7 راز بی نظیر برای تقویت ریدینگ

راه های بی نظیر برای تقویت ریدینگ

راه های بی نظیر برای تقویت ریدینگ

تندخوانی چیست و چه فایده ای دارد و چرا باید تندخوانی را یاد بگیریم؟ همه این موارد و سؤالات را ما با شما بررسی خواهیم کرد و به شما یاد خواهیم داد که چگونه تندخوانی کنید و در این مقاله 7 راز بی نظیر برای تقویت ریدینگ را برای شما توضیح خواهیم داد.

شما احتمالا نحوه ی یادگیری خواندن را در دوران کودکی خود به  یاد نمی آورید. اما واقعیت این است که روشی که ما در دوران کودکی خود یاد گرفتیم واقعا کوچکترین ارتباطی با نحوه ی خواندن در دوران بزرگسالی ندارد.

این درحالی است که شاید روش آهسته برای نوجوانان و کودکانی که با اصول کلمات و ساختار جمله مواجه هستند کار کند، اما در سنین بزرگسالی که اغلب نیاز به پردازش اطلاعات زیادی را در مدت زمان کوتاه است، تکنیک خواندن متفاوتی را  بطلبد.

یادگیری خواندن سریع یکی از بهترین مهارت ها برای رشد به عنوان یک بزرگسال است، که موجب صرفه جویی در وقت شما در هنگام مطالعه می شود.اما این 7 راز بی نظیر برای تقویت ریدینگ چه راه هایی هستند؟ با ما همراه باشید تا به شما این راز بزرگ را با شما دوست عزیز در میان بگذاریم:

اسکن کردن متن راهی بی نظیر در تقویت ریدینگ:

فهرست محتوا

یکی از مهمترین مهارت ها، برای اینکه سریعتر و بهتر یک متن را بخوانید داشتن مهارت اسکن (scanning) است. این مهارت برای اغلب ما بسیار دشوار است زیرا از کودکی به ما یاد داده اند که تمامی کلمات را به دقت نگاه کنیم و بخوانیم تا بهتر بفهمیم.

اما یه لحظه وایسید قبل از اینکه تندخوانی رو یاد بگیرید یه راز مهمی هست که باید با شما در میون بزارم و اون اینکه تا زمانی که این ها رو داری نمی تونی تندخوانی یاد بگیری!!!

اخیرا تحقیقات ثابت کرده اند این کار، کاری بیهوده است زیرا مغز همه ی بزرگسالان توانایی شگفت انگیزی در پر کردن شکاف های موجود در بین متن را دارد و لازم نیست کل متن را بخواند. به عنوان مثال متن زیر را بخوانید و سعی کنید بر روی کلماتی که هایلایت شده متمرکز باشید:

پس از این تجربه او تصمیم گرفت با هیچ مردی از حوالی مدیترانه قرار نگذارد، حتی اگر خیلی خوب باشند، زیزا اصلا ارزش این درد و رنج را ندارد

میبینید وقتی بر روی کلمات مشخص شده تمرکز دارید، خیلی راحت می توانید کل متن را در ذهن خود پردازش کنید و مغز شما می تواند خیلی راحت کلماتی جا افتاده را پر کند. 

تنها پاراگراف اول و آخر را بخوانید:

مطالعات نشان می دهد افرادی که برای انتقال اطلاعات، آنها را می نویسند یک فرمول نسبتا محکم و درست را دنبال می کنند. پس همیشه اولین پاراگراف ایده ی اصلی نویسنده را برای شما روشن می سازد و در واقع به شما می گوید که قصد دارد در این متن شما را به کجا هدایت کند؟

مثلا در یک روزنامه یا مجله متون طولانی بسیار زیادی میبینید که کلی از وقت شما را می گیرد، شما می توانید پاراگراف اول و آخر آن را بخوانید و با این کار کلی در زمان خود صرفه جویی کنید. 

همه ی صداها را در ذهن خود خاموش کنید:

با خود گفتگوی درونی نداشته باشید، این یکی دیگر از عادت های اشتباه ما است که هنگام خواندن یا در ذهن خود و یا با صدای بلند متن را می خوانیم. متاسفانه خیلی از ماها در سنین بالاتر نیز باز این عادت را داریم.

یک راه برای از بین بردن این عادت این است که کلمات را به صورت قطعه ای بخوانیم همان کاری که در بالا انجام دادیم زیرا خواندن جملات با صدای بلند راحت تر از خواندن تکه تکه ای از جملات است برای اینکه بیشتر بدانید اینجا را کلیک کنید.

حذف این عادت به طرز شگفت انگیزی سرعت یادگیری و خواندن شما را بالا می برند. هر چند که ممکن است این کار لذت خواندن شما را کاهش دهد. 

بهترین پکیجی که می توانید برای یادگیری زبان با جدیدترین متد و در کوتاه ترین زمان یاد بگیرید در همین لینک در اختیار شما قرار داده ایم. تنها با یک کلیک از این آموزش عالی بهره مند شوید. 

استفاده از نشانگر در تقویت ریدینگ:

در هنگام خواندن بسیار علاقه داریم که به عقب برگردیم و دوباره متن های قبلی را بخوانیم. این کار تمرکز شما را کاهش داده و باعث می شود که معنای تمام آنچه را که می خوانید از دست بدهید. این کار همچنین وقت شما را هدر می دهد، مخصوصا اگر مطالبی که می خوانید غیر ضروری باشند.

اما می توانید این عادت را با استفاده از یک نشانگر مانند مداد و یا خط کش یا هر چیز دیگری ترک دهید و چشمان خود را عادت دهید که نشانگر را دنبال کنند. 

ماهیچه های چشم خود را تقویت کنید:

بسیاری از خوانندگان ناکارآمد عادت دارند که کل کلمات را ریز به ریز و جزء به جزء نگاه کنند در حالی که چشم شما قادر است محدوده ی بیشتری از کلمات را ببیند و بخواند. می توانید با استراحت دادن به چشم ها و دادن یک سری تمرینات چشم آن ها را تقویت کنید. 

قبل از خواندن متن، سؤالاتی درباره متن از خود بپرسید:

این متد را اغلب معلمان در کلاس برای درک مطلب بهتر انجام می دهند اما متد بسیار خوبی هم برای تندخوانی است. اگر ایده ای کلی درباره متن دارید و می توانید از قسمت های مهم و مفید آن سؤالاتی را طرح کنید و آنها را جواب دهید و در نهایت برای چک کردن آنها را به مطالب کتاب مراجعه کنید. 

با این کار شما از خواندن مطالب بی فایده مصون می مانید و کلی زمان برای خود می خرید. 

در هنگام خواندن چند کار را با هم انجام ندهید:

یکی از بدترین عادت های خواندن این است که در حین خواندن، کارهای مانند تماشای تلویزیون، گوش دادن به رادیو و یا حتی اجازه دادن به دخالت روانی را برای از بین بردن مفهوم آنچه شما در حال خواندن آن هستید را با هم انجام می دهید. اگر واقعا می خواهید مطالعه کنید پس تمامی موانع و مزاحم ها را بردارید و تمام تمرکز خود را بر روی خواندن قرار دهید. 

شما چه نظری دارید؟