8 تکنیک کاربردی برای تقویت حافظه کودکان

8 تکنیک کاربردی برای تقویت حافظه کودکان

دکتر کتی هیرش پاسک معتقد است که “بچه‌های کوچک‌تر شما به فرصت برای بچه بودن نیاز دارند”. بسیاری از والدین تلاش می‌کنند کودکان خود را در نوجوانی به نابغه‌های دانشگاهی تبدیل کنند!

در حقیقت کودکان از طریق زندگی روزمره خود چیزهای زیادی یاد می‌گیرند. آن‌ها هنگام بازی با بچه‌های دیگر، پیدا کردن تصاویر در کتاب‌ها یا خواندن داستان‌ها یاد می‌گیرند که باید چه کارهایی را انجام دهند یا بالعکس.

کاری که شما باید انجام دهید این است که بگذارید بچه‌های شما فقط بچه باشند اما راهکارهای ساده‌ای وجود دارد که به تقویت حافظه کودکان و باهوش‌تر شدن آن‌ها کمک می‌کند. در ادامه قصد داریم این تکنیک‌ها را به‌دقت بررسی کنیم پس همراه ما باشید.

 

تکنیک های تقویت حافظه کودکان

کودکانی که برای به خاطر سپردن موضوعات مختلف و یادگیری مشکل دارند، معمولاً چیزهایی را از دست می‌دهند و نمی‌توانند منظم بمانند، دچار عدم تمرکز در انجام تکالیف خود هستند، دائماً خیال پردازی می‌کنند، نسبت به هم سن و سال‌های خود دست خط ضعیف‌تری دارند، مهارت‌های حرکتی آن‌ها مانند پریدن و دویدن ضعیف است یا گاهی اوقات پرخاشگر می‌شوند معمولاً دچار ضعف تمرکز هستند. استرس‌های خانوادگی، کمبود خواب یا تغذیه نامناسب از مهم‌ترین عوامل عدم تمرکز در آن‌ها است. شما می‌توانید با انجام راهکارهای زیر حافظه و تمرکز کودکان خود را تقویت کنید:

 

تشویق کودکان به انجام فعالیت‌های بدنی

کودکان انرژی زیادی دارند به همین علت شما باید مطمئن شوید که آن‌ها از طریق روش‌های مناسبی مانند ورزش مهارت‌های بدنی خود را به‌درستی بهبود می‌بخشند. انجام فعالیت‌های بدنی به کودکان کمک می‌کند تا در پایان یک روز پرهیاهو خواب با کیفیت‌تری داشته باشند. بازی‌های تیمی علاوه بر اینکه کار گروهی آن‌ها را تقویت می‌کند باعث تمرکز بهتر، سرعت تفکر بالاتر، انرژی ذهنی و احساسی بیشتر، خلاقیت بهتر و تقویت مهارت‌های حل مسئله آن‌ها می‌شود.

مطالعه کنید  آموزش زبان انگلیسی روزهای هفته

مصرف غذاهای مقوی

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل نقش زیادی در تقویت حافظه کودکان دارد. کودکانی که تغذیه مناسبی دارند علاوه بر داشتن انرژی کافی برای انجام کارهای خود، در بخش یادگیری و آموزش بهتر عمل می‌کنند. ۶ غذایی که در ادامه بررسی می‌کنیم نقش زیادی در رشد مغز کودکانتان دارد.

