پادکست برای یادگیری زبان انگلیسی

پادکست برای یادگیری زبان انگلیسی

پادکست برای یادگیری زبان انگلیسی

اگر از آنها به هوشمندانه ترین روش ممکن استفاده کنید، پادکست ها می توانند شگفت انگیزترین روش برای بهبود و تقویت زبان انگلیسی شما باشند. این راهنما به شما می آموزد که چگونه از پادکست ها استفاده کنید و به شما یاد می دهد که چگونه از یادگیرنده ی “منفعل” به “فعال” تبدیل شوید. عنوان پادکست برای یادگیری زبان انگلیسی می تواند تا حد بسیار زیادی در یادگیری زبان انگلیسی به شما کمک کند.

نحوه استفاده از پادکست ها برای یادگیری زبان انگلیسی

فهرست محتوا

معرفی انواع پادکست انگلیسی با زیرنویس فارسی

یادگیری منفعل به این معناست که ما امیدوار باشیم که در پس زمینه ذهن ما یادگیری اتفاق بیفتد و برای آن تلاشی نکنیم. فرض ما این است که مغز ما این توانایی جادویی را دارد که صرفا بدون تلاش می تواند اطلاعات را جذب کند. شاید مقاله هایی راجع به “یادگیری زبان انگلیسی در خواب” خوانده باشید، یا اینکه “چگونه می توانید مهارتی را بدون اینکه تلاش جدی کنیم؛ بیاموزیم.”

اما باید بگویم که متأسفانه چنین چیزی وجود ندارد و اگر هم برای کسی کارساز باشد بسیار کندتر از یادگیری فعال اتفاق می افتد. یادگیری فعال به این معنی است که شما به خود فشار می آورید، مغز خود را در دنده پنجم قرار می دهید و خود را تحت فشار قرار داده تا یاد بگیرید. در چنین یادگیری شما 100 درصد حواس خود را متمرکز می کنید و حواس پرت نیستید.

این مقاله بر روی یادگیری فعال متمرکز خواهد بود و به شما نکاتی را یاد خواهد داد. اما بدانید که یادگیری منفعل بهتر از این است که چیزی یاد نگیرید. بهتر است در مورد یادگیری فعال این گونه فکر کنید که سرعت یادگیری شما 5 برابر می شود اما باید سختی بیشتری را به جان بخرید.

از خود بپرسید که آیا می خواهید یک سخنرانی خوب بعد از 6 ماه یادگیری فعال داشته باشید یا یک سخنرانی خوب بعد از 3 سال یادگیری منفعل؟ اگر شما کار راحت تر و مدت زمان طولانی تر را برای رسیدن به هدف خود ترجیح می دهید این مقاله برای شما مناسب نیست.

نمونه ای از یک یادگیری فعال: گوش دادن به پادکست های انگلیسی زبان درحالی که یک دفترچه یادداشت همراه خود دارید و آن ها را بازنویسی می کنید؛ خواندن یک رمان و یا نوشتن به زبان انگلیسی.

نمونه هایی از یادگیری منفعل: نگاه کردن به فیلم های یوتیوب همراه با زیر نویس، گوش دادن به پادکست های انگلیسی هنگام رانندگی یا ظرف شستن.

بدون توجه به علم عصب شناسی که پشت این امر وجود دارد؛ یادگیری یک زبان جدید نیاز به این دارد که از مغز خود کار بکشید. شما باید برای اینکه یک سری اتصالات عصبی در مغز شما جهت یادگیری زبان انگلیسی ایجاد شود کار کنید؛ اما اگر این کار را به صورت غیر فعال و یا منفعل انجام دهید مدت زمان طولانی را به خود اختصاص می دهد.

بنابراین هیچ  “میانبری” برای تسلط به زبان وجود ندارد. تنها «میانبر» واقعی این است که خود را از یادگیرنده ی «منفعل» به «یادگیرنده فعال»، متمرکز و سخت کوش تبدیل کنید.

پادکست ها می توانند ابزاری اساسی برای کمک به شما باشند، و در اینجا روش های استفاده از پادکست ها برای یادگیری زبان انگلیسی در خانه برای شما ارائه شده است.

     1.ابتدا بدون نوشتن و بدون توجه به واژگان کلیدی گوش کنید

ابتدا سعی کنید بدون هیچ گونه کمکی به پادکست ها گوش کنید. یعنی اگر پادکست شما همراه با رونوشت آن و یا کلمه کلیدی است به متن آن نگاه نکنید. این امر به شما کمک می کند تا یک دید کلی درباره پادکست پیدا کنید. گاهی اوقات کلماتی را می شنوید که معنای آن ها را بلد نیستید اما می توانید آن ها را در کنار سایر واژگان یاد بگیرید و معنی آن ها را درک کنید.

