیل شده‌اند.

اسید چرب EPA باعث بهبود سلامت سلول‌های سیستم عصبی مرکزی و ارائه پشتیبانی ساختاری می‌شود و اسید چرب DHA فراوان‌ترین چربی در مغز است. DHA در شیر مادر وجود دارد به همین علت پزشکان توصیه می‌کنند که تغذیه نوزاد حتماً با شیر مادر باشد. سطوح پایین DHS باعث بیماری آلزایمر مرتبط با افزایش سن و از دست دادن حافظه می‌شود.

 

7.     اسیدهای آمینه

اسیدهای آمینه به‌عنوان سوخت برای مغز عمل می‌کنند و یک عامل محافظ هستند. این ماده می‌تواند باعث بهبود ظرفیت ذهنی انسان شود.

 

8.     فسفاتیدیل سرین

فسفاتیدیل سرین به حفظ یکپارچگی مغز انسان و روان بودن غشاهای سلولی کمک می‌کند؛ به همین علت در انتقال نورون‌ها نقش مفیدی دارد. این ماده یک فسفولیپید است که می‌تواند قابلیت‌های شناختی و حافظه انسان را بهبود ببخشد. فسفاتیدیل سرین به‌طور طبیعی در سلول‌های مغز تولید می‌شود. تولید این ماده با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند.

 

9.     استیل ال کارنیتین

این ماده یک اسید آمینه و ترکیب شبه ویتامین می‌باشد که باعث تقویت حافظه از طریق افزایش تولید انرژی، تثبیت غشاها و افزایش کارایی انتقال عصبی می‌شود.

 

10.     لسیتین

کولین و لسیتین نقش مؤثری در بیماری پارکینسون دارند. بهتر است هنگام خرید مکمل‌های لسیتین مدل‌هایی را تهیه کنید که حداقل ۳۰٪ فسفاتیدیل کولین دارند.

 

11.     کولین

مغز از کولین برای تولید استیل کولین که یکی از مهم‌ترین انتقال دهنده‌های عصبی درگیر در عملکرد حافظه، هوش و حفظ یکپارچگی ساختاری سیناپس‌ها است استفاده می‌کند. این ترکیب باعث افزایش سوخت و ساز چربی‌ها و عملکرد بهتر مغز می‌شود. معمولاً با افزایش سن میزان استیل کولین در بدن کاهش پیدا می‌کند به همین علت مصرف کولین می‌تواند به تحریک تولید این ماده کمک کند.

مطالعه کنید  راه های تقویت حافظه و تمرکز حواس

 

12.     منیزیم

منیزیم-برای-تقویت-حافظه

منیزیم در تبدیل ویتامین‌های گروه N به شکل فعالشان نقش دارد به عبارت دیگر هر مکمل ویتامینی به تنهایی، بدون منیزیم و بدون مواد معدنی بی خاصیت و بیهوده است. برخی از تحقیقات علمی اثبات کرده‌اند که کمبود منیزیم می‌تواند باعث بروز مشکلات عصبی شود.

 

13.     روی

دانشمندان همچنان در تلاش هستند تا تأثیر روی در حفظ سلامت مغز را اثبات کنند با این حال برای تقویت این ویتامین در بدنتان می‌توانید از میگو، گوشت گاو یا تخم کدو استفاده کنید.

 

14.     کلسیم

اگر به دنبال بهترین ویتامین تقویت حافظه کوتاه مدت یا بلند مدت هستید پیشنهاد می‌کنیم از مقادیر کافی کلسیم در بدنتان مطمئن شوید. کلسیم نقش پیام رسان سلول‌های عصبی را دارد و انتقالات عصبی و تحریک پذیری عصبی را کنترل می‌کند. سطح پایین کلسیم باعث مشکلات مختلفی در سلامتی انسان می‌شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا انواع ویتامین و مولتی ویتامین تقویت حافظه را با یکدیگر بشناسیم. مغز انسان عملکرد بسیار پیچیده‌ای دارد با این حال دانشمندان توانسته‌اند برخی از ویتامین‌های تأثیر گذار روی مغز و حافظه را شناسایی کنند.

اگر شما هم جزء افرادی هستید که دغدغه چابکی ذهن و سلامت مغزشان را دارند، می‌توانید با مشورت پزشک مقادیر مشخصی از این ویتامین‌ها را مصرف کنید. اگر دوست دارید در کنار مصرف این ویتامین‌ها و اصلاح برنامه غذایی‌تان با انجام تکنیک‌های ساده‌ای به افزایش سرعت حافظه‌تان کمک کنید پیشنهاد ما به شما “پکیج دوپینگ مغز جاوید” است.

 

سؤالات پر تکرار در رابطه با  ویتامین‌های مؤثر در تقویت حافظه

بهترین ویتامین برای تقویت حافظه چه ویتامینی است؟

ویتامین‌های گروه B، ویتامین D، ویتامین C، ویتامین eE ویتامین A، اسید چرب امگا ۳، اسیدهای آمینه، فسفاتیدیل سرین، استیل ال کارنیتین، کولین، لسیتین، منیزیم، روی و کلسیم جزء بهترین ویتامین‌ها برای تقویت حافظه هستند.

برای تقویت حافظه چه پیشنهادی دارید؟

اگر انواع ویتامین‌ها برای تقویت حافظه را استفاده کرده‌اید اما همچنان دغدغه تقویت سلامت مغزتان را دارید، می‌توانید ورزش کنید / مهارت‌های جدید یاد بگیرید / به استراحتتان اهمیت دهید و با افراد مثبت معاشرت کنید.

آیا کافئین و قهوه در تقویت حافظه تأثیر گذارند؟

کافئین هم یکی از بهترین ویتامین‌ها برای تقویت حافظه است که به افزایش فعالیت‌های ذهنی، هوشیاری و توجه کمک می‌کند.