چگونه انگیزه خود را افزایش دهیم

چگونه انگیزه خود را بالا ببریم

چگونه انگیزه خود را بالا ببریم

هدف گذاری بسیار آسان است و این تقریبا کاری است که ما هر روز در حال انجام آن هستیم؛ اما اینکه چگونه به این اهداف برسیم داستان دیگری است. اینکه  چگونه انگیزه خود را افرایش دهیم  هم بحثی مهم است که ما در ادامه به آن می پردازیم و راهکارهایی را به شما ارائه می دهیم. تحقیقات اخیر نشان می دهد که 98% افراد در حال هدف گذاری برای خود هستند درصورتی که تنها 8% آن را عملی می کنند و به آن ها می رسند. با این حال، انگیزه یک پیش بینی کننده بسیار خوب برای موفیت شغلی است و عملکرد پیش بینی آن از هوش هم بیشتر است پس بهتر است انگیزاننده ها را برای خود و همکاران و همراهان خود بیشتر کنیم و یاد بگیریم که چگونه انگیزه خود را افزایش دهیم ؟

یک فرد باهوش و با انگیزه تقریبا از پس هر کاری بر می آید؛ حتی اگر یک مهارت و کار را قبلا یاد نگرفته باشد. آن ها اراده و انگیزه کافی برای انجام آن کار را دارند پس ان را انجام می دهند در حالی که ممکن است یک فرد با سابقه اما بی انگیزه خیلی راحت زمین بخورد و شکست را قبول کند. قدرت اراده قدرتمند ترین امر در رسیدن به موفقیت های بلند مدت است.

اما نکرن نباشید، خبرخوب این که انگیزه یک امر قابل تغییر است و هر فردی می تواند آن را تغییر دهد و یک امر ذاتی غیر قابل تغییر نیست. راه هایی هم برای افزایش خودانگیختگی هم وحود دارد که کار زیاد سختی هم نیست.

در ادامه به شما خواهیم گفت که چه کاری باید بکنید و چه کاری نکنید تا بتوانید خودانگیخته باشید:

بی انگیزه بودن از انگیزه خود افراد نشأت می گیرد:

فهرست محتوا

با انگیزه ماندن امری نیست که بتوان تنها یک بار برای آن اقدام کرد و تا انتهای راه با انگیزه ماند بلکه باید مدام مراقب باشیم تا بدانیم در مسیر درست قرار داریم و انگیزه خود را از دست نداده باشیم. چگونه انگیزه خود را افزایش دهیم آیا شما حوابی برای این سؤال دارید؟

متاسفانه اغلب مردم برای پیدا کردن انگیزه راه اشتباهی را طی می کنند. آن ها کورکورانه اهداف بسیار بزرگ و غیر قابل دستیابی را برای خود انتخاب می کنند و برای رسیدن به این اهداف غیر ممکن تمام انرژی خود را صرف می کند و نتیجه آن اتلاف انرژی و کاهش قدرت اراده است.

این حالت را می توان در کارآفرینان بسیاری دید که در ابتدا می خواهند استیو جابز بعدی شوند اما در عمل خیلی سریع کم می آورند و در واقع مصداق همان ضرب المثلی است که می گوییم :

راه های افزایش دادن انگیزه

راه های افزایش دادن انگیزه

” سنگ بزرگ نشانه ی نزدن است”

به عنوان مثال فرض کنید می خواهید یک فروشگاه باز کنید؛ و تنها زمانی احساس رضایت داری که آن فروشگاه را واقعا باز کرده باشید و تمامی وقت و زمان خود را برای راه انداختن آن به کار می گیرید اما باید بدانید این کار صبر و حوصله هم لازم دارد زیرا کار بسیار زمان بری است و ممکن است چند سال به طول انجامد.

برای افزایش انگیزه با خاص بودن شروع کنید و خود را به چالش بکشید:

طبق تحقیقات افرادی که هدق خاص و چالش برانگیزی دارند بیشتر به موفقتی دست می یابند. وقتی افراد اهداف عمومی و کلی را تعیین می کنند امکان اینکه به آن ها برسند بسیار کم است زیرا هیچ معیار مشخصی برای اندازه گیری موفقیت و رسیدن به اهداف وجود ندارد.

