معرفی 10 بازی برای افزایش تمرکز

تابه‌حال به دنبال راهکارهای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن بودید یا از عدم تمرکزتان هنگام انجام کارها گلایه کردید! شاید متوجه نباشیم اما تمرکز کردن سخت‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. این روزها دسترسی آسان به تلفن همراه یا دستگاه‌های دیگر باعث شده تا این موضوع بدتر شود. راهکارهای متنوعی برای بهبود حافظه و توجه وجود دارد اما اخیراً از بازی برای افزایش تمرکز استفاده می‌کنند. این بازی‌ها معمولاً با هدف تقویت مهارت‌های شناختی مانند توجه، تمرکز و پردازش سریع‌تر اطلاعات طراحی می‌شوند. در ادامه با ما باشید تا انواع بازی برای افزایش تمرکز را به شما یاد دهیم.

 

چقدر از مغزمان استفاده می‌کنیم؟

فهرست محتوا

مغز انسان پیچیده و مرموز است شاید به همین دلیل سؤالات و باورهای نادرست در مورد نحوه عملکرد مغز همچنان ادامه دارد. بسیاری از مردم کنجکاو هستند که از چند درصد مغزشان استفاده می‌کنند یا به راستی می‌توانند به افزایش تمرکز در مطالعه خود کمک کنند یا نه! اینکه در هر زمان از چه مقدار از مغز خود استفاده می‌کنید بسته به کاری که انجام می‌دهید یا فکر می‌کنید متفاوت است اما این درست نیست که بگوییم انسان‌ها فقط از بخش کوچکی از قدرت مغزش استفاده می‌کند.

 

شواهدی که نشان می‌دهد ما از تمام مغزمان استفاده می‌کنیم

دهه‌ها مطالعه روی مغز انسان و توانایی‌های آن به دانشمندان نشان داده که هر قسمت از مغز هدفی دارد و برای عملکرد انسان حیاتی است.

1. تصویربرداری از مغز

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی کاربردی (fMRI) به دانشمندان اجازه می‌دهد تا چگونگی عملکرد مغز را به روشی غیرتهاجمی بررسی کنند. آن‌ها می‌توانند نحوه حرکت خون و اکسیژن در مغز را در حالی که یک شرکت کننده آزمایش انسانی در حال انجام کارهای مختلف ذهنی (یا حتی فقط در حال استراحت) است، مشاهده کنند.

این آزمایش‌ها به وضوح نشان می‌دهد که مناطق بزرگی از مغز در طول انواع فعالیت‌ها در حال کار هستند. محققان هیچ ناحیه‌ای از مغز که وظیفه‌ای را انجام ندهد، پیدا نکردند. مطالعه اسطوره‌های پزشکی اثبات می‌کند هیچ ناحیه‌ای از مغز کاملاً ساکت یا غیرفعال نیست.

2. ضربه مغزی

اثرات آسیب‌های مغزی ناشی از آسیب / سکته یا بیماری‌هایی مانند زوال عقل نشان می‌دهند که تمام قسمت‌های مغز چقدر مهم هستند.

3. اندازه مغز

دانشمندان علوم اعصاب معتقدند مغز انسان به نسبت مغز حیوانات دیگر حتی بستگان نزدیک ما بزرگ‌تر است. اگر فقط از بخش کوچکی از آن استفاده می‌کردیم چنین مغزهای بزرگی را تکامل نمی‌دادیم. دهه‌ها مطالعه روی مغز انسان و توانایی‌های آن به دانشمندان نشان داده که هر قسمت از مغز هدفی دارد و برای عملکرد انسان حیاتی است.

 

 

معرفی ۱۰ بازی برای افزایش تمرکز و هوش که به تازگی ویروسی شده‌اند!

تحقیقات نشان داده‌اند که بازی‌های سنتی مانند چراغ سبز _ چراغ قرمز، جدول کلمات متقاطع یا سودوکو نقش مؤثری در افزایش توجه و تمرکز داشته‌اند اما این روزها کودکان و بزرگسالان به دنبال بازی‌ها و تمرین‌های جدیدتر و جذاب‌تری هستند!

