آشنایی با قوی ترین متد مطالعه فتوریدینگ

فتوریدینگ قوی ترین روش مطالعه

 

مقدمه:

حتما بارها و بارها در زندگی شما پیش آمده است که داستانی، متن کتابی، آزمونی و یا مطلبی را از جایی مطالعه کرده اید؛ اما بعد از مدت کوتاهی آن را به خاطر نمی آورید. خیلی ها بعد از مدتی فکر می کنند که دچار فراموشی شده اند. اما بهتر است بدانید که شما فراموشی ندارید؛ بلکه تنها روش درست مطالعه کردن را بلد نیستید.

 در ادامه این روش را برای شما خواهیم گفت. فتوریدینگ چیست؛ و چه تاثیری بر بهبود مطالعه دارد؟ آشنایی با قوی ترین متد مطالعه فتوریدینگ با استاد جاوید، سلطان حافظه ایران که به شما خواهند گفت چگونه در عرصه های مختلف علمی موفق تر عمل کنید.

بهترین روش برای مطالعه چیست؟

مطمئنا چیزی که همه ما خوب از آن مطلع هستیم و از دوران دبستان تا کنون زیاد شنیده و خوانده ایم این است که باید به صورت منظم در یادگیری چیزی تمرین  و مداومت داشته باشیم. اما چیزی که بیشتر ما نمی دانیم این است که روش ها و متدهای مطالعه را بلد نیستیمو نمی دانیم باید با چه روشی بخوانیم. در ضمن به تفاوت های فردی خود پی نبرده ایم. در این مقاله شما را با شگردها و ترفندهای قوی متد مطالعه که یکی از ان ها فتوریدینگ است بیشتر آشنا می کنیم. 

 

قوی ترین ر وش های مطالعه و تندخوانی به قرار زیر است :

speed reading

rapid reading

photo reading

تفاوت بین speed reading و rapid reading

در بحث speed reading :  سرعت مطالعه ی ما 4 برابر بیشتر می شود.

در rapid reading: سرعت مطالعه 4 الی 10 برابر سرعت مطالعه و خوانش ما افزایش پیدا می کند.

در مطالعه speed reading: بیشتر مطالعه به صورت خطی است.

در rapid reading: بلوکی می خوانیم و در مجموع در یکی دو سطح اول تند خوانی با این روش ها می توانیم 4 الی 10 برابر سرعت مطالعه خود را افزایش دهیم.

اما سومین و قوی ترین متد مطالعه چیست؟

photo reading یا فتوریدینگ؛ که فردی به نام پاول شیلیبنیان گذار آن بود. یکی از جذاب ترین مبحث ها و روش های تند خوانی همین بحث فتوریدینگ است. جذابیت این امر تا جایی است که اگر کسی با آن آشنا شود؛ دیگر حاضر نیست که دوباره به بحث و روش های سنتی مطالعه برگردد.

اما برای اینکه در فتوریدینگ بتوانیم بهتر عمل کنیم بهتر است حتما دو سطح اول مطالعه یعنی speed reading و rapid reading  را پشت سر گذاشته باشیم. یعنی اول سرعت مطالعه خود را 4 الی 10 برابر افزایش داده باشیم و از سوی دیگر با اصول مطالعه آشنا شده باشیم.

rapid reading و speed reading شامل چه مباحثی هستند؟

مثلا بحث پیش خوانی، خواندن، مراحل مرور، کلیدیابی، یادآوری، تثبیت و تمامی آیتم هایی که در ابن روش ها وجود دارد.

در واقع در سایت اصلی فتوریدینگ، آن را اینگونه تعریف کرده اند: توانایی جذب مطالب 3 برابر بیشتر از آن چیزی که اکنون قادر به انجام آن هستید.

اگر دو سطح اول مطالعه و تندخوانی را پشت سر بگذاریم شاید زیاد سرعت مطالعه ما افزایش پیدا نکند، بلکه بیشتر عمق مطالعه افزایش پیدا می کند. یعنی فتوریدینگ درک مطلب را برای ما افزایش می دهد. خیلی بر متن مسلط شویم. پس در اینجا سرعت خودآگاه ما بالا نمی رود؛ بلکه تسلط و درک ناخوادآگاه ما افزایش می یابد.

5 مرحل در فتوریدینگ مطرح شده است؛ که از قرار زیر است:

  • prepare (هدف گذاری یا آماده سازی)
  • preview (پیش خوانی یا مرور اولیه کلمات)
  • photo read (تصویر خوانی)
  • post view (فعال سازی)
  • activate (سریع خوانی)

چیزی که در مبحث فتوریدینگ خیلی مطرح می شود؛ بالاخص در دوره ها و پکیج های دوپینگ مغز استاد جاوید، 3 جلسه در فتوریدینگ کار می کنند.  مهم این است در این روش باید برای مطالعه خود هدف گذاری کنیم. گاهی اوقات ما تنها یک کتاب را بدون هدف دست می گیریم. و شروع به خواندن می کنیم. اما اگر هدف داشته باشیم؛ رادارهای مغز ما برای جذب مطالب بهتر عمل می کند.

