فواید آموزش زبان دوم به کودکان

چرا کودکان ما باید زبان دوم را یاد بگیرند؟

ممکن است خیلی از والدین با خواندن این مقاله با خود بگویند که من چرا باید اصلا زبان انگلیسی را به فرزند خود یاد بدهم. و فواید آموزش زبان دوم به کودکان برای آن ها غیر ملموس باشد. آن ها شاید معتقد باشند؛ که کودک من در حال یادگیری زبان مادری خود است.  باید تمرکز خود را بر آن قرار داد. همچنین فرزند من به بازی، حساب کردن و کتاب خواندن نیز باید بپردازد. آموزش زبان دوم تنها یک بار اضافی شناختی بر مغز کودک من است. پس من نمی خواهم فرزندم زبان دوم را یاد بگیرد. 

فواید دو زبانه بودن در کودکان چیست و چرا باید به فرزند خود زبان دوم را آموزش دهیم؟ در ادامه فوایدی که آموزش زبان دوم در کودکان ایجاد می کند را برای شما بیان می کنیم. لطفا ما را از نظرات و پیشنهادات خو بهره مند کنید و نظراتتون رو در مورد مقالات ما بنویسید. 

یادگیری زبان دوم در اویل کودکی، تاثیرات و فواید بسیار شگفت انگیزی دارد.

چگونه می توان زبان دوم را به کودکان یاد داد؟

اما خبر خوب برای شما والدین عزیز این که آموزش زبان انگلیسی در کودکی کاملا به صورت طبیعی و خود به خود صورت می گیرد و نیازی به تلاش زیاد ندارد. 

بین سنین 0 تا 3 سال کودک به راحتی زبان انگلیسی را یاد می گیرد. زیرا مغز در انعطاف پذیرترین حالت خود قرار دارد. در واقع نوزادان 6 ماهه به راحتی می توانند بین دو زبان سوئیچ کنند. آن ها به همان راحتی که راه رفتن را یاد می گیرند؛ زبان دوم را نیز یاد بگیرند.

در مطالعاتی که در ایالات متحده انجام شده است؛ نشان داده که 27% کودکان زیر 6 سال به زبانی به جز زبان مادری خود حرف می زنند. یادگیری زبان دوم هیچ تاثیر منفی بر یادگیری زبان مادری و یا دیگر مهارت های آن ها نگذاشته است.

لزوم یادگیری زبان دوم در سنین کودکی 

یادگیری زبان انگلیسی در سنین بالاتر، ما را ملزم می سازد تا قوانین و دستورالعمل ها را یاد بگیریم. همین امر و بالا رفتن سن می تواند یادگیری را برای ما سخت سازد.

اما این قانون در مورد کودکان صادق نیست؛ آن ها به راحتی و بدون توجه به ساختار و گرامر یاد می گیرند. خوب است که بدانید کودکان تا سن 8 سالگی هم از انعطاف پذیری بسیار بالایی در گفتار و گوش خود برخوردارند.  به همین دلیل می توانند بین زبان خود و زبان مادری تفکیک دهند؛ و آن را راحت تر یاد بگیرند.

اما قبل از خواندن ادامه مقاله ما یک خبر خوب دیگر هم برای همه شما داریم. آن اینکه ما متدی را به شما معرفی می کنیم که بدون محدودیت سنی بتوانید در کمتر از یک ماه به تمامی مکالمات انگلیسی مسلط شده و از یادگیری خودتون لذت ببرید.

میگی نه نگاه کن:

آموزش زبان انگلیسی بدون فراموشی

 

مطالعه کنید  حافظه کاری و نقش آن در موفقیت

پس وقتی کودک و نوجوان ما توانایی یادگیری چند زبان را به صورت همزمان دارد؛ چرا به او یاد ندهیم؟

مزایای آموزش زبان دوم به کودکان:

این امر مزایای بسیار زیادی دارد؛ از جمله اینکه:

  • کودکان دو زبان به راحتی می توانند تمرکز و توجه خود را از یک موضوع و یک زبان به موضوع و زبان دیگری تغییر دهند. همین تمرکز یکی از مشکلاتی است که در پایه های ابتدایی برای والدین و کودک مشکل ساز می شود.
  • اما کودکان دو زبانه این کنترل را بر توانایی شناختی خود دارند و به راحتی می توانند توجه خود را کنترل کنند. این تداخل در زبان به ماهیچه های مغزی کمک می کند. تا کودک خود را بیشتر در معرض چالش قرار داده و خود را تقویت کنند.
  • در واقع ایجاد یک نوع تعارض در مغز است. این تعارض و پیروزی بر آن و بهره بردن از آن تنها در سنین پایین امکان پذیر است. 
  • کودکان دو ربانه در حل مسله توانایی بیشتری دارند. مطالعات در سال 2004 نشان داده اند که کودکان دو زبانه توانایی بیشتری نسبت به کودکان تک زبانه در جداسازی اشیاء و دسته بندی آن ها براساس شکل و رنگ دارند. 

این امر نشان می دهد که دو زبانه بودن مرکز فرماندهی مغز را بهبود می بخشد. به همین دلیل به فرد توانایی برنامه ریزی، حل مسئله و سایر امکانات ذهنی مانند به خاطر سپاری را می بخشد و آن ها را تقویت می کند.

  • کودکان دو زبانه تفکر انتقادی بهتری دارند .
  •  خلاقیت بیشتری دارند.
  • مغز انعطاف پذیرتری دارند.

مزایای آموزش زبان دوم در بزرگسالان :

درست است که یادگیری زبان دوم برای کودکان آسان تر است؛ اما یادگیری آن می تواند برای بزرگتر ها هم شامل یک سری مزایا باشد. مطالعات نشان داده است که افراد بزرگسال دو زبانه تمرکز بیشتری دارند و دیرتر به آلزایمر دچار می شوند. حتی در آن ها مانع از آلزایمر می شود.