 1- بازی‌های رومیزی

روانشناسان کودک مدت‌ها است که از بازی برای تقویت حافظه و توجه و تمرکز کودکان، درمان اضطراب یا اختلالاتشان استفاده می‌کنند. به عقیده آن‌ها بازی‌ها می‌توانند به بچه‌ها کمک کنند تا فکر کردن، تمرکز کردن و نحوه حل مشکلات را یاد بگیرند.

. بازی‌های فکری: این بازی‌ها را همه ما دیده‌ایم. در این بازی‌ها یک صفحه طراحی شده وجود دارد که دو یا چند نفر به‌صورت هم‌زمان با یکدیگر برای رسیدن به امتیاز بالاتر رقابت می‌کنند. این بازی‌ها برای گروه‌های سنی مختلف مناسبند و حتی به‌صورت خانوادگی هم انجام می‌شوند.

. بازی‌های کارتی: در این بازی‌ها تعدادی کارت وجود دارد که مانند مدل قبل دو یا چند نفر با یکدیگر برای رسیدن به نتیجه‌ای خاص رقابت می‌کنند. مونوپولی رایج‌ترین بازی برای افزایش تمرکز بزرگسالان است.

2- بازی سینی

این بازی برای تقویت توجه و تمرکز کودکان خوب است. برای شروع باید چند آیتم تصادفی را در یک سینی قرار دهید و از کسی بخواهید تا آن را برای شما نگه دارد. بعد از اینکه نگاه سریعی به سینی انداختید از دوستتان بخواهید تا روی آیتم‌ها را بپوشاند سپس هر کدام از وسایل که به یادتان می‌آید را به زبان آورید. شما باید تمام آن اشیا را نام ببرید. در انتهای بازی هرکس این کار را کامل‌تر انجام داده باشد برنده است.

3- بازی چمدان

این بازی برای افزایش تمرکز و توجه خوب است اما باید به‌صورت گروهی انجام شود. فرض کنید قرار است تعدادی کالا را در یک چمدان قرار دهید، هر کس باید یک آیتم را بگوید و نفر بعدی آیتم قبلی را به اضافه یک آیتم جدید به زبان آورد. این کار باید توسط همه شرکت کنندگان انجام شود. شخصی که نتواند این کار را انجام دهد از بازی اخراج می‌شود.

4- شطرنج

اگر به دنبال بازی‌هایی برای افزایش توجه و تمرکز گشته باشید قطعاً نام این بازی به گوشتان خورده است. شطرنج شما را مجبور به تفکر انتقادی و منطقی می‌کند و دقیقاً همان چیزی است که به آن نیاز دارید. در این بازی مجبور می‌شوید از هر دو طرف مغزتان استفاده کنید و این امر به‌طور قابل توجهی تمرکزتان را افزایش می‌دهد و خلاقیتتان را به چالش می‌کشد.

مطالعه کنید  تکنیک کوک کردن فکر

5- پازل

پازل می‌تواند حافظه کوتاه مدت را با خود درگیر کند. هنگامی که در حال تکمیل پازل هستید باید رنگ‌ها و تصاویر مختلف را در کنار یکدیگر بچینید، از مغزتان بیشتر کار بکشید و فراتر از حد معمول فکر کنید تا شکل نهایی به دست آید. این فرایند به خوبی تمرکز کردن را به شما یاد می‌دهد.

6- تمرین افزایش تمرکز با مجسمه بازی

همه ما معمولاً در کودکی مجسمه بازی را برای یک بار هم که شده انجام داده‌ایم. این بازی افزایش تمرکز و حواس به‌صورت زیر است:

  • موسیقی پخش می‌شود.
  • در طول پخش موسیقی کودکان می‌توانند هر کاری که می‌خواهند انجام دهند.
  • به محض خاموش شدن موسیقی آن‌ها باید مانند یک مجسمه شوند.
  • حرکت کردن، حرف زدن، خندیدن و یا هر چیز دیگر در این مدت ممنوع است تا زمانی که موسیقی مجدداً پخش شود.
  • اگر شخصی نتواند در طول خاموش بودن موسیقی ساکت و آرام بمانند یک امتیاز منفی می‌گیرد.