  • تخم مرغ: پروتئین و مواد مغذی موجود در تخم مرغ نقش زیادی در تمرکز کودکان دارد. کودکان می‌توانند تخم مرغ را به‌عنوان یک صبحانه کاملاً یا میان وعده عصر گاهی مصرف کنند. این ماده غذایی به فرزندانتان کمک می‌کند تا بدون افت انرژی ساعات دیگر روز را در تکاپو باشند.
  • سبزیجات: سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم پیچ به دلیل ویتامین‌ها و مواد مغذی سرشاری که دارند علاوه بر اینکه احتمال ابتلا به زوال عقل در سنین پایین را کاهش می‌دهند، سرشار از اکسیدان هستند و باعث رشد سلول‌های جدید مغز می‌شوند. شما می‌توانید سبزیجات را در قالب سالاد درست کنید یا با کمی خلاقیت آن‌ها را با روغن زیتون و نمک بپزید و چیپس کلم پیچ درست کنید.
  • ماهی: امگا ۳ موجود در ماهی منبع خوبی برای تقویت حافظه است و از کاهش مهارت‌های ذهنی جلوگیری می‌کند.
  • سیب و آلو: بیشتر بچه‌ها شیرینی جات را دوست دارند. سیب و آلو میوه‌هایی هستند که به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خود با کاهش مهارت‌های ذهنی مبارزه می‌کنند و باعث تقویت حافظه کودکان می‌شوند.
  • بلغور جو دوسر: بلغور جو دوسر سرشار از فیبر است و برای قلب و مغز مفید می‌باشد. بر اساس مطالعات انجام شده کودکانی که از این ماده غذایی استفاده می‌کنند نسبت به کودکانی که غلات شیرین را ترجیح می‌دهند کارهای مربوط به حافظه را بهتر انجام می‌دهند.
  • آجیل: اسیدهای چرب ضروری، پروتئین‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در آجیل می‌تواند روحیه و سیستم عصبی کودکان را تقویت کند.
مطالعه کنید  10 نکته‌ی کلیدی برای یادگیری زبان جدید

خواندن خواندن

جالب است بدانید والدینی که ۱۵ دقیقه قبل از خواب فرزندشان برای آن‌ها کتاب می‌خوانند حافظه، واژگان و دامنه توجه کودکان خود را افزایش می‌دهند. مطالعه کتاب باعث می‌شود تا فرزند شما در بزرگسالی نیز به مطالعه کردن عادت کند.

انجام یک کار در یک زمان

بر اساس یکی از مطالعاتی که در سال‌های اخیر انجام شد تمرکز روی بیشتر از یک چیز به‌صورت هم‌زمان برای کودکانی که در سنین دبستان هستند کمی دشوار است! شما می‌توانید به‌جای خواستن چند کار به‌صورت هم‌زمان از کودک خود، او را تشویق کنید تا با ابتکار و خلاقیتش کارها را اولویت‌بندی کند و به ترتیب آن‌ها را انجام دهد. این کار باعث می‌شود تا کودک شما تشویق شود روی یک کار تمرکز کند و آن را به‌خوبی انجام دهد.

کاهش زمان استفاده از موبایل

در حال حاضر اکثر کودکان به بازی با موبایل‌ها، تبلت‌ها یا کامپیوترها علاقه‌مند. برای تقویت حافظه کودکان خود بهتر است تایم مشخصی را برای این بازی‌ها تعیین کنید همچنین می‌توانید با هدیه دادن بازی‌های فیزیکی و سنتی خلاقیت و تفکرشان را در حین تفریح پرورش دهید.

آموزش صحیح مغز

بازی کردن ذهن را تحریک می‌کند و یک راهکار عالی برای گذراندن لحظات خوب و با کیفیت در کنار کودکان است. بازی‌های کارتی، پازل‌ها، کلمات متقاطع، بازی‌های رومیزی یا پازل‌های ریاضی یک راه عالی برای درگیر کردن ذهن، دور نگه داشتن کودکان از صفحه نمایش و بهبود قابلیت‌های مغز آن‌ها است. شما با این کار رشد شناختی کودک خود و نحوه برخورد آن با وظیفه مد نظر را به‌خوبی پیگیری می‌کنید.

مطالعه کنید  تسلط کامل به زبان انگلیسی با چند روش بی نظیر!