قبل از مطالعه ادامه مقاله لطفا این ویدئو را ببینید:

 

  • prepare (هدف گذاری یا آماده سازی)

گاهی اوقات ممکن است برای تان پیش آمده باشد؛ کسی از شما می پرسد که آیا در اطراف شما خشکشویی هست یا نه. چون تا آن لحظه با خشکشویی سر و کار نداشته اید؛ ممکن است ندیده باشید. اما به محض اینکه کسی این را می پرسد تا مدت ها خشکشویی به چشم شما می آید؛ و آن را خواهید دید. یعنی وقتی به چیزی فکر می کنید؛ انگار فقط همان چیز خاص بیشتر جلب توجه می کند.

  • برخی کتاب ها ارزش ندارند که کامل خوانده شوند.
  • برخی کتاب ها را باید کامل خواند.
  • برخی کتاب ها را برای یک امتحان خاص می خوانیم
  • برخی کتاب ها را برای آمادگی در یک کنفرانس می خوانیم.
  • برخی کتاب ها را برای لذت و علاقه می خوانیم.
  • برخی برای کسب اطلاعات است.
  • برخی برای پاسخ گویی به چند سوال خوب هستند و خوانده می شوند.

پس در بحث هدف گذاری اگر بدانیم که یک کتاب را به په دلیل و با چه هدفی در دست گرفته ام؛ خیلی رادارهای ما تیزتر شده و در مراحل مختلف بهتر عمل می کنیم.

بحث آماده سازی همان تکنیک کلاه لبه دار است؛ که قبلا در مورد ان بحث کرده ایم. که موجب افزایش تمرکز می شود.

چگونه برای امتحان آماده شویم؟

  • preview (پیش خوانی یا مرور اولیه کلمات)

پیش خوانی در فتوریدینگ متفاوت از پیش خوانی در rapid reading  و speed reading  است. در فتوریدینگ علاوه بر خواندن فهرست وار مطالب، یک فهرست ذهنی هم خود ما درست می کنیم.

  • photo read (تصویر خوانی)

یک مرحله ناخودآگاهی است. ما شروع به ورق زدن کتاب می کنیم.و مطالب کتاب به صورت دفعی وارد ذهن ناخودآگاه ما می شود.  تنها کتاب را ورق می زنمی. تمامی مطالب وارد ضمیر ناخودآگاه ما می شود.

اما چگونه؟

می دانید که چشم های ما دو نوع سلول دارد: سلول های مخروطی و سلول های استوانه ای.

تفاوت بین سلول های چشم و تاثیر آن در فتوریدینگ :

سلول های مخروطی همگرا نگاه می کنند؛ و سلول های استوانه ای واگر نگاه می کنند. وقتی ما به یک نقطه زل می زنیم به یک نقطه و اطراف در چشم ما نمی آید؛ به این نگاه، نگاه مخروطی می گویند. اما اگر به جایی نگاه کنیم و سعی کنیم اطراف را هم همزمان زیر نظر داشته باشیم؛ این سلول های استوانه ای هستند.

با یک سری تمرینات می توان سلول های استوانه ای را فعال کرد. به طوری که وقتی کتاب را ورق می زنیم؛ ضمیر ناخودآگاه شروع به خواندن مطالب می کند. چون ثابت شده است که دریچه ورود اطلاعات به ضمیر خودآگاه سلول های مخروطی هستند و در یچه ورود اطلاعات به ضمیر ناخودآگاه، سلول های استوانه ای هستند.

در واقع اطلاعات دم دستی از همان مخروطی وارد می شود. اما اطلاعاتی که در ناخودآگاه هستندو  در اعماق ذهن هستند؛ از طریق سلول های استوانه ای وارد می شود.

آیا می توان بعد از اینکه اطلاعات وارد ضمیرناخوادآگاه ما شد؛ سریعا آن ها را بازیابی کنیم؟

خیر. بلکه در مراحل بعدبی که ما شروع می کنیم به صورت خودآگاه شروع به خواندن می کنیم؛ و آن را عمیق تر می خوانیم. می بینیم که مطالب را به خوبی می دانیم. یعنی وارد مرحل بعد می شویم.

چگونگی فعال سازی در متد فتوریدینگ:

شروع به خواندن مطالب می کنیم. اول کمی سریع تر و گذراتر می خوانیم. مطالب را سریع می خوانیم اما آن قسمت هایی را که مرتبط با هدف ما است را کلید یابی میکنیم که این مرحل را شیرجه می نامند؛ در واقع در داخل این مطالب شیرجه می زنیم و بعد بیرون می آییم. و دوباره و سه باره جزئیات بهتری را می گیریم . از ان ها نقشه ذهنی می سازیم.

سریع خوانی در تکنیک مطالعه فتوریدینگ:

تمامی جزئیاتی را که نیاز داریم از مطلب بیرون می کشیم.