 

7- اسباب بازی برای افزایش تمرکز

  • وسایل ساختنی: لگوها بهترین نمونه از این اسباب بازی‌ها هستند که حواس و فکر کودکان را حسابی درگیر می‌کنند.
  • مکعب روبیک: این بازی به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد باید با توجه به سن کودک انتخاب شود تا آن‌ها را دلسرد نکند.
  • فیجت‌ها: اگر به دنبال بازی هایی برای افزایش تمرکز هستید حتماً فیجت‌ها را امتحان کنید. این بازی‌ها در میان کودکان و بزرگسالان طرفداران زیادی دارد. فیجت‌ها اشیاء کوچکی هستند که به راحتی در دست جا می‌شوند. شما می‌توانید آن‌ها را فشار دهید، بکشیدن، جابه‌جا کنید و نگران خراب شدنشان نباشید. فیجت‌ها علاوه بر اینکه تمرکز را افزایش می‌دهند، اضطراب و استرس را هم کم می‌کنند.

 

8- رنگ آمیزی

شاید به نظر ما رنگ آمیزی یک کار ساده و کسالت بار باشد اما یک راه فوق‌العاده برای تقویت حافظه با بازی و تقویت توانایی تمرکز کودکان است. این بازی به کمک قدرت دست، توجه کودکان به جزئیات را چندین برابر می‌کند و باعث بهبود توانایی تمرکزشان می‌شود.

 

9- قصه گویی

قصه گویی بهترین بازی برای افزایش تمرکز است و این قابلیت را دارد که به‌صورت خانوادگی انجام شود. برای شروع یک نفر باید جمله‌ای را بگوید و نفر دوم جمله جدیدی را به داستان قبلی اضافه کند. هر بار باید جملات قبلی تکرار و یک مورد جدید به آن‌ها اضافه شود. این بازی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که یکی از اعضا جمله‌ای را فراموش کند. قصه گویی در عین سادگی بسیار چالش برانگیز است و می‌تواند شما را ساعت‌ها سرگرم کند.

10- آشپزی

پختن خوراکی یا غذا با کودکان تمرکز، دقت و قدرت اندازه گیری آن‌ها را به چالش می‌کشد. کودکان باید در طول پخت غذا از دستورالعمل مشخصی پیروی کنند و این کار تمرکز بالایی را می‌طلبد.

 

تمرکز ذهنی خود را ارزیابی کنید

قبل از اینکه به سراغ راه‌ های افزایش تمرکز بروید باید ابتدا تمرکز ذهنی خود را ارزیابی کنید.

تمرکز خوبی دارید اگر:

هوشیار ماندن برای شما آسان است.

هدف گذاری برایتان راحت است.

می‌توانید وظایفتان را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید.

در حین انجام کارهایتان استراحت‌های کوتاه مدت دارید.

تمرکزتان نیاز به اصلاح دارد اگر:

دائماً رؤیا پردازی می‌کنید.

نمی‌توانید عوامل حواس پرتی را از بین ببرید.

مسیری که برای پیشرفت خود ترسیم کردید را دائماً از دست می‌دهید.

اگر جزء افرادی هستید که تمرکز قابل قبولی دارید پس حتماً درگذشت مهارت‌هایی را یاد گرفتید که به شما کمک می‌کند متمرکز بمانید اما اگر جزء گروه دوم هستید و احساس می‌کنید تمرکز خوبی ندارید باید یک‌سری از عادت‌های بد خود را حذف و برخی از عادات خوب را به زندگی‌تان اضافه کنید. احتمال دارد این کار کمی طول بکشد اما نتایج خیلی خوبی را برای شما به دنبال دارد.

 

بهترین تمرین ها برای افزایش تمرکز بزرگسالان

بخش قبلی را به معرفی بازی برای افزایش تمرکز اختصاص دادیم اما امکان دارد انجام این بازی‌ها برای شما جذاب و سرگرم کننده نباشد! پیشنهاد ما این است که تمرین‌های زیر را امتحان کنید. این تمرینات علاوه بر اینکه تمرکز شما را بهبود می‌بخشند، بهره‌وری کاری و تعاملات اجتماعی‌تان را هم ارتقا می‌دهند.

به جای بازی افزایش قدرت تمرکز، یادداشت‌برداری کنید!