گاهی اوقات پیش می آید که شما یک واژه را می نویسید اما معنای آن را در داخل پادکست متوجه می شوید و چون خودتان معنای ان را کشف می کنید بهتر می توانید از آن در متون دیگر هم استفاده کنید.

به علاوه یادگیری دستور زبان و لغات در داخل یک متن بسیار جالب تر از یادگیری آن ها در یک کتاب درسی و به صورت جزوه است.

     2. از متن و کلید واژه استفاده کنید:

این بار متن همراه با پادکست را نگاه کنید و اگر واژه و جمله ای وجود دارد که معنای آن را درک نمی کنید قبل از مراجعه به دیکشنری، سعی کنید آن را از داخل متن بفهمید و معنای آن را پیدا کنید.

اگر همراه با متن، کلمات کلیدی هم آمده است؛ آن ها را نگاه نکنید مگر اینکه واقعا از متن چیزی متوجه نشوید.

وقتی که در حال گوش دادن به پادکست هستید؛ متن آن را همراه با پادکست بخوانید تا مهارت reading شما افزایش یابد.

    3. سرعت خواندن پادکست را تغییر دهید:

یکی از دلایل عدم فهم پادکست ها، سرعت خوانش آن هاست که می توانید سرعت آن را کاهش دهید. و حتی می توانید با افزایش توانایی تان و برای اینکه خود را به چالش بکشید؛ سرعت ان را افزایش دهید.

مقالاتی که می تواند برای شما مفید باشد:

چگونه لیسنینگ خود را تقویت کنیم؟

چند نکته ی اساسی برای یادگیری زبان انگلیسی

    4. پادکست ها را خلاصه کنید:

خلاصه ای از پادکست ها را بنویسید؛ این که ایده ی اصلی پادکست چه بوده، چه چیزهای حدیدی آموخته اید؟ آیا با تمام چیزهایی که در پادکست شنیدید موافق بودید؟ برای بیان ایده ها سعی کنید از ساختار متفاوتی بهره ببرید:

مثلا اگر در پادکست می گوید: ماه،خورشید و ستاره ها از زمان های خیلی دور مورد توجه فلاسفه بوده اند”. شما بگویید: ستارگانی همچون …. مدت هاست که ذهن فیلسوف ها را به خود مشغول کرده اند.”

چرا این امر و این نوع بیان مهم است؟

اول اینکه این امر با درک شما از متن ارتباط دارد. همه مواردی که در پادکست گفته شده است را خلاصه کنید؛ حتی اگر معنی و بیان برخی از کلمات را هم متوجه نشده باشید؛ اما بتوانید کلیت متن را متوجه شوید و آن را بیان کنید خوب است.

دوم اینکه می توانید از ساختارها و عباراتی که در پادکست استفاده شده است بهره ببرید. تنها از طریق تمرین می توانید خود را بیان کنید و متن را طوری بپینید و بسازید که در حافظه شما بماند و بتوانید آن را بیان کنید.

  5. فایل صوتی پادکست را دانلود کنید:

برای اینکه بتوانید بعدا پادکست ها را به صورت آفلاین گوش دهید و برای تمرین بارها به آن ها گوش دهید؛ می توانید آن ها را دانلود کنید. گاهی برخی از پادکست ها، نسخه ی دانلودی متن و کلید واژه ها را نیز در اختیار شما قرار می دهند.

یادگیری زبان انگلیسی با پادکست

یادگیری زبان انگلیسی با پادکست

در مقاله قبل درباره مزایای پادکست و نحوه ی استفاده از آن برای یادگیری زبان انگلیسی مطالب را به شما ارائه دادیم در ادامه درباره مزایای دانلود فایل صوتی پادکست با شما مطالبی را در میان خواهیم گذاشت و می توانید موارد دیگری که می تواند پادکست در یادگیری انگلیسی به شما کمک کند را در این مقاله بخوانید. در مقاله قبل 5 راهکار به شما ارائه شد و در اینجا بقیه موارد بیان می شود. در ادامه به یادگیری زبان انگلیسی با پادکست- قسمت دوم می پردازیم و شما را با راهکارهای آن آشنا می کنیم. 

دانلود پادکست و ذخیره کردن آن در گوشی شما دو مزیت دارد:

 اول اینکه اگر در مکانی باشید که سرعت اینترنت خوب نباشد و یا حتی اینترنت نداشته باشید می توانید آن را گوش دهید؛ در غیر این صورت روند یادگیری شما مختل خواهد شد.