در برخی از کتاب ها پیش رفتن همه مراحل لازم نیست. بستگی به نوع هدف و نوع کتابی دارد که می خوانید.

کلام آخر :

پس فتوریدینگ درک و لذت و عمق شما را از مطالعه افزایش می دهد. وقتی با این روش شروع به مطالعه می کنید؛ تمامی مطالب به راحتی در ذهن شما می نشیند.

مطالعه کنید  راه های تقویت حافظه در اسلام

شما چه نظری دارید؟


  1. احسان25 گفت:

    سلام امکان داره اسم پاول شیلیبنیان رو به انگلیسی بنویسین؟ چون سرچ کردم همچین شخصی وجود نداشت

  2. زهرا قلی زاده گفت:

    عالی بود داخل یکی از لایو هاتون هم گفته بودین.ولژ بازم ممنون😘😘😘

  3. علیرضااشرفزاده گفت:

    سلام عالی بودمختصرومفید کاش چندتاتمرین یامثال هم بود

    • خانوم رضایی (کارشناس مشتریان) گفت:

      سلام دوست عزیز برای مشاوره رایگان میتونید با این شماره تماس بگیرید. خانم رضایی 09360978673

  4. ناشناس گفت:

    بسیارعالی،دقیقاهمین گونه است.من همینطورمطالعه میکنم،جالبه حالامتوجه شدم یه روش شناخته شده اس بابت مطالب بسیارعالی ارسالیتون نهایت سپاس رادارم

  5. محمد خالد حمید گفت:

    من تا فعلاً آموزش تندخوانی ندیده ام پس تاکه تند خوانی را آموزش نديده ام نمیتوانم ازین تکنیک در دروس خود استفاده کنم؟
    برای فعلاً که امتحاناتم در جریان اس نمیتوانم اول تند خوانی را یاد بگیرم بعداً فتوریدینگ را البته بعد از امتحانات فرصت و زمان پیدا میکنم حتماً تندخوانی را می آموزم اما برای فعلاً چه راهی میتواند به من کمک کند که در امتحاناتم که در جریان است بتوانم مطالب را فراموش نکنم؟
    اگر مرا رهنمایی کنید استاد محترم لطف بزرگی کردین

    • خانوم رضایی (کارشناس مشتریان) گفت:

      سلام دوست عزیز برای مشاوره رایگان میتونید با این شماره تماس بگیرید. خانم رضایی 09360978673

  6. دکتر محسن نصیریان گفت:

    سلام
    انشاله حال اقای جاوید خوب باشه
    من سال اخر تخصص داخلی میگذرانم
    وکتابهای زیادی درمورد تند خوانی خواندم
    در کانال استاد جاوید،گاهی مطالب جدیدی برام تازگی داره که وقتی بادانسته های خودم تلفیق میکنم اثرات خوب انرا میبینم
    اقای جاوید علاوه بر اشنایی کامل با تندخوانی ، هنر تلفیق ان را با روانشناسی پیداکردند که خیلی جالب هست
    بنده میدانم که ایشان برای رسیدن به این موقعیت چقدر زحمت کشیده ومی کشند!
    ایشان در چندبعدی سعی در افزایش حافظه دارند که درکتاب تونی بازان ، مردحافظه جهان” رحمت الله علیه” اشاره شده است
    برای استاد جاوید ارزوی سلامتی دارم انشالله از نزدیک ایشان راببینم

  7. شیوا ناهید گفت:

    دیشب لایو شما رو با دکتر اناری دیدم از تکنیک تند خوانی استفاده کردم جالب بود سرعت خوندن و درک مطالبم رفت بالا تر سپاس از شما آقای جاوید

  8. محسن حسینی گفت:

    مطالب بسیار مفید بود با توجه به اینکه فرکانس ارسالی از استاد جاوید بسیار مثبت هست وتنها به‌دنبال پول نیستن واین منشاء به نظر من به خاطر اینکه البته با نظر لطف خدا ایشان با این ذهنیت زندگی میکنن که علمی ولطفی که خدا به ایشان عنایت کرده باید گسترش یابد ودر این مسیر تلاش می‌کنند من شخصا امیدوارم با لطف خدا ایشان با پیگیریهای مستمر وپیشتبانی های موثر بعد ارائه محصولات خودشون مردم ایران را متحول کنن که بدون شک این بزرگ ترین کار هست تا کنون کسی به طور موثر انجام نداده چون باعث حرکت افکار در جهت مثبت ‌پیشرفت باورنکردنی در آینده نزدیک خواهد شد ومردم را از بسیاری از مشکلات نجات پیدا خواهد داد واین کار بسیار بسیار مهمی هست خدا در این راه استاد ومجموعه را یاری کندالهی آمین سپاسگزارم

  9. سید روح اله علوی نژاد گفت:

    بسیار عالی…

  10. محمد حسین تقوی بیات گفت:

    خیلی خوب و مفید ،تشکر میکنم💓🙏.

  11. حجت شادانفر گفت:

    ممنون از مطلب ارزشمندتون واقعا عالی بود