احتمالاً برای شما هم پیش آمده در حال انجام کاری باشید که تلفن همراهتان زنگ بخورد، ایمیلی به دستتان برسد یا شخصی در واتساپ به شما پیام دهد! توجه بی‌موقع به هر کدام از این کارها تمرکز شما را مختل می‌کند. بهتر است همیشه یک کاغذ و قلم همراهتان داشته باشید و هنگامی که در حال انجام کاری هستید و ایمیلی به دستتان می‌رسد به جای اینکه در همان لحظه ایمیل را چک کنید آن را روی کاغذ بنویسید و در موقع استراحت آن را بخوانید. در این صورت انرژی و تمرکزتان کاملاً حفظ می‌شود.

مدیتیشن انجام دهید

این تمرین برای افزایش دقت و تمرکز کودکان و بزرگسالان بسیار کاربردی است. تمرکز بیشتر مدیتیشن روی تنظیم تنفس است. برای انجام این کار باید در یک مکان آرام بنشینید، تایمرتان را حداقل روی ۵ دقیقه تنظیم کنید و به نفس‌هایی که می‌کشید فکر کنید. این کار کمک می‌کند تا آرامش بیشتری به دست آورید و به‌تدریج توجه و تمرکزتان بهتر شود.

 یک کتاب طولانی بخوانید

کتاب‌های طولانی یک راهکار افزایش تمرکز شگفت انگیز هستند. شما می‌توانید هر بار بعد از خواندن کتاب شخصیت‌ها و ویژگی‌های داستان را به یاد آورید، نکات جالب آن را برای خودتان بنویسید و خودتان را با داستان درگیر کنید؛ این تمرین برای افزایش دقت بسیار مؤثر است.

بازی شمارش را امتحان کنید

اگر برنامه روزانه شلوغی دارید و به دنبال بازی افزایش تمرکز و حافظه هستید حتماً این کار را امتحان کنید. بازی شمارش محدودیت مکانی ندارد فقط باید در ذهنتان اعداد ۱ تا ۱۰۰ را به‌صورت برعکس بشمارید و دوباره این کار را انجام دهید با این تفاوت که سه عدد را نادیده بگیرید. برای تکراری نشدن بازی هر بار آن را به شکل متفاوتی انجام دهید.

گوش دادن فعال را تمرین کنید

گوش دادن فعال مهارتی است که بر محتویات مکالمه تمرکز می‌کند تا پاسخ‌های معنا دارتری را پیدا کند. برای اینکه این مهارت را یاد بگیرید فقط باید به صحبت‌های اطرافیانتان بیشتر دقت کنید.

 

وب سایت‌های مخصوص افزایش تمرکز و حافظه

در اینجا چند سایت خوب و محبوب در زمینه راه های افزایش تمرکز را به شما معرفی می‌کنیم.

1.     تمارین افزایش تمرکز Lumosity

یکی از شناخته شده ترین برنامه‌ها در زمینه تمرین مغز و آمادگی ذهنی است. شما می‌توانید در Lumosity یک حساب رایگان ایجاد و نتایج و پیشرفت خودتان را پیگیری کنید. بازی‌ها، تست‌ها و فعالیت‌های سرگرم‌کننده Lumosity توسط علم پشتیبانی می‌شوند. شما می‌توانید آن‌ها را در لپ تاپ پخش کنید یا نسخه رایگان iOS و Android را دانلود کنید. (Lumosity دارای یک برنامه مراقبه و تمرکز حواس به نام Lumosity Mind است.)

2.     بازی افزایش تمرکز Crosswords

شما می‌توانید بازی جدول کلمات متقاطع را به‌صورت آنلاین یا آفلاین امتحان کنید. در روزنامه‌ها همیشه یک جدول کلمات متقاطع وجود دارد اما غیر از آن می‌توانید از کتاب‌های تخصصی‌تر هم استفاده کنید همچنین وب سایت AARP یک جدول کلمات متقاطع را به‌صورت روزانه و رایگان در اختیارتان قرار می‌دهد و اهمیتی ندارد که عضو گروه باشید یا نباشید.