دوم اینکه می توانید برای اینکه یادگیری شما مختل نشود؛ گوشی خود را در حالت پرواز قرار دهید و بدون هیچ گونه مزاحمتی، تمامی حواس خود را بر روی یادگیری پادکست قرار دهید. 

اگر می خواهید صفحه به صفحه با پادکست پیش بروید؛ می توانید کل متن را پرینت کنید و مواردی که به نظرتان مهم می رسد و یا کلمات آن را حاشیه نویسی کنید.

      6. لیست لغاتی را برای خود تهیه کنید:

هر دانش آموز یا دانشجوی خوبی باید یک دفترچه از لغات و اصطلاحات و عبارات مهم را همیشه همراه خود داشته باشد. اگر چنین دفترچه ای را ندارید همین امروز برای خرید آن اقدام کنیدو  یکی از آن ها را تهیه کنید. 

این دفترچه همان چیزی است که تمامی موارد جدید و ساختارها و … را در آن یادداشت می کنید. نحوه ی طبقه بندی ان به شما بستگی دارد. حتما این دفترچه را به صورت هفتگی مرور کنید و از اصطلاحات و واژگان جدید در طول هفته استفاده کنید. 

     7. پادکست را بنویسید:

این کار بسیار زمان بر است اما به همان اندازه هم برای یادگیری شما مفید است. قبل از اینکه به متن پادکست نگاه کنید سعی کنید خودتان یک بار آن را بنویسید. شاید در هنگام گوش کردن مجبور شوید ان را استپ کنید و یا به عقب برگردید؛ اصلا نگران نباشید. ممکن است این امر برای افراد بومی هم پیش بیاید.

اگر لپ تاب دارید می توانید ان را تایپ کنید؛ این کار می تواند سرعت نوشتن شما را سرعت بخشد. سپس چیزی که خودتان نوشته اید را با متن اصلی پادکست مقایسه کنید؛ چقدر باهم متفاوت بودند. نقاط ضعف خود را پیدا کنید و سعی کنید آن ها را رفع کنید.

     8. متن را با صدای بلند بخوانید:

متن پادکست را با صدای بلند بخوانید. این کار می تواند به شما کمک کند تا تلفظ صحیحی داشته باشید و به گوینده توجه کنید و نحوه ی بیان و لهجه او را یاد بگیرید. می توانید در حال خواندن صدای خود را ضبط کنید و آن را گوش کنید و لهجه و تلفظ خود را با صدای اصلی مقایسه کنید. 

     9. تکنیک سایه :

این تکنیک به این شکل است زبان آموز به یک متن گوش می دهد و همزمان با گوینده، متن را می خواند.روند کار به این شکل است:

👈 یک بار به پادکست گوش کنید؛ اگر زبان آموز پیشرفته ای نیستید بهتر است از متون ساده تر استفاده کنید.

👈 چند بار به متن گوش دهید تا اطمینان یابید هر آنچه را که بیان می کند را درک می کنید. به طوری که با شنیدن کل فایل صوتی، کلیتی از آن را درک می کنید.

👈 همزمان با گوش دادن شما هم حرف بزنید و واژه هایی را که متوجه نمی شوید را جستجو کنید. 

👈 سعی کیند با کمترین تاخیر متن را پس از گوینده تکرار کنید.این کار را دو تا سه بار انجام دهید و سپس سراغ متن بعدی بروید. 

     10. هر روز هفته برای آن زمان بگذارید:

زمان مشخصی را هر روز برای تمرین زبان انگلیسی به این روش اختصاص دهید. 

حتما باید برای هر کار خود و از جمله یادگیری زبان انگلیسی در خانه مدیریت زمان داشته باشید. اگر ساعت مشخصی را برای آن قرار ندهید هیچگاه قادر به انجام آن نخواهید بود. مانند غذا خوردن گوش دادن به پادکست ها باید بخشی از برنامه روزمره شما باشد. البته اگر هدف بزرگی در سر دارید. 

شما می توانید در کنار یادگیری فعال خود، یادگیری غیر فعال هم داشته باشید؛ یعنی در حین رفتن به سر کار به پادکست ها گوش دهید. اما حتما یک یادگیری فعال هر روز برای یادگیری باید داشته باشید. 

   11. به گروه ها بپیوندید:

به-گروه-ها-بپیوندید

 برای یادگیری زبان انگلیسی با پادکست به انحمن هایی بپیوندید که این کار را انحام می دهند. با این کار شما تنها نخواهید بود و می تواند برای شما انگیره ای باشد تا بهتر و بیشتر خود را درگیر آن کنید. این کار باعث می شود تا تجربیاتتان را با هم به اشتراک بگذارید و بتوانید پیشرفت همدیگر را ببنید وحتی با هم مکالمه داشته باشید و برنامه ریزی هایی را با هم انجام دهید.

