چگونه در ریدینگ آیلتس موفق شویم؟

موفق شدن در در ریدینگ آیلتس

مهارت ریدینگ (reading)، یکی از سخت ترین بخش های آیلتس است که بسیاری از افرادی که تجربه این آزمون را داشته اند می توانند به خوبی منظور بنده را متوجه شوند، اما خبر خوش اینکه تنها با یادگیری چند تکنیک اصلی ریدینگ می توانید به راحتی این بخش از آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید. پس با ما و مقاله های استاد مرتضی جاوید همراه باشید تا بتوانید در آزمون های خود از هر نوعی که هست موفق تر عمل کنید. این مقاله در رابطه چگونه در ریدینگ آیلتس موفق شویم؟ آورده شده است، ادامه مقاله را در پایین بخوانید.

 اما یه چیز مهم :

پیش نیاز ریدینگ چیه؟ کسی می دونه؟ اینجا رو کلیک کن تا بهت اونجا در گوشی بگم!!!

خواندن مهارتی است که ما را قادر به انتقال و دریافت اطلاعات،خواندن نشانه های نوشتاری، شناسایی آنها، درک و دریافت معنای متون، توانایی تدریس تلفظ و گرفتن اطلاعات از متون نوشته شده می کند. خواندن یک فعالیت پیچیده است که هم تفکر و هم ادراک را در برمی گیرد. خواندن شامل دو فرآیند مرتبط به هم است :

  • شناسایی کلمات
  • درک و فهم 

شناسایی کلمات: به درک فرایند سمبل های نوشتاری مرتبط، ارتباط دارد. 

درک: شامل فرایند ایجاد حس، جملات و متون مرتبط است. 

خوانندگان به طور معمول از دانش پیش زمینه، واژگان، دانش گرامری، تجربه با متن و سایر راهبردها استفاده می کنند تا به آنها در درک متون نوشتاری کمک کند. متدها و روش های مختلفی برای خواندن و توسعه مهارت های خواندن وجود دارند.

مثلا تکنیک skimming :  تنها یک نگاه گذرا به متن می اندازید تا انتظارات و کلیت متن را دریافت کنید. 

تکنیک scannig : برای درک اطلاعات خاص متن است. 

مرحله آخر خواندن : خواندن کل متن و اطلاعات دقیق آن مانند اطلاعات و جزئیات ریزتر است.

تکینیک skimming ابتدایی ترین مرحله خواندن است. هدف از آن آشنایی با مطالبی است که قرار است بخوانید.

 تکنیک scannig: همان است که در آن به دنبال اطلاعات خاص هستند. برای انجام این تکنیک، از بالای صفحه شروع کرده و سپس به سمت پایین چشمان خود را حرکت دهید. به طور کل این تکنیک بسیار مفید است مخصوصا هنگامی که به دنبال پیدا کردن جواب یک سؤال هستید. این گونه تکنیک ها مهم ترین مهارت در خواندن هر نوع متن ادبی است. این مهارت شامل خواندن تنها کلمات چاپی نیست بلکه مستلزم ایجاد حساسیت و داشتن درک کامل از تفاوت های ظریف و معنایی زبان است.

تمریناتی که با هدف آموزش مهارت ها است، نیاز به مطالعه دقیق دارد و می تواند در دسته بندی های مختلفی براساس نیاز و خواست شما از متن، تقسیم بندی شود.

قسمت اول تمرینات شامل آشنایی دانش آموزان با عنوان و تیتر است. توسعه مهارت های پیش بینی و ایجاد انتظارات در متنی که در حال خواندن آن هستند.

فعالیت های پیش خوانی به خواننده اجازه می دهد تا هر آنچه را که ممکن است بعدا در متن بخواند، پیش بینی کند و حتی گاهی ممکن است چیزهای غیر محتمل را پیش بینی کند.

در تمرینات قبل از خواندن یعنی همان skimming، دانش آموزان باید حتما قبل از خواندن کامل متن، اول سؤالات و مواردی را که آمده است را کامل بخوانند؛ این کار به آنها کمک می کند که هم کلیت مطلب و موضوع متن را بفهمند و هم اینکه بداند چه چیزهایی در متن مهم هستند و تمرکز خود را روی آن قرار دهند.

بخش دیگر تمرینات scanning است، که به اطلاعات خاص می پردازد. آنها اطلاعات مورد نیاز را از متن استخراج می کند برای این کار می توانند تنها پاراگراف اول و آخر را بخوانند و حدس بزنند متن در چه موردی است و با این کار شاید بتوانند به تعدادی از سؤالات درک مطلب پاسخ دهند. این سؤالات معمولا مطالبی جمع و جور از متن از شما می خواهند. 

مثلا مهمترین جمله در پاراگراف اول چه بود؟

یا مثلا از شما می خواهد که نگرش خود را در رابطه با متن بگویید.

مهمترین کلمه در پاراگراف سوم چیست؟

مترادف کلمه ای که بلد شده است، در کدام پاراگراف آمده است؟

سؤالاتی از این دست که اگر تکنیک هایی که در بالا ذکر شد را به درستی یاد گرفته باشید، می توانید به راحتی به سؤالات درک مطلب هر متنی پاسخ بگویید. 

 

مطالعه کنید  آموزش انواع فعل در انگلیسی

شما چه نظری دارید؟