مطالعه کنید  سخنی با مجردها

3.     افزایش تمرکز سریع با کمک Elevate

Elevate 35 بازی مختلف آموزشی دارد که باید دانلود کنید. Elevate رایگان است البته خریدهای درون برنامه‌ای هم دارد. شما می‌توانید آن را برای نسخه iOS و اندروید دانلود کنید. بازی‌های Elevete روی خواندن، نوشتن، صحبت کردن و ریاضی متمرکز است و می‌توانید تمرینات خود را طوری تنظیم کنید که بر روی هر حوزه‌ای که ترجیح می‌دهید تمرکز کنید به‌عنوان مثال بازی‌های مغزی را انتخاب کنید یا روی مهارت‌های دیگرتان متمرکز شوید.

4.     افزایش تمرکز و کنترل ذهن با Peak

افزایش-تمرکز-و-کنترل-ذهن-با-Peak

Peak یکی دیگر از گزینه‌های اپلیکیشنی برای iOS و اندروید است. این بازی‌ها به شما کمک می‌کند تا روی تمرکز، حافظه، حل مسئله، چابکی ذهنی و عملکردهای شناختی خودتان بیشتر کار کنید. اگر فردی هستید که از رقابت لذت می‌برد پس ممکن است با دیدن عملکرد خود در برابر سایر کاربران انگیزه بیشتری پیدا کنید. استفاده از این برنامه رایگان است اما با خرید اشتراک می‌توانید از ویژگی‌های بیشتری بهره‌مند شوید.

5.     روش افزایش تمرکز با وب سایت Happy Neuron

Happy Neuron بازی‌ها و فعالیت‌های خود را به پنج بخش مهم حافظه، توجه، زبان، عملکردهای اجرایی و بصری/فضایی تقسیم می‌کند. Happy Neuron مانند Lumosity قابلیت شخصی سازی دارد و پیشرفت شما را ردیابی می‌کند. این بازی‌ها بر اساس تحقیقات علمی هستند. برای استفاده از سایت باید اشتراک ماهانه پرداخت کنید و نسخه ساده شده آن فقط برای کاربران اندروید در دسترس است. Happy Neuron یک پیشنهاد آزمایشی رایگان به شما ارائه می‌دهد تا ببینید که این برنامه را دوست دارید یا نه.

6.     طریقه افزایش تمرکز Braingle

وب سایت رایگان Braingle ادعا می‌کند بزرگ‌ترین مجموعه بازی‌های فکری جهان است. Braingle بیش از 15000 پازل، بازی و سایر بازی‌های فکری را دارد همچنین یک جامعه آنلاین از علاقه‌مندان را گرد هم آورده است. ویژگی جالب Braingle این است که به شما اجازه می‌دهد تا پازل خودتان را بسازید. Braingle دارای طیف گسترده‌ای از پیشنهادات است.

7.     روش های افزایش تمرکز در Queendom

Queendom هزاران تست و نظرسنجی شخصیت دارد همچنین دارای مجموعه گسترده‌ای از “ابزارهای مغز” مانند معماهای منطقی، کلامی، فضایی و ریاضی است. در اینجا آزمون‌ها و تست‌های مختلفی برای تمرین و آزمایش مغزتان وجود دارد. اگر می‌خواهید نتایج و امتیازات خودتان را ذخیره کنید به یک حساب کاربری رایگان احتیاج دارید و برای اینکه گزارش کامل برخی از تست‌ها را ببینید باید هزینه بپردازید.

8.     وب سایت Brain Age Concentration Training

Brain Age Concentration Training یک سیستم تمرین مغز و آمادگی ذهنی برای سیستم Nintendo 3DS است. Brain Age Concentration Training شامل تعداد زیادی بازی برای تقویت تمرکز، حافظه، محاسبه و سایر مهارت‌های مغزی شما است. Brain Age Concentration Training سرگرم کننده، قابل حمل و چالش برانگیز است.

 

1.برنامه ریز کنید و چند وظیفه مهم را برای خود تصویرسازی کنید:

افکار ما واقعیت ما را شکل می هند؛ چرا؟ چون افکار ما احساسات ما را می آفرینند؛ احساسات تبدیل به عملکرد می شوند و عمل ما به نتیجه ختم می شود به همین دلیل یکی از ترفندهای طلایی افزایش تمرکز برنامه ریزی کردن کارهاست.