بهترین پادکست برای یادگیری زبان انگلیسی

در اینجا چند پیشنهاد وسوسه برانگیز برای شما داریم.

1.        Espresso English

اگر به تازگی سفر زبانی خودتان را شروع کردید “Espresso English” بهترین گزینه برای گوش دادن است. با این پادکست مهارت‌های زیادی را یاد می‌گیرید به‌عنوان مثال می‌توانید صفت را از قید به راحتی تشخیص دهید یا بهترین زمان را برای جملاتتان انتخاب کنید. Espresso English اجازه می‌دهد موضوعات پیچیده انگلیسی را به خوبی یاد بگیرید، سؤال بپرسید و سطح گرامر و واژگانتان را به طور هم‌زمان بالا ببرید.

 

2.        Coffee Break English

اگر می‌خواهید در حین نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه به زبان انگلیسی گوش کنید “Coffee Break English” را انتخاب کنید. پادکست‌های این کانال بیشتر از ۱۵ دقیقه نیست و دقیقاً برای افرادی طراحی شده که نمی‌توانند زمان زیادی را به گوش دادن زبان اختصاص دهند. گویندگان این کانال انگلیسی زبان هستند.

آن‌ها فرهنگی و جنبه‌های مختلف زندگی در کشورهای انگلیسی را مورد بحث قرار می‌دهند. این کانال برای افراد مبتدی یا کسانی که می‌خواهند با بیان خیلی آرامی زبان انگلیسی را یاد بگیرند بهترین فرصت است.

 

3.        All Ears English podcast

All Ears English podcast یکی از شناخته شده‌ترین کانال‌های پادکست برای زبان آموزان متوسطه می‌باشد. این کانال فعالیت خودش را از سال ۲۰۱۴ شروع کرده است. او شنوندگان را تشویق می‌کند تا به زبان انگلیسی صحبت کنند. All Ears English podcast برای افرادی که می‌خواهند برای آیلتس آماده شوند عالی است.

 

4.        Stories podcast

یکی از بهترین پادکست‌های یادگیری زبان انگلیسی “Stories podcast” است. Stories podcast برای افراد جوان طراحی شده و در هر قسمت یک داستان آسان و ساده را روایت می‌کند. با این کانال می‌توانید افسانه‌ها و اسطوره‌های باستانی را بشناسید و در عین حال زبان انگلیسی‌تان را تقویت کنید.

در واقع Stories podcast اطلاعات عمومی‌تان را افزایش دهید. این کانال می‌خواهد زبان آموزان را تشویق کند تا با یادگیری کلمات و دستور زبان و به خاطر سپردن داستان‌های به یاد ماندنی مهارت انگلیسی‌شان را ارتقا دهند.

 

5.        SEND7 (Simple English News Daily)

این پادکست از روز دوشنبه تا جمعه منتشر می‌شود و روایت کننده اخبار روزانه به زبان انگلیسی است. هر قسمت SEND7 حدوداً ۷ دقیقه می‌باشد. شما می‌توانید خیلی آرام و بدون عجله به اخبار گوش دهید و مهارت شنیداری‌تان را تقویت کنید. با SEND7 حرفی برای گفتن خواهید داشت در نتیجه اعتماد به نفستان برای صحبت کردن بیشتر می‌شود.

 

6.        English Across The podcasts

یک پادکست خوب برای یادگیری زبان انگلیسی مخصوص کسانی که هنوز تصمیم نگرفتند که می‌خواهند به انگلیسی آمریکایی صحبت کنند یا بریتانیایی “English Across The podcasts” است. این کانال نه تنها فرهنگ و لغات انگلیسی را یاد می‌دهد بلکه برنامه‌های مطالعاتی جذابی دارد.

 

7.        6 Minute English

بهانه اکثر افرادی که برای یادگیری زبان این دست و آن دست می‌کند محدودیت زمانی است! هر چقدر هم که سر شلوغی داشته باشد حداقل ۶ دقیقه زمان خالی در طول روز خواهید داشت. 6 Minute English می‌خواهد در این مدت خیلی کوتاه زبان انگلیسی را به شنوندگانش یاد دهد.

با این کانال می‌توانید صحبت کردن در موقعیت‌های روزمره را یاد بگیرید و درباره هر موضوعی از سیاست و ارز دیجیتال گرفته تا غذا و خوراکی‌ها به راحتی صحبت کنید.