در ادامه یک سری مثال های ملموس برای مواردی که در بالا ذکر شد آورده شده است:

به عنوان مثال: من می خواهم تا پایان 6 ماه آینده، 5% فروش خود را افزایش دهم.

واقع بین بودن در مورد آنچه می توانید در مدت زمان مشخصی به دست آورید، برای موفقیت شما و همچنین روحیه و انگیزه تیم شما بسیار مهم است. وقتی اهداف را آنقدر ریز کنیم و یکی یکی به آن ها برسیم؛ می توانیم به خود و تیم خود انگیزه و اراده کافی را بدهیم.

در این قسمت نکته ی مهم این است که از تعیین این گونه اهداف چالش برانگیز نترسید؛ بلکه دقیقا همین نوع اهداف هستند که شما را به موفقیت می رساند.

حتی اگر در برخی از این اهداف هم با شکست مواجه شوید. به همین دلیل اهدافی که حالتی بین واقع بینانه و کمی غیرواقع بینانه دارند جزو بهترین اهداف هستند. در این نوع هدف گذاری شاید شما موفقیت ظاهری را کسب نکنید اما حتما بهتر از آنچه که قبلا بوده اید شده اید و کلی مطلب یاد گرفته اید. 

اینکه بدانید چگونه انگیزه خود را افزایش دهید نسبت به اهداف خود احساس مالکیت داشته باشید:

روش های افزایش انگیزه

روش های افزایش انگیزه

داشتن احساس تملک و کنترل بر روی اهداف می تواند انگیزه و اراده کافی به ما برای رسیدن به آن ها بدهد. 

حتی برای موفقیت کوچک جشن بگیرید تا بتوانید انگیزه خود را افزایش دهید:

یکی دیگر از راه ها برای اینکه بدانیم چگونه انگیزه خود را افزایش دهیم این است که برای حتی  ناچیزترین موفقیت های خود جشن بگیریم. مانند اکثر کارآفرینان، شما احتمالاً اهداف بلند مدت – حتی جسورانه – دارید که با آنها سر و کار دارید. اما همانطور که می دانید، این آرزوهای عظیم یک شبه تحقق نمی یابد.

برای همین تا لحظه آخر و رسیدن به هدف منتظر نباشید، بلکه با هر موفقیت کوچک هم خود را خوشحال و سورپرایز کنید. گاهی اوقات کارهای روزمره و تکراری ممکن است شما را از هدف دور کند و از انجام آن ها خسته شوید اما اگر به این فکر کنید که این کار هم یکی از قدم های کوچک برای رسیدن به هدف تان است می تواند شما را مشتاق کند و با انجام این کار و تمرکز بر روی انجام آن می تواند شما را به سمت چیزهای بهتر و بزرگتر سوق دهد. 

پاداش ها را به دست آورید:

راهکار افزایش انگیزه

فکر نکنید اگر کسب و کارتان بزرگ شد دیگر نیاز به تشویق و پاداش ندارید.

باب نلسون، متخصص انگیزش می گوید : “هر آنچه را که پاداش دهید همان را هم دریافت می کنید” – و همین مسئله برای تیم شما نیز صدق می کند. مطالعات نشان می دهد که وقتی کارمندان به طور مداوم پاداش می گیرند؛ احساس ارزش بیشتری می کنند، در شرکت می مانند، در شرکت سرمایه گذاری می کنند و نسبت به شرکت احساس تعهد می کنند.

پاسخگو باشید:

یک بخش مهم در رسیدن به اهداف و با انگیزه ماندن این است که پاسخگو باشید. به این معنا که همیشه برای اینکه چرا به هدف خود نرسیدید دلیل داشته باشید و حتی در این فکر باشید که گام بعدی شما در صورت نرسیدن به هدف چیست؟ این را بدانید که اهداف تغییر نمی کنند بلکه این شما هستید که باید طرز نگرش  و دیدگاه خود را تغییر دهید و راهی برای مدیریت آن پیدا کنید. 

 

مطالعه کنید  چگونه هر چیزی را یاد بگیریم و از آن لذت ببریم؟

شما چه نظری دارید؟