به عنوان بخشی از کارهای روتین و روزمره خود، یک تا سه کار را برای خود تعیین کنید و در طول روز خود را مجاب کنید که آن ها را انجام دهید. فقط به صورت سطحی به آن ها نگاه نکنید؛ آن ها را تجسم کنید و احساساتی که نسبت به آن دارید نیز لمس کنید و آن را برای خود شبیه سازی کنید. اگر به موفقیت خود در طول روز فکر کنید ناخودآگاه تمامی تلاش خود را برای به موفقیت رساندن آن کار در آن روز می کنید.

 

2.برای افزایش تمرکز مغز ساعات پیک خود را پیدا کنید:

برخی افراد در طول روز عملکرد بهتری دارند و برخی دیگر در طول شب. باید برای بالا بردن عملکرد خود، ساعات پیک خود را بیابید و بر اساس آن فعالیت های خود را انجام دهید. ضمن آزمایش کردن این ساعات به میزان انرژی، حواس پرتی، الگوهای فکری، انگیزه و روحیه خود نگاهی بیاندازید. برای پیدا کردن این ساعات یک هفته به خود مهلت دهید. مثلا اگر قصد دارید کارهای خود را در ساعات 8 تا 10 صبح انجام دهید؛ آن را به مدت 1 هفته امتحان کنید. و هفته های بعد این ساعات را می توانید تغییر دهید تا بتوانید ساعات پیک خود را پیدا کنید.

 

3. از چند کاری بودن پرهیز کنید: 

ثابت شده است که انجام همزمان چند کار می تواند توانایی های شناختی ما را کاهش دهد؛ زیرا مغز ما در واقعیت تنها می تواند بر روی یک کار تمرکز داشته باشد. حتی اگر چند کاری بودن در برخی شرایط مناسب و مفید باشد؛ شما باید در شرایطی که با اهداف و کارهای مهمی روبرو هستید؛ آن  را فراموش کنید و تنها بر روی کارهای مهم تمرکز کنید.

 

4. با مغز خود مانند یک ماهیچه رفتار کنید:

وقتی می خواهید عضلات شکم خود را تقویت کرده و بدنی خوش فرم داشته باشید آیا تنها یک بار ورزش می کنید و تمام؟ خیر شما باید این کار را به طور مرتب و روزانه انجام دهید. باید مغز خود را برای داشتن تمرکز تمرین دهید؛ و هر آنچه را که قاتلین یادگیری و تمرکز شما هستند را از بین ببرید.

هر گاه احساس می کنید که باید الان از کار دست بکشید؛ کمی بیشتر آن را ادامه دهید؛ اما اگر هنوز تمرکز کافی ندارید؛ بهتر است تماما یک ساعت را کار نکنید. این میزان تمرکز را باید به تدریج و کم کم در خود ایجاد کنید. دو هفته اول به مدت 20 دقیقه تمرکز کنید؛ 5 دقیقه استراحت کنید؛ و سپس دو هفته بعد آن را افزایش دهید و به در عرض دو ماه کلی می توانید زمان تمرکز خود را افزایش دهید.

 

5. اراده  و نظم را بسازید:

تعداد کمی از ما تصمیمات واقعی می گیریم. یک تصمیم واقی با ذهن شما سر و کار دارد؛ مهم نیست که این تصمیم چیست؛ وقتی در ذهن شما باشد حتما باید به آن عمل کنید. بنابراین وقتی با خود می گوییم ” همین الان بهتر است تمرین کنم”؛  شما باید سریع “بهتر است را” با ” باید” جایگزین کنید. در غیر این صورت مغز شما دستور را جدی نمی گیرد و با شما همراهی نخواهد کرد.

اراده و خود انظباطی دو فاکتور بسیار مهم هستند. که باید با هم اتفاق بیفتند. اراده یک نوع سوخت برای عملکرد شماست. داشتن نظم شخصی می تواند توان شما را برای غلبه بر افکار مزاحم و تنبلی افزایش دهد.

 

6. دانستن رنج شما را کاهش و رضایت شما را افزایش می دهد:

وقتی کاری را انجام می دهیم؛ به دلیل لذتی است که در آن است و یا برای گریز از رنج است. کمی در مورد این جمله فکر کنید؛ وقتی دانش اموزان انجام تکالی ف خود را به تعویق می اندازند؛ زیرا برای آن ها لذتی ندارد و تنها وقتی نزدیک تحویل تکلیف می رسد. آن را انجام می دهند تا از درد انجام ندادن آن و جریمه به دور باشند.