این افراد واکنش سریعتری نسبت به همتایان خود که یک زبانه اند؛ دارند. کسانی که می خواهند سخنرانی کنند؛ دو زبانه بودن به آن ها اعتماد به نفس بیشتری می دهد و بیان بهتری پیدا می کنند و در ضمن می توانند اطلاعات را به راحتی به خاطر بسپارند. 

به یاد داشته باشید که یادگیری زبان دوم نه در شما و نه در کودک شما هیچ گونه تداخل و حواس پرتی ایجاد نخواهد کرد؛مخصوصا در کودکان و نوجوانان شما زیرا مغز آن ها به اندازه ی کافی انعطاف پذیر است.  

اگر بخواهیم مزایای دو زبانه بودن را برای شما و فززندتان به صورت خلاصه بیان کنیم به این شکل است:

اجتماعی

کودکان دوزبانه مهارت های ارتباطی بهتری پیدا می کنند و بیشتر احساس همدردی با دیگران می کنند.

فرهنگی

کودکان دو زبانه احساس شدیدی از هویت فرهنگی خود پیدا می کنند که می تواند سلامت روانی آنها را بهبود بخشد و یک احساس قوی از ارزش شخصی را ایجاد کند.

سلامتی

مطالعات جدید نشان می دهد که افراد دو زبانه اگر سکته مغزی داشته باشند زودتر بهبود می یابند و دیرتر دچار زوال عقل می گردند.

عملکرد مغز

همانطور که گفته شد دو زبانه بودن عملکرد کلی مغز را در رابطه با تفکر انتقادی، حل مسئله و توانایی شناختی بهبود بخشیده و آن را تقویت می کند. 

فرصت های شغلی

افراد دوزبانه طیف وسیعی از فرصت های شغلی را دارند که برای افراد یک زبانه ممکن است در دسترس نباشد. 

لطفا اگر از این مقاله لذت بردید آن را برای دوستان خود هم بفرستید و اگر انتقاد و یا پینشهادی نسبت به این مقاله و یا مقالات دیگر ما دارید در زیر همین پست برای ما بنویسید. مشتاقانه منتظر خواندن دیدگاه های شما عزیزان همیشه همراه هستیم.

توسعه عملکرد شناختی کودک:

بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که کودکان دو زبانه کنترل شناختی بهتری نسبت به کودکان تک زبانه دارند. به دلیل جا به جایی بین دو زبان کودکان دو زبانه توانایی بیشتری در حل مسئله و انجام چند کار با هم دارند و در نتیجه تفکر خلاقانه تری دارند.

مهارت در سواد عمومی:

درک بهتری از زبان مادری خود دارند؛ خیلی ها بر این عقیده اند که یادگیری یک زبان دوم به این معناست که کودک درک بهتری از زبان مادری و اولیه خود دارد. اما این دقیقا برعکس است. کودک با یادگیری زبان دوم در واقع عملکرد زبان ها را درک می کند و در نتیجه مهارت زبان آموزی او تقویت می شود. زیرا پیوند و ارتباط بسیار قوی بین یادگیری زبان دیگر و پیشرفت در یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد.

درک عمیق تر از ارزش ها و فرهنگ ها:

یادگیری زبان دوم چیزی فرای یادگیری لغات و اعداد جدید است. وقتی کودکان با یک زبان جدید سرو کله می زنند؛ در معرض سنت ها و فرهنگ های جدید قرار می گیرند. این امر درک آن ها را درباره ی خود، فرهنگ و سنت شان و فرهنگ سایر کشور ها گسترش می دهد.

افزایش خود آگاهی و عزت نفس:

مانند یادگیری هر مهارت دیگری، مثل بستن بند کفش، نوشتن نام خودشان، نواختن ساز برای اولین بار- یادگیری زبان انگلیسی هم می تواند به کودک احساس کامیابی و چالش را بدهد و همین امر تعریف آن ها را از خود و خود باوری تغییر می دهد.

برتری دادن به کودک:

با یاد دادن یک زبان دوم به کودک، این پتانسیل را در او ایجاد می کنید که در آینده در زمینه شغلی خود، نسبت به دیگرانی که زبان بلد نیستند؛ برتری هایی داشته باشد.

آموزش زبان دوم در خانه:

با کودکان در اویل کودکی زبان را شروع کنید. یادگیری زبان انگلیسی در بزرگسالی کار دشواری است. ما بخش زیادی از مارت زبانی خود را قبل از رفتن به مدرسه یاد می گیریم. پس از آن آموزش زبان انگلیسی به کودکان در خانه یادگیری یک زبان جدید به مراتب مشکل تر خواهد بود.

به عنوان والدین ما می توانیم توانایی های کودک را در زمینه یادگیری زبان افزایش دهیم:

  اگر در خانواده ی خود کسی را دارید که به زبان دومی صحبت می کند؛ فرزند خود را در معرض آن فرد و یادگیری آن زبان قرار دهید. اگر چنین شرایطی را ندارید؛ فرزند خود را به مهد کودک و مدارس دو زبانه بفرستید. حتما ار کارتون های زبان اصلی و یا عروسک ها و وسایل بازی استفاده کنید که به زبان انگلیسی صحبت می کنند.

وقتی کودک به کارتون های زبان اصلی گوش می کند؛ می تواند آن ها به خوبی تکرار و تقلید کندو  در مواقع ضروری در کلام و سخن از آن ها استفاده کند.

 

مطالعه کنید  آموزش افعال بی قاعده در زبان انگلیسی

شما چه نظری دارید؟