 

8.        Aussie English podcast

English-Across-The-podcasts-یکی-از-برنامه-های-مفید-یادگیری-زبان

اگر قصد مهاجرت دارید و به دنباله یک پادکست آموزش انگلیسی هستید “Aussie English podcast” را از دست ندهید. این کانال برای سطح متوسط و پیشرفته عالی است. در هر بخش Aussie English podcast شما می‌توانید اطلاعاتی که برای شروع یک زندگی جدید لازم دارید را یاد بگیرید.

 

9.        The Daily

اگر برای شروع سطح پیشرفته زبان آماده‌اید و دوست دارید اطلاعات خود را درباره جهان و اتفاقات مختلفش افزایش دهید The Daily بهترین پادکست آموزش زبان انگلیسی. هر فایل این کانال حدوداً ۲۰ دقیقه است و توسط یک روزنامه نگار حرفه‌ای که برنده جایزه نیویورک‌تایمز شده پشتیبانی می‌شود.

 

10.        Love + Radio

اگر به پادکست‌های مصاحبه‌ای طور علاقه دارید “Love + Radio” را انتخاب کنید. این پادکست انگلیسی داستان‌های هیجان انگیزی درباره زندگی دارد و موضوعاتش نسبت به کانال‌های دیگر متفاوت‌تر است. Love & Radio نمی‌خواهد به شما چیزی بیاموزد اما شما می‌توانید با گوش دادن به آن چیزهای زیادی یاد بگیرید.

 

11.        No Such Thing As A Fish

اگر قصد دانلود پادکست انگلیسی را دارید که روایت کننده حقایق جالب باشد “No Such Thing As A Fish” عالی است. موضوعات این کانال درباره حیوانات دریایی است و گوینده آن یک زیست شناس حرفه‌ای می‌باشد. اگر دوست دارید یادگیری زبان را برای خودتان سرگرم کننده‌تر کنید می‌توانید از این پیشنهاد استفاده کنید.

 

12.        Crime Junkie

اگر از روایت جنایات واقعی لذت می‌برید Crime Junkie موضوعات هیجان انگیزی دارد. این کانال درباره گم شدن افراد، قتل‌های مرموز و قاتلان زنجیره‌ای صحبت می‌کند.

 

13.        The Bugle

آیا شما هم گوش دادن به پادکست آموزش زبان انگلیسی خنده دار را به پادکست‌های جدی ترجیح می‌دهید؟ پس “The Bugle” را گوش کنید. The Bugle درباره رویدادهای جاری، نظرات سرگرم کننده و حتی خنده داری می‌دهد و می‌تواند لحظات جذاب و سرگرم کننده‌ای را برای شما به وجود آورد.

 

14.        SuperSoul Conversation

آیا به داستان‌های الهام بخش علاقه دارید و می‌خواهید درباره معنای زندگی، شادی، تکنیک‌های الهام بخش و به طور کل زندگی اطلاعاتی به دست آورید “SuperSoul Conversation” را از دست ندهید. SuperSoul Conversation با افراد مشهوری مصاحبه می‌کند. این پادکست انگلیسی برای تقویت لیسنینگ خوب است اما به رشد شخصیتی شما هم کمک می‌کند.

 

15.        Happy English Podcast

اگر به دنبال پادکست آموزش زبان انگلیسی مبتدی هستید و می‌خواهید این زبان را مانند یک فرد بومی یاد بگیرید “Happy English Podcast” را گوش کنید. با این پادکست زبان محاوره، زمان‌ها، کلمات و عبارات رایج را می‌شناسید.

 

16.        This American Life

از نام این کانال متوجه شدید که این پادکست آموزش انگلیسی با لهجه آمریکایی است. This American Life هر هفته موضوعات مختلفی از لحظات احساسی گرفته تا افکار الهام بخش، داستان‌های خنده دار و حتی پیچیده‌ای دارد. این کانال شبیه تماشای یک فیلم است با این تفاوت که مهارت لیسنینگ شما را به چالش می‌کشد.

 

کلام آخر

یادگیری زبان انگلیسی با پادکست- قسمت دوم تا به این مرحله راه کارهای خوبی را برای یادگیری زبان به شما ارائه داد اما از این به بعد این شما هستید که باید آن ها را دنبال کرده و از این روش ها به نحو احسن استفاده کنید.

علاوه بر استفاده از پادکست می‌توانید از پکیج‌های آموزشی استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از بهترین پکیج آموزش زبان، زبان انگلیسی را به مراتب آسان تر یاد بگیرید.

مطالعه کنید  مراحل تست زنی در Reading

شما چه نظری دارید؟