 

مطالعه کنید  راه های عملی افزایش کارآیی در محل کار

7. از حواس پرتی بپرهیزید:

از-حواس-پرتی-بپرهیزید-یکی-از-راه-های-افزایش-تمرکز

شما نمی توانید بر روی کار و یا امری متمرکز باشید مگر اینکه محیط اطراف شما فاقد هر گونه حواس پرتی باشد. به عنوان مثال: نباید تلفن شما به عنوان مخل حواس شما باشد؛ هرگاه وسط کار شما کسی آمد بهتر است او را توجیه کرده و بعدا به کار آن شخص بپریدازید؛ و تا می توانید هر گونه حواس پرتی را ا خود دور کنید.

 

8. افکاری که باعث حواس پرتی می‌شوند را پیدا کنید:

یکس از تکنیک های افزایش تمرکز پیدا کردن افکاری است که باعث حواس پرتی شما می شوند. هر زمانی که متوجه شدید تمرکزتان را از دست دادید مکث کنید و با خودتان حرف بزنید. اگر این کار را چند بار انجام دهید برای دفعه بعد هوشیارانه‌تر عمل می‌کنید و با تمرکز بیشتری کارتان را انجام می‌دهید. این روش کمک می‌کند تا به تدریج زمان کم‌تری را صرف افکار ناخواسته کنید.

 

9. از قدرت عادت ها استفاده کنید:

اگر در خود عادات توانمندسازی ایجاد کنید؛ دیگر لازم به استفاده از قدرت اراده و انگیزه نیست برای متمرکز بودن نیست. مغز شما این عادت و الگویی که شما برای آن تعریف کرده اید را سازماندهی کرده و کار شما را آسان تر می کند. مثلا صبح ها که دست و صورت خود را می شویید و مسواک می زنید این کار را بدون نیاز به تمرکز و اراده و انگیزه انجام می دهید. ساختن عادات مولد و پر بار یعنی اینکه به مغز خود آموزش دهیم که در هر زمان چه نوع رفتاری را باید از خود بروز دهد.

 

10. در لحظه بودن را تمرین کنید:

توجه به خود همان بودن در لحظه است. به این معنا که تمامی تلاش خود را بکنید تا در لحظه زندگی کنید و تمام توجه خود را بر روی لحظه  به لحظه زمان حال متمرکز کنید.

افکار و احساسات فعلی تان، محیطی که شما را احاطه کرده، تنفس تان، ضربان قلب تان، انتخاب تان. مهم نیست که روی چه چیزی تمرکز کنید – تا زمانی که “اینجا” هستید؛ ذهن شما هم در اکنون وجود دارد.

 

 چگونه می توانید در موقعیت های مختلف ذهن آگاهی را تمرین کنید؟

در حین مطالعه، کار کردن، شستن ظرف ها، پیاده روی و غیره. وقتی تمرکز شما روی آنچه که اکنون اتفاق می افتد در اولویت قرار دارد، در اکثر شرایط عملکرد بهتری خواهید داشت.

گاهی افکار سراغ ما می آیند و اجازه می دهند که ما متمرکز باشیم و در لحظه حال زندگی کنیم؛ این مشکل را همگی را تجربه کرده و گاهی حتی باعث حواس پرتی ما شده است. اما ما مثل همیهش برای این مشکل هم راه حلی برای شما عزیزان همیشه همراه داریم:

اینجا رو کلیک کنید:

افکار مزاحم را به مراحم تبدیل کنید…

 

11. مقتدر باشید:

اقتدار به معنای عملی کردن افکار و احساساتتان است. خیلی از افراد از این توانایی بی بهره هستند. این یعنی افکار و احساسات یک نفر با اعمالش هماهنگ نیست. مثلا اگر امروز می خواهید که کتاب بخوانید؛ اما فکر می کنید که می تواند برای شما خسته کننده باشد؛ مطمئن باشید هیچ گاه آن را نخواهید خواند.