نفوذ عجیب موسیقی

مطالعات انجام شده حاکی از آن هستند که برخی از موسیقی‌ها عملکرد تحصیلی کودکان را بهبود می‌بخشند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا در انجام تکالیف خود تمرکز بیشتری داشته باشند. کودکانی که در سنین پایین نواختن یک ساز جدید را یاد می‌گیرند علاوه بر آموختن تعهد و فداکاری، یاد می‌گیرند که با تمرکز روی یک کار سخت می‌توانند به آن برسند.

حواس پرتی‌ها را به حداقل برسانید

اگر کودک شما هنگام انجام کارهای خود با سر و صدا مشکل دارد، می‌توانید زمانی که او مشغول یک فعالیت است محیط مناسبی را فراهم کنید تا راحت‌تر تمرکز کند؛ به‌عنوان‌مثال تلویزیون را خاموش کنید یا با کسی صحبت نکنید.

تکنیک های کاربردی برای تقویت حافظه کودکان

سخن پایانی

در این مقاله راهکارهای تقویت حافظه کودکان را با یکدیگر بررسی کردیم. علاوه بر این موارد شما می‌توانید با دادن مسئولیت‌های روزانه به فرزندتان باعث بهبود توجه و تمرکز آن‌ها شوید؛ به‌عنوان‌مثال بر اساس سن کودکتان به او مسئولیت بدهید تا کمد شخصی‌اش را مرتب یا میز غذا را آماده کند. اگر همچنان به دنبال شناخت روش‌های بیشتر برای تقویت حافظه خود یا فرزندانتان هستید، می‌توانید این ویدئو را تماشا کنید.

سوالات متداول

برای تقویت حافظه کودکان دبستانی از چه تکنیک‌هایی می‌توانیم استفاده کنیم؟

انجام فعالیت‌های بدنی، مصرف غذاهای مقوی، مطالعه، انجام یک کار در یک زمان، کاهش مدت زمان استفاده از موبایل، استفاده از موسیقی، کاهش حواس پرتی‌ها، آموزش صحیح مغز.

کدام غذاها برای تقویت حافظه کودکان دبستانی مناسب هستند؟

تخم مرغ، سبزیجات، ماهی، سیب، آلو، بلغور جو دوسر، آجیل.

بهترین زمان مطالعه برای تقویت حافظه کودکان دبستانی چه زمانی است؟

۱۵ دقیقه قبل از خواب

شما چه نظری دارید؟


  1. شیما گفت:

    به نظرم اگه گوشی رو از بچه ها بگیریم در کل روی تقویت حافظه کودکان خیلی تاثیر داره.هر چی هست از این گوشی هاست

    • خانوم ستایش (کارشناس مشتریان) گفت:

      سلام قطعا استفاده گوشی همراه در مسیر درست میتونه باعث پیشرفتشون بشه

  2. منصوره گفت:

    روند آموزشی تقویت حافظه کودکان دبستانی با مثلا 6 ساله متفاوته؟

    • خانوم ستایش (کارشناس مشتریان) گفت:

      برای اطلاعات بیشتر با شماره 09368800072 در ارتباط باشید

  3. مهسا گفت:

    سلام میخواستم برای مطلب تقویت حافظه کودکان که گذاشتید تشکر کنم .مفید بود برام.

  4. مصطفی گفت:

    برای تقویت حافظه کودکان پیشنهاد میکنم که اول فرزندتون رو باور داشته باشید …خودتون ایمان داشته باشید که کودک باهوشی دارین …بعدش میتونید با خوندن مطالب مختلف برای فرزندتون حافظه ش رو تقویت کنید.

  5. نیما گفت:

    نمیدونستم غذاها هم روی تقویت حافظه کودکان دبستانی یا کلا بچه ها میتونه تاثیر داشته باشه…ممنون

  6. خانم معلم گفت:

    روش های دیگه هم هست که برای تقویت حافظه کودکان دبستانی بتونیم استفاده کنیم؟

    • خانوم ستایش (کارشناس مشتریان) گفت:

      برلی اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرین 09368800072