اما اگر بخواهید کاری را انجام دهید اما در مورد آن احساسات منفی نداشته باشید؛ انجام آن بسیار آسان خواهد بود. اگر از این امر آگاه باشید می توانید تمامی کارهایی را که می خواهید انجام دهید را به صورت مثبت دیده و آن را برای خود ساده کنید.

 

12. برای افزایش تمرکز و حافظه استراحت کنید:

زندگی این روزهای ما بسیار شلوغ است به همین علت یکی از ساده‌ترین راه‌های افزایش تمرکز در مطالعه «استراحت کافی» است. شما باید ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت کنید و در این مدت به چیزهایی که در طول مطالعه حواستان را پرت کرده فکر کنید.

این روش یکی از موثرترین روش‌های افزایش تمرکز است و میتوانید خیلی راحت‌تر روی مطالعه بعدی تمرکز کنید.

 

13. برای افزایش تمرکز سریع با سطوح انرژی بالا کار کنید:

این تکنیک یکی از راهکارهای افزایش تمرکز است. برای همه ما پیش آمده بخواهیم کاری را شروع کنیم اما آن را به تعویق بیندازیم. هنگامی که تصمیم به مطالعه می‌گیرید سطح انرژی بالایی دارید پس ترجیحاً از چیزهای سخت شروع کنید تا زمانی که انرژی‌تان کم می‌شود سطح کارها هم آسان‌تر شود.

 

14. برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن مغزتان را در حالت آزاد قرار دهید:

ذهن انسان همیشه درگیر افکار است. برخی از درمانگران پیشنهاد می‌کنند ما به ذهن اجازه دهیم تا حدود ۱۵ دقیقه در روز آزادانه فکر کند این تکنیک یکی از راه‌های افزایش تمرکز در مطالعه کنکور نیز است.

اگر به افزایش تمرکز با تمرینات کاربردی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم تا هنگام انجام کارهایتان افکاری که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید و به کارتان ادامه دهید؛ سپس بعد از اتمام کار، آن افکار را بخوانید و درباره آن‌ها فکر کنید. با انجام این کار هم به افکارتان توجه کرده‌اید و هم کارتان را در زمان مشخص شده به اتمام رسانده‌اید.

 

کلام آخر

تمرکز کردن و جلوگیری از حواس پرتی کار دشوار و چالش برانگیز است به خصوص در دنیای امروز که عوامل مختلفی می‌تواند تمرکز ما را به هم بریزند. برای جلوگیری از این اتفاق راهکارهای مختلفی وجود دارد به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای مختلف، تمرین‌ های افزایش تمرکز مرکز انجام دهید یا با ایجاد عادات کوچک و مفید در زندگی شصت به افزایش تمرکز خود کمک کنید. فقط برای اینکه به نتایج خوبی برسید باید اندکی منتظر بمانید و عجله نداشته باشید

 

سؤالات متداول در ارتباط  بازی و افزایش تمرکز :

به نظر شما بهترین بازی برای افزایش تمرکز کودکان چه بازی است؟

در حال حاضر نه تنها بازی‌های فیزیکی زیادی برای بهبود توجه و تمرکز طراحی شده‌اند بلکه بازی‌های آنلاین و اپلیکیشن‌های مختلفی هم وجود دارند که کمک می‌کنند تمرکز کودکان بهبود یابد. ساده‌ترین و در دسترس‌ترین بازی‌هایی که شما می‌توانید با کودکتان انجام دهید شامل بازی‌های کارتی، بازی سینی، بازی چمدان، شطرنج، پازل، رنگ‌آمیزی، قصه‌گویی، آشپزی یا مجسمه بازی می‌شود.

کدام بازی به‌صورت مشترک برای افزایش تمرکز کودکان و بزرگسالان توصیه می‌شود؟

فیجت‌ها بهترین گزینه هستند.

افراد بزرگسال برای بهبود قدرت تمرکزشان باید چه کارهایی را انجام دهند؟

بزرگسالان می‌توانند به تنهایی یا همراه با چند نفر دیگر از بازی برای افزایش تمرکز استفاده کنند اما در صورتی که علاقه‌ای به انجام این کار ندارند پیشنهاد می‌کنیم مدیتیشن، مطالعه کتاب، ورزش یا شمارش اعداد در ذهن را امتحان کنند.